صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۱
کد خبر: 22992
گزارشگر: 464
۱۳۲
۰
۰
۲
دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد؛

۸۰ درصد تقاضای خودرو در ایران، تقاضاهای کاذب است

۸۰ درصد تقاضای خودرو در ایران، تقاضاهای کاذب است
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت تخصیص و تأمین ارز برای خودروسازان گفت: «خبرهایی که به من رسیده حاکی از این است که از روز ۱۸ تیر تأمین ارزها آغاز شده اما از ابتدای سال تا ۱۷ تیر هیچ خبری از تامین ارزهای تخصیص داده شده نبود، البته در اخبار گفته می‌شد که ۱.۵ میلیارد دلار ارز به خودروسازان دادند اما این به تخصیص‌های سال گذشته مربوط می‌شد و در سال جاری اوضاع خوبی از نظر تامین ارز برای خودروسازان برقرار نبوده و با این شکل از تخصیص ارز نمی‌شود صنعت را اداره کرد و صنعت نیاز به تامین مستمر ارز دارد.»


وی افزود: «من از ابتدای سال جاری تاکنون چهار نامه به وزیر صمت نوشتم و در آن نامه‌ها نسبت به وضعیت نامطلوب تخصیص و تأمین ارز به خودروسازان گله کردم و هشدار دادم که اگر با همین رویه پیش رویم به تولید سال ۱۴۰۲ هم نمی‌رسیم، حتی در نامه آخر به آقای وزیر گفتم که کاری کنید در اواخر دولت شهید رئیسی نام نیکی از دولت ایشان به جا بماند.»

نعمت بخش در ادامه به موضوع قیمت‌گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا پرداخت و اظهار کرد: «حدود ۱۵ ماه است که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا افزایش قیمت نداشته‌اند، صنعت در سال گذشته گرفتار شورای رقابت بود و شورای رقابت پارسال قیمت‌گذاری را به وزارت صمت محول کرد؛ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز قیمت‌های ایران خودرو و سایپا را محاسبه کرده‌ و اکنون معاون حمل و نقل وزارت صمت باید قیمت‌های جدید را ابلاغ کند که نکرده است.»

وی تصریح کرد: «ایران خودرو و سایپا هر روز دارند ضرر می‌کنند و کسانی که در ابلاغ قیمت‌ها سهل‌انگاری می‌کنند مدیون ۴۰ میلیون سهامدار ایران خودرو و سایپا هستند و این حق شرکت‌هاست که قیمت‌های جدید آنها ابلاغ شود. خودروسازان با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و نمی‌توانند پول قطعه‌سازان را بدهند و در این شرایط معلوم نیست چرا وزارت صمت در این مورد سیاسی برخورد می‌کند؟ اگر وزارت صمت بنا دارد ابلاغ قیمت‌های جدید ایران خودرو و سایپا را به دولت جدید واگذار کند که بسیار ناجوانمردانه است و این کار سختی برای دولت جدید خواهد بود که در ابتدای امر مجبور به افزایش قیمت خودرو شود.»

وی در واکنش به این خبر که وزیر صمت برنامه افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو را دستور کار دارد، گفت: «نیاز واقعی بازار ایران به خودروی سواری یک میلیون تا حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است و خودروسازان ایران توان تولید این تعداد را دارند، اما اگر دیده می‌شود که تقاضا برای خودرو در کشور بیشتر از این است، به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه است، اتفاقی که به ایجاد رانت انجامیده و باعث شده سرمایه‌های سرگردان کشور که بیش از ۷۵۰۰ همت است به این بازار سرازیر شود و با رانت ایجادشده حدود ۸۰ درصد تقاضای خودرو در ایران تقاضاهای کاذب است.»

https://www.asianews.ir/u/eRK
اخبار مرتبط
فروش ۱۱ ماه پارسال خودروسازان حدود یک‌میلیون و ۴۰‌هزار دستگاه بوده است بنابراین ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو طی ۱۱ ماه امسال در مجموع حدود ۱۴۰هزار دستگاه محصول کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته فروش داشته‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید