صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۵
کد خبر: 2334
گزارشگر: 213
۱۹۰۸
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

نظام توزیع باید اصلاح شود!

نظام توزیع باید اصلاح شود!
بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود.

بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود، چراکه از یک طرف کالاها و خدمات را در اختیار مصرفکنندگان و از طرف دیگر اطلاعات و نقدینگی را به بخشهای تولیدی ارائه می دهد.

علاوه بر نقش پراهمیت نظام توزیع مطلوب کالا و خدمات در حمایت از مصرفکنندگان، رشد و توسعه بخشهای تولیدی در یک اقتصاد پویا نیز مستلزم وجود نظام توزیع کارآمد است.

مواردی چون نبود آمار و اطلاعات کافى درخصوص فرآیندهاى توزیع، نامطمئن و غیررسمى بودن بخش قابل توجهى از حمل و پخش کالا در شبکه توزیع، تعدد واحدهاى صنفى در سطح خرده فروشی، بالا بودن هزینه هاى شبکه توزیع کالا، عدم برخوردارى از تشکل هاى غیردولتى حمایت از حقوق مصرف کننده و عدم برخوردارى از نهاد مدون تنظیم کننده بازار از جمله چالش ها و مشکلات نظام توزیع در کشور است.

برای تغییر وضعیت در نظام سنتی توزیع، حضور جدی دولت به عنوان سیاستگذار و نظام بانکی ما به عنوان حامی ضروری است و این در درجه اول به اصلاح زیرساخت ها و بستر های موجود نیازمند است. . برای حضور موفق در تجارت جهانی باید تجارت الکترونیکی و نظام توزیع الکترونیکی را در کشور فراگیر کنیم و نظام واسطه گری را از جریان توزیع حذف کنیم.

اصلاح نظام توزیع سنتی و ایجاد نظام توزیع مدرن ضمن کاهش هزینه ها به تسهیل نظام نظارت کمک می کند .نظام توزیع سنتی یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت است که باید اصلاح شود . ایجاد نظام توزیع مدرن با احداث هر چه بیشتر فروشگاههای بزرگ زنجیره ای باعث کاهش قیمت ، کاهش هزینه ها و افزایش قدرت خرید مردم می شود و این امر فاصله قیمت کارخانه تا قیمت مصرف کننده را کاهش می دهد و این نظام نظارت دقیق تر را تسهیل می کند./

دکتر مهدی کریمی تفرشی

https://www.asianews.ir/u/1GL
اخبار مرتبط
مشارکت صنعتگران، تولید کنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تدوین سیاست های کلان اقتصادی، برگزاری جلسات هم اندیشی بین مسئولین دولت و صاحبان صنایع، بیان دغدغه ها، ارزیابی مشکلات و ارائه راهکارها می تواند به حل بهتر معضلات و بهبود شرایط اقتصادی جامعه بینجامد.
شوک‌های ارزی مشکلات زیادی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی و بخصوص بخش تولید بوجود آورده است؛ بطوریکه تولید‌کنندگان با توجه به نوسانات نرخ، امکان برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت برای نرخ ارز را ندارند؛ از این رو اقتصاد ایران در مسائل ارزی باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شود
هیات داوران پنج گانه پروژه سفیر حسن نیت بحران قرن جهان؛ مرکب از سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)، نهضت بین المللی صلیب سرخ جهانی و هلال احمر و نیز کمپین ایران همدل، مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران را به عنوان سفیر حسن نیت بحران قرن برگزیدند
مهدی کریمی تفرشی که از سوی دفتر سازمان ملل متحد به عنوان سفیر حسن نیت قرن انتخاب شده، در مراسم معارفه ای که صبح امروز، شنبه برگزار شد، گفت: « در شرایطی که آمریکا و همپیمانانش جنگ اقتصادی عظیمی علیه ایران آغاز کردهاند و تمام قوای خود را برای تحت فشار قرار دادن و انزوای سیاسی کشورمان به کار گرفتهاند، درخشش جوانان ایرانی همچنان ادامه دارد.”
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید