صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۵
کد خبر: 2376
گزارشگر: 213
۵۸۶
۰
۰
۱
سوور دهستانی/یادداشت

«قانون» باید یاری کند!ضرورت تدبیر در بحران اقتصادی

«قانون» باید یاری کند!ضرورت تدبیر در بحران اقتصادی
قوانین داخلی و مشکلات داخلی و اتخاذ سیاستهای گذشته که به صورت عمومی بر شرکت ها حاکم بوده و تولیدی ها نیز مستثنی از آن نبودند و تحریم های موجود، معضلاتی را نه تنها برای تولیدی ها بلکه برای اقتصاد کشور فراهم ساخته است؛ لذا اتخاذ سیاست های مناسب از امور ضروری است.

تاکید بر حمایت از تولید داخل و رونق تولید و حفظ استقلال کشورمان در برابر تحریم های موجود علیه ایران لازمه اش رفع مشکلات اقتصادی کشور می باشد . که تولید مهمترین و اساسی ترین وتقریبا می توان گفت تمامیت اقتصاد کشور است، ولی متاسفانه به دلیل قوانین داخلی و مشکلات و معضلات داخلی و اتخاذ سیاستهای گذشته که به صورت عمومی بر شرکتها حاکم بوده و تولیدی ها نیز مستثنی از آن نبودند و با توجه به تحریمهای موجود در حال حاضر ، مشکلات و معضلاتی را نه تنها برای تولیدی ها بلکه برای اقتصاد کشور فراهم ساخته لیکن اتخاذ سیاستهای مناسب توسط دستگاههای دولتی و سه قوه مقننه و مجریه و بلاخص قوه قضاییه که محور اصلی و اساسی می باشد ، برای رفع موانع تولید از امور ضروری است.

شرکتهای تولیدی در کشور مشکلات متعددی دارند که عدم رفع این مشکلات و شناسایی آنها اثرات بسیار زیانبارتری در آینده نزدیک را در کشور خواهد داشت و به نظرم باید مسئولین با تشکیل کارگروه اقتصادی جدی تری ، همانند خط مقدم ، جبهه اقتصادی ،اقدامات جهادی را اعمال کنند که می تواند متشکل از قوه قضائیه ، کانونهای وکلا ، شرکتهای تولیدی ، و قوه مقننه و مجریه باشد.

لازم به ذکر است اقدامات اساسی از ناحیه ریاست قوه قضائیه ، در این راستا ، انجام پذیرفته و لایه های ضخیمی که سالیان سال بر روی اقتصاد کشورمان پوشانده شده بود، با همت ریاست محترم قوه ، بر چیده شد. لیکن موضوع حمایت از تولید و حفظ استقلال و عزت نفس ایرانی نیاز به همبستگی عظیمی دارد که می تواند ضامن آینده مردم کشورمان و جوانانمان باشد و هر فرد و یا سازمانی در پی اهداف شخصی یا سازمانی اقدام نماید، در واقع در مقابل استقلال و عزت مردمش ایستاده .

متاسفانه تولید در کشور به دلایل مختلف مشکلات متعددی دارد

الف : تامین نقدینگی یکی از مشکلات مهم و ضروری واحدهای تولیدی است . به نحوی که امروزه بخش زیادی از تولید کنندگان نمی توانند این نیاز را از محل فروش یا از طریق سیستم بانکی ، به دلیل سیاستهای موجود و قوانین حاکم بر آن در زمان مقرر و با مبالغ مد نظر تامین نمایند . که خود این موضوع تاثیر مهمی در تولید دارد که به مرور زمان باعث کاهش و در نهایت تعطیلی آن واحد تولیدی می شود.

ب : بدهی های معوق واحدهای تولیدی به سیستمهای بانکی با توجه به سیاستها و قوانین موجود بانکی یکی دیگر از دلایل عدم تولید و یا خیلی شفاف تر ، مقابله با امر تولید در شرایط کنونی است.

ج : موضوعی که حائز اهمیت است یک شرکت تولیدی به دلیل قوانین حاکم و موضوعی در کشور توانائی اخذ تسهیلات بانکی را از بانکها ندارد و بدین ترتیب در شرایط اضطرار برای چرخه تولید خود از طریق بانکها به شرکتهای تجاری بانکها با سودهای بالا هدایت می شوند که در نهایت به اجبار منجر به انعقاد قراردادهایی با سود بالا می گردد  و یک شرکت تولیدی در شرایط بسیار سختی قرار می گیرد که باز در نهایت منجر به کاهش تولید و در نهایت تعطیلی تولیدی می گردد . و این چنین است که ما با مرگ یک واحد تولیدی و تضعیف اقتصاد کشورمان و در پی آن تعدیل نیرو و بیکاری کارگران که موضوع دیگری از موارد و معضلات اقتصاد ناسالم می باشد، مواجه مب شویم.

د: موضوع دیگری که می توان به آن پرداخت ، مالیات ارزش افزوده است که در حال حاضر با آن روبرو هستیم لیکن کاهش تولید ، و رکود فروش با توجه به قوانین مالیات بر ارزش افزوده نمی تواند به صلاح تولید کنندگان باشد و قوانین موجود در کشور که از سالهای قبل موجود بوده متاسفانه در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی و جهش تولیدی که آرمان کشورمان می باشد نمی تواند همسو با تولید و صنعت و در یک راستا با آن باشد؛ چرا که اهداف شخصی و سازمانی که برخی از شرکتهای وابسته و یا زیر مجموعه سازمانها دارند د ر مقابله با حمایت از تولید است.

و در نهایت به زعم نگارنده این مطلب، شرکتهای بازرگانی و سرمایه گذاری از فرصتهایی که قانون همه گیر به آنها می دهد استفاده کرده و در پی اهداف خود در مقابل حمایت از تولید و جبهه مقاومتی اقتصادی قرار می گیرند و همانطور که عرض کردم ما در شرایط کنونی کشورمان نیاز به همبستگی دولتی و مردمی به صورت خیلی گسترده و جهادی داریم و می بایست از استقلال و آرمان های کشورمان در جبهه جنگ اقتصادی دفاع کنیم و مقابل همدیگر قرار نگیریم .

موضوع بسیار مهمتر نیز تصویب قوانین آئین دادرسی مدنی و در صورت امکان تشکیل دادگاههای خاص برای واحدهای تولیدی در راستای حمایت از تولید است که می بایست هر چه سریعتر و بدون اتلاف وقت به آن پرداخته شود و قوه قضائیه ، که در راس همه این امور قرار دارد علاوه بر تلاشی که در خصوص وضع قوانین دیگر داشته ، نسبت به این موضوع نیز باید ترتیب اثر دهد که لازمه همکاری کانون وکلا و مشاوران قوه قضائیه با قوه قضائیه و تشکیل اتاق فکر اساسی در این خصوص است؛ چرا که هزینه های دادرسی گزاف و خسارات احتمالی مانع طرح دعاوی و یا دفاع از تولیدی ها در راستای احقاق حقوقشان و تسهیل تولید ، در کشور با توجه به عدم وجود نقدینگی آن شرکتها می شود./

https://www.asianews.ir/u/1Hl
اخبار مرتبط
مشارکت صنعتگران، تولید کنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تدوین سیاست های کلان اقتصادی، برگزاری جلسات هم اندیشی بین مسئولین دولت و صاحبان صنایع، بیان دغدغه ها، ارزیابی مشکلات و ارائه راهکارها می تواند به حل بهتر معضلات و بهبود شرایط اقتصادی جامعه بینجامد.
استاد اقتصاد انشگاه الزهرا گفت: بورس آینه تمام‌نمای تولید در کشور است و یعنی ما در رکود عمیق به سر می‌بریم.
از مسایل این روزها درباره تولید زعفران، این است که کشورهایی مانند امارات و اسپانیا، زعفران ایران را به طور فله ای خریداری و با بسته بندی خود صادر می کنند..درباره تولید و صادرات زعفران علی شریعتی مقدم، بازرگان زعفران، صحبت هایی دارد..او همچنین در نظر دارد با تولید غذا و نوشیدنی، با شمایل خاص زعفرانی، برای استفاده و شناخت بیشتر مردم از این محصول باارزش ملی، فرهنگ سازی کند.. گفت و گو‌ با شریعتی مقدم، موسس «گروه بین المللی نوین زعفران» را در ادامه بخوانید:
اهمیت تولید درب های اتوماتیک شیشه ای از جهات مختلف و به خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا، سبب شد تا با یکی از تولیدکنندگان فعال این صنف، درباره وضعیت تولید این گونه درب ها و مزایای آن در تردد مطلوب در فروشگاهها و بنگاههای پر رفت و آمد، گفت و‌گویی داشته باشیم.
رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد میانی و رشد ۶ درصدی تولید محصولات فولادی در سال ۹۸
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید