صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۲
کد خبر: 2390
گزارشگر: 213
۱۶۰۲
۰
۰
۲
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

زیست فناوری؛ معجزه انتقال پروتئین در مواد غذایی

زیست فناوری؛ معجزه انتقال پروتئین در مواد غذایی
انتقال پروتئین های مفید حبوبات و غلات و ایجاد اسید آمینه ها در مواد غذایی مختلف، می تواند رژیم غذایی بسیار مناسب برای انسان ها باشد و کیفیت بسیاری از مواد غذایی افزایش پیدا کند.

 اننقال پروتئین های مفید حبوبات و غلات و ایجاد اسید آمینه ها در مواد غذایی مختلف می تواند رژیم غذایی بسیار مناسب برای انسان ها باشد و کیفیت بسیاری از مواد غذایی افزایش پیدا کند. بعلاوه میتوان محصولات خوراکی با خواص درمانی تولید کرد. به عنوان مثال دانشمندان توانسته اند با تغییرات ژنتیکی موز و گوجه فرنگی حاوی واکسن های خوراکی ایجاد نمایند.

با استفاده از تکنیک های زیست فناوری میتوان گونه های پرمحصول و مقاوم کشاورزی مانند ذرت، برنج، سویا، گوجه فرنگی و گندم تولید کرد. بعلاوه تکنیک‌های نوین زیست فناوری در افزایش تولید شیر و گوشت دام مؤثر واقع شده‌اند.

اصلاح نباتات و دام، تهیه نان ، ماست و پنیر و نیز تولید انواع آنتی بیوتیک ها، انسولین انسانی و اینترفرون از دستاوردهای زیست فناوی در کشور بوده است.

ایجاد گیاهان‌ مقاوم‌ به‌ حشرات‌ و آفت ها، تحمل‌ کننده‌ علف‌کشها، مقاوم‌ به‌ بیماریهای‌ ویروسی‌ و قارچی‌، مقاوم‌ به‌ شرایط‌ سخت‌ مانند سرما، گرما و شوری‌، ایجاد گیاهان‌ دارای‌ ارزش‌های‌ غذائی‌ ویژه‌ و با طعم و عطر بهتر، ایجاد گیاهان‌ دارای‌ خاصیت‌ درمانی‌ و پیشگیری‌، ایجاد گیاهان‌ دارای‌ خصوصیت‌ متابولیکی‌ تغییر یافته‌ مانند رشد سریع‌ و راندمان‌ کشت‌ بالاتر، ایجاد دامهای‌ تراریخته که‌ دارای‌ خصوصیات‌ ویژه‌ای‌ مانند تولید شیر زیاد یا گوشت‌ کم‌چربی‌، ایجاد جانورانی‌ که‌ بعنوان‌ منبع تولید آنتی‌بادی‌ و واکسن‌ و دارو عمل‌ کنند، ایجاد ماهیها و سایر دامهائی‌ که‌ با سرعت‌ زیاد رشد می‌کنند از جمله دستاوردها و کاربردهای مهم زیست فناوری در حوزه کشاورزی بوده است.

تولید روغن‌هایی با ترکیبات اسیدهای چرب ویژه که دارای ارزش بالایی در صنایع غذایی و مواد پاک‌کننده هستند، همچنین تولید صنعتی بسیاری از اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک، اسید استیک و اسید لاکتیک و از دیگر کابردهای مهم بیوتکنولوژی در صنعت و بوِیژه د صنعت غذاست.

بیوتکنولوژی می‌تواند جهت تغییر مواد خام غذایی مانند شیر، گوشت، سبزیجات و غلات به محصولات با طعم و عطر مطلوب و قابلیت نگهداری بیشتر استفاده ‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به محصولات لبنی تخمیری مانند ماست و پنیر، سوسیس تخمیرشدهٔ خشک و سبزیجات تخمیرشده مانند کلم و زیتون تخمیرشده، نان، قارچ خوراکی، انواع غذاهای تخمیری آسیای شرقی مانند سس سویا و میسو اشاره کرد. این محصولات سال هاست در کشورهای اروپایی در مقیاس صنعتی تولید می شود و سابقه بسیار طولانی دارد. در ایران لازم است با گسترش دانش و تکنولوژی روز به سمت گسترش و توسعه تولید این محصولات حرکت کنیم.

بسیاری از مواد افزودنی غذایی مانند اسید سیتریک، اسید گلوتامیک و نوکلئوتیدهای مورد استفاده برای بهبود طعم غذا نیز به روش تخمیر تولید می‌شوند که یک رویکررد جدید با استفاده از علم بیوتکنولوژی در صنعت غذاست.

تولید شیرین‌کننده‌های مغذی مثل شربت گلوکز، شربت با درصد بالای فروکتوز، و شیرین‌کننده‌های رژیمی مثل آسپارتام و همچنین پلی‌ساکارید‌های میکروبی مانند صمغ گزانتان (به‌عنوان قوام‌دهنده و عامل ایجاد ژل) نیز از با استفاده از زیست فناوری ممکن شده است./

https://www.asianews.ir/u/1Hx
اخبار مرتبط
دانشمندان جهان‌ قرن‌ 21 را قرن‌ بیوتکنولوژی یا زیست فناوری‌ نامگذاری‌ کرده‌اند و گستردگی‌ کاربرد بیوتکنولوژی‌ در قرن‌ اخیر به حدی‌ است‌ که اقتصاد، بهداشت‌، درمان‌، محیط‌زیست‌، آموزش‌، کشاورزی‌، صنعت‌، تغذیه‌ و سایر جنبه‌های‌ زندگی‌ بشر را تحت‌ تأثیر قرار داده است.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی متاسفانه رقابت های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی هموراه از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بین المللی اثرات مخرب داشته است.
بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود.
همراه با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است و از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد.
کلمه کنسرو از لغت یونانی conserver به معنی حفظ کردن گرفته شده است.کنسرو کردن عبارت است از ایجاد شرایطی که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی حفظ کرد.
ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز دولتی از دوسال گذشته در دستور کار دولت برای تخصیص به تمام کالاهای وارداتی قرار گرفت، اما مدتی بعد با مخالفت برخی نمایندگان و اقتصاددانان، دولت از این سیاست خود دست کشید و بار دیگر تخصیص این ارز را محدود به کالاهای اساسی کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید