صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۵
کد خبر: 2412
گزارشگر: 213
۲۰۳۳
۰
۱
۳
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

نوشابه نخور!

نوشابه نخور!
ایرانیان سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته و میانگین مصرف نوشابه در ایران 4 برابر میانگین جهان است.

اختلاف آب وهوائی وسلیقه ، نوشابه را به یکی از کالاهای پرمصرف تبدیل نموده است ، این کالا از نیمۀ دوم اردیبهشت ماه الی نیمه اول شهریور ماه بیشتر ین تقاضا را دارد که هرسال معمولأ درمدت یادشده تولید وتوزیع این محصول با مشکلاتی مواجه می شود . بالاخص در مناطق محروم که فاقد واحد تولیدی می باشند.

هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند. در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته ولی مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است! سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود 10 لیتر است و این یعنی میانگین مصرف نوشابه در ایرانیان 4 برابر میانگین جهان است.

آمریکا یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در مصرف نوشابه است. در این کشور حدودا 48 درصد مردم به طور روزانه نوشابه مصرف می‌کنند. با این وجود به نظر می رسد با افزایش آگاهی عمومی در آمریکا مصرف نوشابه کاهش پیدا کرده است.آمریکا در کنار کشورهایی مانند آرژانتین، مکزیک و ... در میان بزرگ‌ترین مصرف کننده های نوشابه در جهان است اما از سال 2006 تاکنون این مقدار با برنامه‌های مختلف مثل گذاشتن مالیات برای نوشابه ها کاهش یافته است.

متخصصین امور تغذیه بر این باورند که نوشابه های گازدار باعث چسبندگی خون می‌شوند و افزایش غلظت خون سبب کند شدن حرکت خون در رگ ها می شود. افزون بر این، این پدیده می تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و مغزی شود. بر اساس اظهارات این پژوهشگران نوشابه های خنک حس چشایی را نیز از بین می برند و در مصرف کننده اشتهای کاذب به غذای بیشتر ایجاد و سبب چاق شدن او می شود.

تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند، 83 درصد بیشتر از افرادی که در طول ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند به دیابت مبتلا می‌شوند. پوکی استخوان، کم خونی، بیماری‌های قلبی- عروقی، نارسایی‌های کلیوی و سرطان از عوارض دیگر نوشیدن زیاد نوشابه‌های گازدار است که باید به دیابت و چاقی اضافه کنید تا تصویر دقیق‌تری از این سم شیرین به دست آورید.

اسید فسفریک موجود در نوشابه می‌تواند با کلسیم، منیزیم و روی موجود در روده اتصال پیدا کرده و از باز جذب کلسیم جلوگیری کند به این دلیل مصرف نوشابه پوکی استخوان به همراه دارد. کارشناسان تغذیه معتقدند مصرف نوشابه با توجه به قند مصنوعی، رنگ و گاز موجود در آن زیانهای غیر قابل جبرانی برای دستگاه گوارش ، کلیه ها و سایر اعضای بدن دارد. رنگ زرد در نوشابه باعث ایجاد سرطان پروستات در مردان می شود به همین دلیل احتمال اینکه منجر به بروز سرطان سینه در میان زنان شود
در هر بطری نوشابه حدود 20 گرم شکر وجود دارد که باعث ایجاد 80 کالری می شود و هنگامیکه در هر روز 3 وعده نوشابه مصرف شود 240 کیلوکالری بوجود خواهد آمد در این صورت میزان چربی زیادی به بدن تحمیل می شود.

موقعیت جغرافیائی کشور ایران به نحوی است که اکثرنقاط کشور بیش از 7 ماه ازسال دارای آب وهوای گرم می باشد . درخلال سال و درگرمترین فصل دما دربرخی ازنقاط کشور حتی به بیش از 50 درجه سانتیگراد می رسد . هرچند تنوع آب وهوائی در ایران بسیار می باشد ، لیکن بیشتر مناطق کشور گرم است . بنابراین افزایش جمعیت وبه دنبال آن دمای هوا موجب شده که نیاز مصرف نوشابه راشدیدأ افزایش دا ده که این افزایش سریع تقاضا برای این کالا درطی این مدت نشانگر کشش آن دربازارمصرف می باشد، که نتیجتأ صنعت نوشابه سازی درکشوردرچندسال اخیر ازروند مطلوبی برخورداربوده است.

تنوع طعم های مختلف مورد استفاده تولیدکنندگان یکی ازدلایل عمده عمومیت پیدا کردن مصرف نوشابه به عنوان یک کالای مصرفی گردید.
یکی دیگر از دلایل آن چگونگی دردسترس بودن محصول می باشد . بطوریکه میتوان به سهولت آن رادر رستورانها ، مغازه ها ، سوپرمارکت ها وغیره تهیه نمود . از عمده دلایل افزایش مصرف این محصول ، روشهای بازاریابی وبسته بندی های متنوع جدید بوده است .بعنوان مثال دستگاه های پرکن بصورت اتوماتیک اختراع شد ونوشابه های گازداردرسال 1954 درلیوان یکبار مصرف به مصرف کننده عرضه شد.

همزمان با رشد ورقابت در صنعت نوشابه سازی بهبود مستمر کیفیت بعنوان یک الزام برای بنگاهها مطرح وتلاش روز افزون بعمل آمد . تا کیفیت محصول وبسته بندی آن را تاحد ممکن ارتقاء دهد. در حال حاضر صنعت نوشابه سازی کشور آمریکا رکورددار جهان محسوب می شود و درتمامی نقاط دنیا شعبه دارد.

با رشد آگاهی های مصرف کنندگان درزمینه ارزش غذائی محصولات غذائی بالاخص نوشیدنی ها ازسویی، نظارت وکنترل ها و محدودیت های ایجادشده از سوی سازمانهای بین المللی غذائی و بهداشتی در خصوص تبلیغات مواد غذائی و یا ممنوعیت توزیع برخی نوشیدنی ها، مخصوصأ نوشابه های گازدار با کالری بالا در مدارس ، صنایع تولیدکننده نوشابه درصدد غنی سازی محصولات خودضمن تنوع بخشی به آنها بلحاظ کیفیت وبسته بندی هستند از طریق افزودن ویتامین های مختلف ، کاهش شکر و استفاده از شیرین کننده های جایگزین ، کاهش کالری، کاهش افزودنی ها، کاهش طعم دهنده ها و ارائه اطلاعات لازم درموردمحتوی تغذیه ای نوشابه های تولیدی به مصرف کننده بر روی برچسب ها اقدام می نمایند که از جمله آنها می توان به محصولاتی مثل نوشابه ها برپایه مواد طبیعی ، عملگر و مغذی، انرژی زا، رژیمی و... اشاره کرد .

اگر خواهان سلامت مواد غذایی و بهبود تغذیه درجامعه هستیم بدیهی است که وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند تمام امور را انجام دهد، وزارت بهداشت متولی اصلی تأمین سلامت جامعه است ولی بسیاری از امور نیاز به هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی دارد./


مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1I1
اخبار مرتبط
انتقال پروتئین های مفید حبوبات و غلات و ایجاد اسید آمینه ها در مواد غذایی مختلف، می تواند رژیم غذایی بسیار مناسب برای انسان ها باشد و کیفیت بسیاری از مواد غذایی افزایش پیدا کند.
دانشمندان جهان‌ قرن‌ 21 را قرن‌ بیوتکنولوژی یا زیست فناوری‌ نامگذاری‌ کرده‌اند و گستردگی‌ کاربرد بیوتکنولوژی‌ در قرن‌ اخیر به حدی‌ است‌ که اقتصاد، بهداشت‌، درمان‌، محیط‌زیست‌، آموزش‌، کشاورزی‌، صنعت‌، تغذیه‌ و سایر جنبه‌های‌ زندگی‌ بشر را تحت‌ تأثیر قرار داده است.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی متاسفانه رقابت های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی هموراه از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بین المللی اثرات مخرب داشته است.
بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود.
همراه با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است و از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد.
کلمه کنسرو از لغت یونانی conserver به معنی حفظ کردن گرفته شده است.کنسرو کردن عبارت است از ایجاد شرایطی که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی حفظ کرد.
ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز دولتی از دوسال گذشته در دستور کار دولت برای تخصیص به تمام کالاهای وارداتی قرار گرفت، اما مدتی بعد با مخالفت برخی نمایندگان و اقتصاددانان، دولت از این سیاست خود دست کشید و بار دیگر تخصیص این ارز را محدود به کالاهای اساسی کرد.
آویشن یک گیاه دارویی همیشه سبز از خانواده نعناع است و در طب سنتی ایران و اروپا کاربردهای بسیار دارویی دارد.
اقتصاد ایران در حال گذار است و یکی از معدود اقتصادهای بزرگ است که در جریان بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ مستقیما دچار آسیب نشد و آمریکا نشان داده که به جنگ اقتصادی با ایران آمده و ایران باید در این خصوص توان مقابله اقتصادی خود را تقویت نماید، اما با نگاهی عمیق تر به خوبی می توان پی برد که بسیاری از مشکلات اقتصای کشور ریشه در درون نظام اقتصادی کشور دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید