صفحات
روزنامه آسیا

  • روزنامه اقتصادی آسیا - 27 اسفند 1397

  • روزنامه اقتصادی آسیا - 26 اسفند 1397

  • روزنامه اقتصادی آسیا - 25 اسفند 1397

  • روزنامه اقتصادی آسیا - 23 اسفند 1397

  • روزنامه اقتصادی آسیا - 22 اسفند 1397

  • روزنامه اقتصادی آسیا - 21 اسفند 1397

Loading
دوشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۳
سرویس : یادداشت
کد خبر : ۲۴۴
گزارشگر : ۱

بازار "حلال" دنیا !

علیرضا شیرمحمدی عضو هیات مدیره و معاون اجرایی کانون کارآفرینان توسعه گرا بر اساس قانون اساسی، کشور ایران تنها کشوری است که تولید محصولات حلال یکی از الزامات آن است. شاید سالها پیش این موضوع اهمیتی در حوزه تجارت برای ما نداشت و مزيتی محسوب نمی شد، اما آمار و ارقام نشان از رشد این بازار در سراسر دنیا دارد. نه تنها مسلمانان بلکه تعداد زیادی از مصرف کنندگان در کشورهای غیر اسلامی هم به سمت مصرف محصولات حلال روی آورده اند.

بر اساس شریعت، غذا و پوشش اعم از لباس و کفش و زیر انداز برای مسلمانان باید از جنس حلال تهیه شده باشد و در برخی موارد حتی افرادی که در تهیه موارد نقش دارند باید مسلمان باشند.
آیا به نظر شما می توانیم ادعا کنیم که تنها کشور تولید کننده محصولات حلال در دنیا هستیم و این ادعا چقدر می تواند در توسعه اقتصادی ما نقش داشته باشد؟
با نگاهی به بازار حلال در دنیا بخش هایی را خواهیم یافت که می تواند نقش بسزایی در تقویت و رشد تولید در کشورمان ایفا نماید. گذشته از گوشت و مرغ و ... بسیاری از محصولات در دنیا که در صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد نیز توجه تولید کنندگان در بخش حلال را به خود جلب نموده است، محصولاتی مانند ژلاتین امروز در دنیا بازاری بالغ بر 3.2 میلیارد دلار به خود اختصاص داده است، اما جالب است بدانیم کمتر از 3درصد از این ژلاتین حلال است!
از سوی دیگر بازار غذای دنیا در سال 2021 به اندازه 1.9 تریلیون دلار خواهد رسید و کشورهای غیر مسلمان به دنبال آن هستند که سهم قابل توجهی در این بازار جذاب داشته باشند.
ایده های جدیدی نیز در این بازار بزرگ قابل طرح است، از زیر اندازهایی که مسلمانان در دنیا برای نماز خواندن از آن استفاده می کنند و یا کف پوش داخلی منازل تا پوشش حلال مسلمانان برای انجام فریضه واجب نماز که می تواند تولید برای کشورهای مسلمان را توسعه دهد.
به نظر شما کشورهایی مانند چین و یا ترکیه می توانند ادعا کنند که محصولات تولیدی در آن کشور ها حلال است؟ آیا این موضوع می تواند رقابت در بخشی از صنایع را به نفع ایران در منطقه و یا در سطح بازار 1.8 میلیارد نفری جمعیت مسلمان جهان تغییر دهد؟
برای دست یابی به این بازار بزرگ چه باید کرد؟

تعداد بازدید : ۱۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید