صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۴
کد خبر: 2454
گزارشگر: 213
۳۱۰۱
۰
۰
۷
با امیرعلی تویسرکانی درباره تاریخچه مُد وکتاب«همه چیزدرباره مُد»

مدلینگ؛ از خانه های پاریسی تا منیریه تهران

مدلینگ؛ از خانه های پاریسی تا منیریه تهران
آغاز مُد در جهان از قرن بیستم پاریس بوده که با احداث خانه های مُد در جهان شروع شد و در ایران هم از زمان فتحعلی شاه قاجار...در این باره با امیر علی تویسرکانی، مترجم کتاب «همه چیز درباره مد» گفت و گو داشتیم. وی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و دکترا با موضوع سیاستگزاری عمومی است و کارشناس رشته طراحی مُد، «کت واک» و «فشن ران وی». تویسرکانی همچنین مجموع دوره های آموزشی فشن را در شهر نیویورک گذرانده است. این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
به گزارش آسیانیوز، آغاز مُد در جهان از قرن بیستم پاریس بوده که با احداث خانه های مد در جهان شروع شد و در ایران هم از زمان فتحعلی شاه قاجار...درباره تاریخچه مُد در جهان و ایران با امیر علی تویسرکانی، مترجم کتاب «همه چیز درباره مد» گفت و گویی انجام دادیم. تویسرکانی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین الملل و دکترا با موضوع سیاستگذاری عمومی است و همچنین کارشناس رشته طراحی مُد، کت واک و فشن ران وی است. وی مجموع دوره های آموزشی فشن را در شهر نیویورک گذرانده و به ایران بازگشته است و گاهی هم به عنوان مدل فعالیت داشته است، کتاب «همه چیز درباره مُد»به لحاظ زیبایی و کیفیت انتشار تصاویر ، دارای چاپی نفیس و ارزنده است...با تویسرکانی درباره تاریخچه مُد و فشن و انگیزه اش از پی گیری این رشته صحبت کردیم. این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

چطور شد که چنین کتابی را ترجمه کردید؟

ورژن انگلیسی این کتاب بسیار جذاب بود که تصمیم گرفتم آن را به فارسی برگردانم. قبل از ترجمه این کتاب، کتاب های زیادی را در کشور خودمان درباره فشن، طراحی، صنعت فشن، رنگ شناسی و غیره مطالعه کرده بودم که بیشتر به صورت پراکنده بود، ولی این کتاب یک پکیج کلی بود که در آن تاریخ، طراحی، کانسپت، ترمینولوژی و رنگ شناسی را درباره فشن می بینید و درباره مدلینگ نوشته است. البته قبل تر هم با یکی از دوستانم که رییس دانشگاه علمی، کاربردی مد و لباس است، مشورت کردم که گفتند اگر کتاب ترجمه شود، اثر جالبی خواهد شد و از طریق ایشان هم به این کار تشویق شدم...

در جایی در کتاب اشاره شده که خانم زینب جهانشاه در سال ۱۳۲۱، یعنی پس از حمله متفقین اولین فروشگاه لباس مدرن در ایران را دایر کردند...

بله. ایشان طراح بودند و‌ دوره طراحی را ۵ سال در پاریس گذراندند و به دلیل شرایط آن عصر و‌ زمانه انجام این کار بسیار دشوار بوده و ایشان در منیریه تهران محلی را به نام خانه مد راه اندازی کردند و سفارش دوزی و سفارش گیری هم به واسطه ایشان در همان سال ها اتفاق می افتاد و از آن زمان مُد و مدلینگ در ایران رونق دیگری پیدا می کند و جالب این است که ایشان برای کمپانی های مد و شرکت ها با افراد به صورت مدل شو می دادند و کارهایشان را پرزنت و معرفی می کردند..

چطور شد که خودتان مدل شدید؟

مدل شدن من با یک عکس شروع شد. زمانی که دانشجو بودم، یکی از دوستان گفت یک کمپانی ساعت چند تست عکس می خواهد که من هم مراجعه کردم و چند روز بعد از آن کمپانی با نام «ساعت سناتور» به من زنگ زدند و همین مساله سبب شد که وارد این حوزه شدم./

 گزارشگر: پروانه توکلی
پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/1IA
اخبار مرتبط
اتفاق های پرسر و صدای هفته گذشته و صلح اعراب و امارات و مراودات نزدیک به صلح چند کشور عربی با اسراییل، سبب شد با محسن فرشاد، سخنگوی جبهه ملی ایران گفت و گویی داشته باشیم..وی که عضو هیات رهبری و اجرایی جبهه ملی است، در رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و سپس مدرک فوق لیسانس و دکترای دولتی حقوق خصوصی را از دانشگاه "اکس مارسی" فرانسه گرفته است. مدرس و مشاور دانشگاه ها و سازمان های مختلف، از جمله فعالیت ها در کارنامه کاری اوست.. این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
شیرین نوری؛ اقتصاددان و پژوهشگر، درباره دلایل تصمیم دولت مبنی بر پیش فروش اوراق نفتی و تبعات آن به موضوعاتی اشاره کرده است و عدم هماهنگی میان شورای عالی اقتصادی را نیز از اشتباهات دیگر چنین تصمیمی برشمرد.
اقتصاد موسیقی را در هفته های اخیر مروری کردیم و در بخشی هم به اقتصاد ساز رسیدیم که مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.در هفته گذشته پارکی در تهران به نام «استاد ابراهیم قنبری مهر»نامگذاری شد. وی از استادان صاحبنام ویولون در ایران است و ویلن هایی که ساخته تا یک میلیون دلار در بازارهای دنیا به فروش رفته است..از شاگردان برجسته استاد قنبری مهر، هوشنگ اکبری را می شناسیم که غیر از به ساخت حرفه ای ویولون مشغول است.با وی در دفتر روزنامه آسیا گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
دلبر نیروشک، متخصص مدیریت و تحول منابع انسانی و تنها ارزیاب و راه انداز مراکز توسعه و ارزیابی است. او که فارغ التحصیل مدرک دکترای روانشناسی بالینی با رویکرد تغییر و تحول از آمریکا است، درباره شیوه ای در حوزه مهارت های مدیریتی با عنوان «لیدر شیپ کوچینگ» سخن گفت. گفت و‌گوی ما با او درباره اختصاصات و فوائد این موضوع را بخوانید:
فرامرز فرمانی، طراح لباس و استایلیست از آن دسته طراحان لباس در کشورمان است که براساس ذوق و سلیقه و نگاه خاصی که به طراحی لباس و به قول خودش اهمیت زیبایی پارچه و رنگ دارد، شاید بتواند جای ایرج پاکزاد را پر بکند یا غیر از ایران، کارش را در عرصه بین المللی عرضه کند. با وی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:
مسعود حبیبی، نوازنده دف و پیانو و مولف کتاب ها و مقالات متعدد در حوزه موسیقی، بیش از یک ربع قرن سابقه ساز سازی نیز دارد و از جهاتی در این زمینه در کشور پیشگام و صاحب سبک و برند به شمار می آید. این موسیقیدان، کارگاه «تولید دف» را با ساز و کاری تازه ایجاد کرده است و تاکنون نیز در بیش از ۳۰ موسیقی فیلم و ۱۵۰ آلبوم موسیقی نواخته و در بالغ بر ۳ هزار اثر موسیقیایی در صدا و سیما، صدای دف او می آید. گفت و‌ گو با او درباره فعالیت هایش و وضعیت اقتصاد موسیقی در حوزه تولید ساز را بخوانید:
فراز تاجیک، خواننده جوان کشورمان، معتقد است که با وجود عدم فعالیت اجراهای عمومی، به دلیل علاقه مردم به موسیقی، این روزها همچنان به تولید موزیک مشغول است؛ هر چند که وضعیت نامساعد اقتصادی و حمایت دولت ها تنها از گروهی خاص در این حوزه، عرصه را بر قشر موسیقی نیز تنگ کرده است. با تاجیک به بهانه انتشار و پخش تازه ترین ویدیو کلیپش با نام «بدون تو» گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید