صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۹
کد خبر: 2464
گزارشگر: 213
۱۰۶۶۵
۱
۰
۵
محبوبه مظاهری/یادداشت

ارزش چگونه ضد ارزش می شود؟

ارزش چگونه ضد ارزش می شود؟
یک ارزش در صد سال گذشته براساس شرایط آن زمان ارزش محسوب می شده است و اکنون در زمان حال ممکن است یک ضد ارزش محسوب شود زیرا به جان و روان انسانها صدمه می زند.

ناخودآگاه انسان مجموعه ای از شاخص ها وجود دارد که از زمان تولد و در طول زمان در ذهن ایجاد شده و فعالیت آنها با هم در شرایط مختلف، واکنشهای متفاوتی برای شما برای پاسخ به محرک های محیطی ایجاد می کند. برای آشنایی بیشتر شما ابتدا با تعاریف و مثال مطلب را توضیح می دهم.

ارزش – باور – تعهد شخصی- چارچوب ذهنی- طرز فکر- دیدگاه- اخلاق- رفتار با هم متفاوت هستند و تعاریف مختلفی دارند و جایگاه آنها در ناخودآگاه انسان می باشد. باور ها افکاری هستند که بارها و بارها در ذهن ما تکرار و در ضمیرناخودآگاه ثبت و به یقین تبدیل شده اند.ارزش هاو باورها ، پایه های اصلی، چارچوب ذهنی- طرزفکر- دیدگاه است.

تعریف ارزش:

ارزش ها خط قرمزهای شما در تصمیم گیری، انتخاب، داشتن حس خوب نسبت به موضوعی یا اجتناب، انکار، عدم پذیرش موضوع، می باشند. ارزش در جایگاهی می تواند مفید و در زمانی و مکانی می تواند مضر باشد و شناخت شما از ارزشهایتان و انتخاب درست هر ارزش برای پاسخگویی به محرک خارجی در تصمیم گیری درست شما موثر است.

بعضی ارزش ها در طول زندگی فرد تحت اثر تجربه های کسب شده یا تلقین خانواده و افراد تاثیرگذار در جامعه ، در ذهن ناخودآگاه فرد ایجاد می شود و بعضی ارزش ها نسل به نسل از گذشته به نسل کنونی منتقل و توسط اطرافیان کودک و نوجوان به او آموخته می شود . ارزش در صورت در نظر گرفتن تعقل و تفکر، ممکن است به پیام والدی سرکوب گر یا کنترل گرا تبدیل شود.

ضد ارزش ها:

ارزش هایی هستند که در جای مناسب خود استفاده نشوند. مثال: برای شما صداقت یک ارزش مهم است. اتفاقی در شرکت میفتد و همکار شما اشتباها قصوری مرتکب شده که قابل جبران است. مدیر سختگیر و غیرمنصف شرکت از شما در خواست می کند که هر چه امروز در شرکت دیده و شنیده اید را برای او تعریف کنید. در اینجا چون گفتگو پشت سر همکاران و خبرچینی نادرست است اگر شما بر ارزش صداقت پافشاری و آنچه دیده و شنیده اید بیان کنید یعنی ارزش صداقت در جای نامناسب و با بیان نامناسب به یک ضد ارزش تبدیل شده است.

در این لحظه می توانید بخشی از ماجرا را بدون آسیب دیدن همکارتان و بدون تحریف اتفاق بیان کنید. چون محافظت از همکارتان و جلوگیری از آسیب روانی و جسمانی او بعنوان یک انسان ارزش بالاتری از ارزش صداقت دارد. زیرا جان انسانی که خداوند آفریده است و مخلوق خداوند است بسیار محترم و با ارزش تر از افکار و عقاید و ارزشهای شخصی و گروهی است.


توانایی انتخاب:

انسان دارای قدرت انتخاب است و آگاهی و شناخت از خود و محیط باعث می شود که فرد آگاهانه، ارزش های خود را در پاسخ به محرکهای بیرونی انتخاب کند.
توانایی تصمیم گیری: فردی که تلاش می کند در شرایط عادی خواسته ها و نیازهای خودش را طبق خودآگاهی و خودشناسی، بشناسد و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی نماید، در شرایط بحران با توجه به شناخت از خود و نیازهایش می تواند تصمیم درست و منطقی بگیرد و رفتار هیجانی از خود نشان ندهد. رفتار هیجانی با رفتار احساسی متفاوت است.
با توجه به تعاریف و توضیحات بالا باید به این موضوع توجه کرد که ارزش ها در شرایطی می توانند به ضد ارزش تبدیل شوند و هر ارزشی خوب و مفید نیست و آگاهی از خود و شرایط محیطی و حضور در لحظه باعث می شود که شما بتوانید با شناخت از ارزش هایتان در زمان و مکان مناسب از آنها استفاده کنید تا عملکرد و رفتار شما صدمه ای به جان خودتان، مردم ، حیوانات یا گیاهان نزند.

در روزگاری کشتن خرس برای سرخپوست ها بسیار با ارزش و نماد شجاعت و دلاوری بود و اکنون کشتن خرس نماد حیوان آزاری و روانپریشی می باشد. یک ارزش در صد سال گذشته براساس شرایط آن زمان ارزش محسوب می شده است و اکنون در زمان حال ممکن است یک ضد ارزش محسوب شود زیرا به جان و روان انسانها صدمه می زند.

پافشاری بر حفظ یک ارزش بدون در نظر گرفتن جایگاه مناسب اجرای آن و اثر منفی که بر روی محیط و انسانها می گذارد. می تواند نشانگر ترس از دست دادن حاشیه امن، وسواس ذهنی، اضطراب از دست دادن ، استرس تکرار تجربه های گذشته یا روانپریشی و اختلالات روانی باشد.

بنابراین انسان خردمند و سالم در زمان حال زندگی و دایما بر شناخت خود، ناخودآگاه و خودآگاهی تلاش می کند و با بروزرسانی ارزش هایش برای رشد، تغییر، تحول، موفقیت و پیشرفت خودش، (با در نظر گرفتن مصالح سایر انسانها و موجودات زنده و حضور خداوند)، مسیر جدیدی در زندگی خود باز می کند./


https://www.asianews.ir/u/1IL
اخبار مرتبط
تفکیک جنسیتی در محیط عمومی، در دوران کودکی و نوجوانی سبب دور شدن دو جنس زن و مرد از یکدیگر و عدم شناخت آنها از شباهت ها و تفاوت های یکدیگر می شود و زمینه انحرافات جنسی را در آینده را فراهم می کند.
انگیزش به دلیل یا چرایى رفتار و اعمال اشاره دارد و روان شناسان بر این باورند که «انگیزه» عاملی است درونی که رفتار فرد را در جهت معینی هدایت می کند و راهنمای او برای گزینش کوششی از میان کوشش های ارادی است.
سالهاست که در کشورهای پیشرفته از شرایط دورکاری، انعطاف پذیری ساعات اداری، فراهم کردن ابزار کار در منزل برای کارمندان، روانشناس، کوچ وپزشک سازمانی، تهویه هوای مناسب، دستگاه های پاک کننده و ضدعفونی کننده هوا در «فصل زمستان » یا «بیماری کارکنان» استفاده می شود.
کارزار آزار جنسی و آسیب های روانی ناشی از آن، سبب شده تا توجه مردان نیز به این موضوع جلب شود و مردان اغلب شاید این تصور را داشتند که تجاوز جنسی و آزار جسمی زن بعد از مدتی فراموش می شود؛ در حالی که این زخم ناجوانمردانه و اثرات روانی آن تا آخر عمر با زن باقی می ماند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
عطار
۱۴۰۰/۱۰/۲۴
0
0
0

ارزشها أنسانی همش توّهمات وبا تغییر وضعیت مالی ومقام ومصلحت ...؛ تغییر یا تکامل پیدا میکنه. ارزشهای الهی ثابته وغیر قابل تغییر است. "ولله العزة جمیعا"


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید