صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۶
کد خبر: 2487
گزارشگر: 213
۹۶۹
۰
۰
۱
رویترز نوشت:

فرمان اجرایی ترامپ برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران

فرمان اجرایی ترامپ برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران
خبرگزاری رویترز نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قصد دارد با صدور فرمان اجرایی تمهیداتی را برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کند.

خبرگزاری رویترز نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قصد دارد با صدور فرمان اجرایی تمهیداتی را برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کند.

در این گزارش به نقل از سه منبع بدون ذکر نام آمده این فرمان اجرایی به رییس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد هر فرد حقیقی یا حقوقی ناقض تحریم تسلیحاتی ایران را با تحریم‌های ثانویه مجازات کند و جلوی دسترسی آنها به بازار آمریکا را بگیرد.

این منابع گفته‌اند انتظار می‌رود فرمان اجرایی رییس جمهوری آمریکا تا چند روز دیگر صادر شود.

رویترز می‌گوید هیات ایران در سازمان ملل متحد و کاخ‌سفید هنوز در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند.

بنا به توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵، تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهرماه سال جاری لغو خواهد شد و ایران می‌تواند از کشورهای دیگر سلاح‌های متعارف بخرد.

آمریکا بیش از یک سال است که می‌گوید به دلیل سابقه‌ای که ایران از خود نشان داده نباید این تحریم‌ها برداشته شود.

 به عقیده کاخ سفید در صورت لغو این تحریم‌ها ایران به یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان تسلیحات در دنیا تبدیل خواهد شد و به سراغ خریداری جت‌های جنگنده چینی و روسی خواهد رفت.

آمریکا در ماه‌های گذشته تلاش کرد با طرح قطعنامه‌ای در سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند اما این قطعنامه حتی بعد از رایزنی‌های بسیار واشنگتن رای نیاورد.

آمریکا و جمهوری دومنیکن تنها اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند. یازده عضو دیگر رای ممتنع دادند و چین و روسیه هم چنان که پیش‌بینی می‌شد به آن رای مخالف دادند.

در پی شکست این قطعنامه آمریکا از فعال کردن مکانیسم ماشه که یکی از مفاد توافق هسته‌ای موسوم به برجام است متوسل شد اما این کار هم با مخالفت دیگر امضاکنندگان برجام از جمله متحدان اروپایی آمریکا همراه بوده است. به ویژه به این دلیل که آمریکا خود از توافق برجام خارج شده و نمی‌تواند از مزایای آن استفاده کند.

شورای امنیت ۱۳ سال پیش در اوج بحران اتمی ایران طی قطعنامه‌ای خرید و فروش هرگونه سلاح متعارف را که در شمار فعالیت‌های عادی کشورهاست، در ارتباط با ایران ممنوع کرد. دلیل این ممنوعیت نگرانی از ماهیت برنامه اتمی ایران و در اصطلاح شورای امنیت کاهش خطر احتمالی تسلیحات اتمی ایران بود.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا برای ایران و ونزوئلا روز چهارشنبه گفته بود که دولت آمریکا قصد دارد ناقضان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را مجازات کند.
وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته تلویحا به اقدامات آتی دولت خود برای احیاء قدرت تحریم‌های آمریکا در پی خروج از برجام اشاره کرده بود./

https://www.asianews.ir/u/1J7
اخبار مرتبط
شنبه و یکشنبه 29 و 30 شهریور است چه اتفاقی در راه است که حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم گفته است با پیروزی ملت ایران همراه است.
مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، با ارسال نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و شورای امنیت، به سخنان اخیر رئیس ‌جمهوری آمریکا اعتراض کرد.
رئیس‌ جمهور آمریکا گفت: هر حمله ایران علیه آمریکا، به هر شکلی که باشد، با حمله‌ای هزار برابر بزرگتر پاسخ داده خواهد شد.
وزیر خارجه انگلیس در نشست پارلمان این کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران منبع بی ثباتی است، درباره مکانیسم ماشه، پرونده محکومان امنیتی دوتابعیتی در ایران و بدهی لندن به تهران درباره با خریدهای تسلیحاتی قبل از انقلاب اسلامی ایران صحبت کرد.
وزیر خارجه سوییس عصر امروز بعد از دیدارش با محمدجواد ظریف در یک پیام توئیتری نوشت که آقای پومپئو پیش از این سفر، در خصوص «کانال مالی انسان‌دوستانه» با او صحبت کرده است و سفر او ربطی به مسائل روابط و مذاکره ایران و آمریکا ندارد.
سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: دسترسی ایران به سلاح‌های پیشرفته، آینده صلح و ثبات در خاورمیانه را به دچار خطر می کند و ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران، تحریم خواهند شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید