صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۷:۴۷
کد خبر: 2511
گزارشگر: 213
۶۰۷۰
۰
۰
۲
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

وابستگی ایران به نفت؛ رشد منفی اقتصاد

وابستگی ایران به نفت؛ رشد منفی اقتصاد
اقتصاد ایران بشدت به نفت و صادرات نفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز واردات و صادرات وابسته است، ولی نکته حائز اهمیت این است که وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سال های آینده شود.

دکتر مهدی کریمی تفرشی؛ اقتصاد ایران بشدت به نفت و صادرات نفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز واردات و صادرات وابسته است و تلاش آمریکا پس از خروج از برجام برای فلج کردن اقتصاد ایران اعمال تحریم های نفتی بویژه با کشورهای اصلی طرف قرارداد ایران مانند ژاپن، کره جنوبی و چین و جایگزینی نفت عربستان با نفت ایران بوده است.

ولی با اعمال سیاست های وزارت امور خارجه ایران و انجام مذاکرات موفق نفتی تاکنون در این زمینه به موفقیت موردنظر دست نیافته است. اما نکته حائز اهمیت اینست که وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سالهای آینده شود که باید با نگاه کارشناسانه و موشکافانه و جدی مسئولین و اقتصاددانان و دولت در باره این امر مهم بازنگری داشته و چاره اندیشی کنند.

متاسفانه 57 درصد صادرات کشور و 53 درصد واردات ایران تنها با چهار کشور انجام می شود که این نشان دهنده عملکرد ضعیف دولت، مسئولین امر و تجار و سرمایه گذاران کشور در حوزه ارتباط موفق اقتصادی و تجاری با دیگر کشورهای جهان و عدم شناخت درست از بازارهای جهانی است.

هر چند آمریکا و هم پیمانانش مسیر منزوی کردن ایران را در پیش گرفته اند اما نمی توان تمام نواقص اقتصادی کشور را به گردن تحریم ها انداخت و بخش مهمی از مشکلات اقتصادی را باید در درون نظام مدیریتی کشور جستجو کرد و به دنبال تحول جدی در این راستا بود.

برای مقابله با منفی شدن رشد اقتصادی در کشور و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید شرایط و زیرساختهای لازم برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رونق صادرات و اقتصاد غیر نفتی و خروج از اقتصاد واردات محور فراهم گردد.کشور ما در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در مسیر خودکفایی قرار دارد و پتانسیل لازم برای تولید بسیاری از محصولات در داخل کشور وجود دارد.

بنابراین واردات بی رویه این محصولات منجر به خروج بخش مهمی از ارز از کشور و ضربه به اقتصاد خواهد شد. بعلاوه تولیدکنندگان باید با تلاش متمرکز بر ارتقائ کیفیت و بسته بندی محصولات خود منطبق با استانداردها و تکنولوژی های روز دنیا و شناخت درست از ذائقه و تقاضای بازارهای جهانی، توان رقابتی خود را در بازارهای دیگر کشورها افزایش داده و در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی حضور محصولات با کیفیت ایرانی را در اقصی نقاط جهان گسترش دهند.

میزان اثربخشی تحریم ها علیه ایران به میزان وابستگی اقتصاد کشور به معاملات دلاری بستگی دارد. با حرکت تدریجی قدرت های نوظهوری مانند چین و روسیه و هند در راستای حذف دلار از مبادلات تحاری بویژه معاملات نفتی اکنون فرصت بسیار مناسبی برای ایران فراهم شده تا دلار را از مبادلات تجاری حذف و تجارت با این کشورها را گسترش دهد.

به طور کلی رشد اقتصادی کشور به یک عزم ملی و تلاش جهادی در تمامی عرصه ها و در تمام ارکان پیکره اقتصاد نیاز دارد و بی شک ثبات و امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران عاملی بسیار مهم و کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی کشور است./

https://www.asianews.ir/u/1Jv
اخبار مرتبط
تغییرات شرایط آب و هوایی در جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی داشته و شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب و خشکسالی ها شده و بدون توسعه پایدار کشاورزی به قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می انجامد.
سال های اخیر بطور مشهودی با روند افزایش قراردادهای موقت را شاهد بودیم و حتی قرارداد کارهای مستمر هم بصورت موقت بسته می شود؛ در حالی که در قانون مواردی در رابطه با قرارداد موقت و دایم آمده است، ولی اما آنچه از روابط قانون کار شاهدیم، به هیچ عنوان در قانون نیامده و حتی قابل اجرا هم نیست زیرا با متن قانون منافات دارد.
صنایع غذایی به ‌تنهایی 8/16 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده‌اند و در صورت حمایت کافی، برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند به انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شوند، ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است،
ایرانیان سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته و میانگین مصرف نوشابه در ایران 4 برابر میانگین جهان است.
انتقال پروتئین های مفید حبوبات و غلات و ایجاد اسید آمینه ها در مواد غذایی مختلف، می تواند رژیم غذایی بسیار مناسب برای انسان ها باشد و کیفیت بسیاری از مواد غذایی افزایش پیدا کند.
دانشمندان جهان‌ قرن‌ 21 را قرن‌ بیوتکنولوژی یا زیست فناوری‌ نامگذاری‌ کرده‌اند و گستردگی‌ کاربرد بیوتکنولوژی‌ در قرن‌ اخیر به حدی‌ است‌ که اقتصاد، بهداشت‌، درمان‌، محیط‌زیست‌، آموزش‌، کشاورزی‌، صنعت‌، تغذیه‌ و سایر جنبه‌های‌ زندگی‌ بشر را تحت‌ تأثیر قرار داده است.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی متاسفانه رقابت های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی هموراه از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بین المللی اثرات مخرب داشته است.
بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود.
کلمه کنسرو از لغت یونانی conserver به معنی حفظ کردن گرفته شده است.کنسرو کردن عبارت است از ایجاد شرایطی که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی حفظ کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید