صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۰۷:۳۶
کد خبر: 2532
گزارشگر: 213
۱۰۹۵
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

بسته بندی جذاب؛ مؤلفه مهم صادرات

بسته بندی جذاب؛ مؤلفه مهم صادرات
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود و به همین دلیل این صنعت در کشور ما نیازمند یک تحول اساسی و جهش بزرگ است و باید بتواند خود را با استانداردهای صنعت بسته بندی دنیا هماهنگ و به روز کند.

بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود. سرمایه گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته بندی و بهبود بسته بندی کالاها مطابق با آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات می تواند از عوامل تأثیر گذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد .

در حال حاضر بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است .بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند . به عنوان مثال زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود . باید بپذیریم که صنایع غذایی ایران برای حضور و جایگاه مناسب در بازارهای بین المللی نیاز مبرم به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتقاء سطح کیفیت و بسته بندی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز دارد و این مهم قطعاً نیاز به تزریق نقدینگی مناسب به این بخش دارد .

صنعت بسته بندی کشور نیازمند یک تحول اساسی و جهش بزرگ می باشد و باید بتواند خود را با استانداردهای صنعت بسته بندی دنیا هماهنگ و به روز کند .
بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم . تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد.

متاسفانه در دوره تحریم دستگاه های بسته بندی چینی وارد کشور شد که طول عمر کم و کیفیت پایین داشتند و بزودی مستهلک می شوند. اگر تولیدکنندگان داخلی برخی دستگاه های بسته بندی نوین را مونتاژ یا تولید کنند.

 

 

بسته بندی

 

 

همچنین هزینه های تولید صنعت به شدت کاهش می یابد. به علاوه در صورت حمایت بانک ها، صنعت غذای ایران با بکارگیری دستگاه ها و فناوری نوین در بسته بندی، توان بیشتری در رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد داشت.


با رشد و گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش ارتباط مردم با اقصی نقاط جهان نیاز و توقع افراد جامعه از یک محصول با بسته بندی جذاب و مطلوب و با کیفیت افزایش یافته است. قطعا صنایع غذایی کشور برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رقابت با برندهای بزرگ ناگزیر به رشد و پیشرفت در صنعت بسته بندی مطابق با استانداردهای جهانی است و باید توسعه فناورانه بسته بندی در دستور کار جدی تمامی برندها قرار گیرد. ضمن اینکه بازار رقابتی داخل نیز تولیدکنندگان را ترغیب به رشد و نوآوری در بسته بندی می کند و این به نوعی احترام به خواست و رشد دانش و کیفیت زندگی مردم است.

خوشبختانه در سالهای اخیر از رشد خوبی در این زمینه برخوردار بوده ایم که با افزایش سطح دانش و فناوری و حضور در نمایشگاه های بین المللی و درک درست از فناوریهای روز دنیا بی تردید قدم های موثرتری برداشته خواهد شد. همچنین با پیوستن ایران به سازمان جهانی بسته بندی (WPO) افق روشنی به روی صنعت بسته بندی کشور گشوده شده است که باید از این فرصت به نحو شایسته ای بهره گیری شود./


https://www.asianews.ir/u/1JP
اخبار مرتبط
اقتصاد ایران بشدت به نفت و صادرات نفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز واردات و صادرات وابسته است، ولی نکته حائز اهمیت این است که وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سال های آینده شود.
تغییرات شرایط آب و هوایی در جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی داشته و شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب و خشکسالی ها شده و بدون توسعه پایدار کشاورزی به قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می انجامد.
سال های اخیر بطور مشهودی با روند افزایش قراردادهای موقت را شاهد بودیم و حتی قرارداد کارهای مستمر هم بصورت موقت بسته می شود؛ در حالی که در قانون مواردی در رابطه با قرارداد موقت و دایم آمده است، ولی اما آنچه از روابط قانون کار شاهدیم، به هیچ عنوان در قانون نیامده و حتی قابل اجرا هم نیست زیرا با متن قانون منافات دارد.
صنایع غذایی به ‌تنهایی 8/16 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده‌اند و در صورت حمایت کافی، برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند به انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شوند، ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است،
ایرانیان سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته و میانگین مصرف نوشابه در ایران 4 برابر میانگین جهان است.
انتقال پروتئین های مفید حبوبات و غلات و ایجاد اسید آمینه ها در مواد غذایی مختلف، می تواند رژیم غذایی بسیار مناسب برای انسان ها باشد و کیفیت بسیاری از مواد غذایی افزایش پیدا کند.
دانشمندان جهان‌ قرن‌ 21 را قرن‌ بیوتکنولوژی یا زیست فناوری‌ نامگذاری‌ کرده‌اند و گستردگی‌ کاربرد بیوتکنولوژی‌ در قرن‌ اخیر به حدی‌ است‌ که اقتصاد، بهداشت‌، درمان‌، محیط‌زیست‌، آموزش‌، کشاورزی‌، صنعت‌، تغذیه‌ و سایر جنبه‌های‌ زندگی‌ بشر را تحت‌ تأثیر قرار داده است.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی متاسفانه رقابت های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی هموراه از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بین المللی اثرات مخرب داشته است.
بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود.
همراه با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است و از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید