صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۱
کد خبر: 2564
گزارشگر: 213
۱۶۹۴
۰
۰
۲
براساس اعلام جواد ظریف

شرط های ایران برای بازگشت به برجام!

شرط های ایران برای بازگشت به برجام!
وزیر خارجه ایران می‌گوید که دولت آمریکا در صورت تمایل به بازگشت به برجام، باید به ایران خسارت بدهد و تعهد بدهد که «اقداماتی» مانند خروج از برجام را دیگر انجام نخواهد داد.

به نقل از پایگاه خبری روسی اسپوتنیک، برای حکومت ایران مهم نیست چه کسی در کاخ سفید باشد و توجه ایران به سیاست آمریکا است.

دولت دونالد ترامپ که اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شده، هیچ تمایلی برای بازگشت به برجام ندارد، ولی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا، اعلام کرده است که در صورت برنده شدن به برجام باز می‌گردد.

در همین حال جو بایدن نیز اجرای کامل برجام توسط ایران را به عنوان شرط بازگشت آمریکا به برجام را مطرح کرده است.

به نظر می‌رسد شرط‌گذاری آقای ظریف برای بازگشت آمریکا به برجام، واکنش به شرط‌گذاری جو بایدن باشد.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، نیز در گفت‌وگویی که با شبکه جهانی بی‌بی‌سی داشته،‌ با اشاره به تمایل جو بایدن شروط مشابه آقای ظریف را مطرح کرده و خواستار پرداخت خسارت و همچنین تعهد برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام شده است.

 ایران در طول یک سال و نیم گذشته، در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا، اجرای بخشی از تعهدات خود در قبال برجام از جمله حد نصاب‌های پیش‌بینی شده در مورد حجم و درصد غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است.

علاوه بر شرط‌گذاری آقای بایدن، قدرت‌های اروپایی نیز با اشاره به این که تداوم غنی‌سازی اورانیوم در ایران ناقض برجام است، بارها خواستار بازگشت دوباره ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای این کشور شده‌اند.

 محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو پیشنهاد مبادله تمام زندانیان بین ایران و آمریکا را نیز دوباره مطرح کرده و گفت: آمادگی مذاکره با دولت آمریکا را نداریم، ولی آماده هستیم که زندانیانی که در اختیار دو کشور هستند را مبادله کنیم.

بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته نیز مطرح بوده است. در آخرین رویداد، ۱۹ خرداد امسال مجید طاهری، پزشک ساکن فلوریدا که به‌دلیل نقض تحریم‌ها علیه تهران در ایالات متحده زندانی بود، آزاد شد و به ایران بازگشت.

آزادی او پس از آن اتفاق افتاد که مایکل وایت، شهروند آمریکایی که مدت دو سال در ایران زندانی بود، ۱۵ خردادماه به آمریکا بازگشت. دو روز پیش از آزادی مایکل وایت، سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف که در آمریکا بازداشت بود، آزاد شد.

مقام‌های دولت آمریکا در ماه‌های گذشته خواستار آزادی سیامک نمازی و مراد طاهباز، شهروندان ایرانی‌-آمریکایی زندانی در ایران شده‌‌اند./

https://www.asianews.ir/u/1Kl
اخبار مرتبط
شبکه خبری المیادین دقایقی قبل به نقل از سفارت ایران در ترکیه از لغو سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه خبر داد.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که با وجود فشارهای دولت آمریکا، ایران باید نقض تعهدات خود در چارچوب برجام را متوقف کند.
آمریکا در خصوص فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشت.
یک مقام آمریکایی گفته است ایالات متحده روز دوشنبه ۳۱ شهریور لیست تحریم‌های جدیدی را علیه ده‌ها فرد مرتبط با برنامه هسته‌ای، موشکی و نظامی ایران منتشر کند.
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران که در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم برجام تعلیق شده بودند، با فعال کردن مکانیسم ماشه دوباره اجرایی شدند.
بریتانیا، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام ، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید