صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۱
کد خبر: 2568
گزارشگر: 213
۱۷۱۲
۰
۰
۷
شیرین نوری؛ اقتصاددان/یادداشت

کارگران را به امان خدا نگذارید!

کارگران را به امان خدا نگذارید!
این روزها کارگران از نظر اقتصادی و معیشتی به دلایل شرایط تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کم‌لطفی‌هایی مسوولان روزهای سختی را می گذرانند و این در حالی است که سال های زیادی است که قشر زحمت کش و مظلوم کارگری کشور، فشار تورم را تحمل می کنند و فریاد آنها نیز به گوش هیچ قانونگذار و مجری قانونی نمی رسد.

این روزها کارگران از نظر اقتصادی و معیشتی بدلایل شرایط تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کم‌لطفی‌هایی مسولین روزهای سختی را می گذرانند و این در حالی است که
سالهای زیادی است که قشر زحمت کش و مظلوم کارگری کشور، فشار تورم را تحمل می کنند و در سخت ترین وضعیت معیشتی، روزگار می گذرانند و جالب اینکه فریاد آنها نیز به گوش هیچ قانونگذار و مجری قانونی نمی رسد و شاید بهتر باشد این موضوع را اینگونه تعبیر کنیم که همواره کارگران کشور از تورم و خط فقر عقب تر هستند و این موضوع باعث می شود که روز به روز وضعیت معیشتی این قشر زحمتکش جامعه و درصد قابل توجه مردم کشور، به چالش کشیده شود.

این روزها با افزایش سرسام آور قیمت دلار و افزایش تورم بحران سختی از لحاظ دستمزد، گریبان جامعه کارگری کشور را گرفته و این مسئله هم کارگران و هم کارفرمایان را دچار مشکل کرده است؛ چرا که تنها موردی که متاسفانه افزایش تورم در آن اثری نداشته است حقوق و ‌مزایای کارگران و کارمندها بوده است.

بارها در تریبون های مختلف به این نکته اشاره شده است که متاسفانه ارزش گذاری برای کار در کشور ما ناعادلانه است، زمانی که ارزش گذاری ناعادلانه باشد قشر کارگر جزو جمعیت تحقیر شده جامعه محسوب می‌شوند

همگی می دانیم که در شرایط رکود تورمی که اقتصاد کشور در آن قرار دارد هزینه های تولید از جمله افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی، بهره بانکی ، مالیاتها و موضوع تحریم ها بسیار بالا رفته است اما این سوال را باید پرسید که آیا تنها راه حل برای کاهش هزینه های تولید برای تولید کننده فقط و فقط کمتر نگاه داشتن دستمزد می باشد!

آیا بهتر نیست با کاهش مالیاتها و بخشش هزینه های حامل های انرژی و بهره بانکی هزینه های تولید کنندگان را کاهش داده و در عوض دستمزد کارگران را افزایش دهیم ؟

فراموش نکنیم که به روز کردن حداقل دستمزد که در همه جای جهان صورت می‌گیرد، افزایش دستمزد نیست چرا که افزایش دستمزد وقتی معنا دارد که علاوه بر محاسبه تورم، مزد هم بالابرود و اگر بخواهیم قدرت خرید کارگران را در سال ٩٩ بررسی کنیم حقوقی که کارگران در سال ۹۹ می‌گیرند معادل حقوقی نیست که حتی در سال ۵۷ می‌گرفتند! بنابراین هر چه زودتر باید به داد دل کارگران رسید اقشار زحمت کش و بی بضاعت و ضعیف جامعه که نه تریبون خاصی دارند نه دادرسی... آنها که در سال جهش تولید می بایست مهمترین نقش در جامعه را داشته باشند در مشکلات از قبیل عدم پرداخت حقوق و به دنبال معوقات خود هستند.

سخن آخر اینکه انتظار کارگران که پیامبر اکرم (ص) نیز بر دست آنان بوسه زده است، بهبود وضعیت معیشتی و زندگی آبرومند آنها در جامعه اسلامی است که فقط با توجه و دقت نظر دولت و مجلس شورای اسلامی، جامۀ عمل خواهد پوشید./

https://www.asianews.ir/u/1Ko
اخبار مرتبط
عضو هیات نمایندگان اتاق‌ بازرگانی گفت: شیر کم‌چرب گاوهای ایرانی و نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کره، سبب شده کره در روزهای اخیر در ایران کم‌یاب یا گران شود.
تحلیل گران ارزی می گویند با وجود احتمال پایین آمدن قیمت دلار در آینده، به طور قابل توجه با ارزانی ارز مواجه نخواهیم شد.
بدلیل جلسه مقامات بورس با حقوقی های بزرگ بازار سرمایه در روز گذشته، سبب شد که با حمایت حقوقی ها، معاملات بورس امروز مجددا جان بگیرد، هر چند فشار فروش در بازار سرمایه بسیار زیاد است و نقدینگی بسرعت در حال خروج از بازار است و مشخص نیست تا کی ادامه خواهد داشت..
مساله افرایش خط فقر در کشور، با توجه به وضعیت تولید در ایران، موضوعی بود که در خصوص آن با یزدان حیدری، از مدیران اقتصادی کشور، دانش آموخته صنایع لاستیک از کشور ژاپن و آلمان و رشته شیمی از دانشگاه تهران، در آسیا به گفت و‌گو نشستیم. حیدری برای نخستین بار خط تولید نوارهای آب بندی با تکنولوژی ترموپلاستیک را راه اندازی کرده است. او اذعان دارد که مسایل اقتصادی و آماری را در نسبت با اوضاع تولید رصد می کند و درباره وضعیت خط فقر در ایران حرف هایی دارد. این گفت و گو را بخوانید:
تحلیل ها یا برداشت های شاید گفته نشده ای درباره بیماری کرونا، بهانه ای شد تا پای صحبت های دکتر شکور امیدی، فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی و رییس و بنیانگذار انجمن دیابت کشور بنشینیم. روایت این پزشک از کرونا متفاوت و مرتبط با ضعف سیستم ایمنی بدن و وجود استرس و نگرانی های زندگی در جامعه فعلی ایران است. گفت وگوی ما را در روزنامه آسیا با وی در ادامه بخوانید
یزدان حیدری معتقد است افزایش تولیدات مناسب در عرصه های فولاد، سیمان، نفت، تراکتور و غیره، در سال های پس از انقلاب، هیچکدام سبب رفاه مردم نشدند که برخی اقتصاددانان، اقتصاد دولتی و ناکارآمدی مدیران و عده ای دیگر، عدم استفاده از تکنولوژی های نو با ارزش افزوده را، از دلایل افزایش خط فقر در کشور بیان کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید