صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۰
کد خبر: 2573
گزارشگر: 213
۹۷۶
۰
۰
۲
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

ضرورت جدی رونق صادرات غیر نفتی و حمایت اقشار ضعیف

ضرورت جدی رونق صادرات غیر نفتی و حمایت اقشار ضعیف
دولت با برداشتن موانع صادراتی و کمک به رونق تولید کالاهای صادرات محور و کالاهایی که کشور در تولید آنها مزیت نسبی دارد و گسترش صادرات بویژه صادرات غیرنفتی به طور جدی کمک کند تا در کنار آن از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود.

در شرایط فعلی باید زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کرد اما در کنار آن نیز باید از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود.

در ۹ ماه ابتدایی سال 98 ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات داشتیم.

دولت باید با برداشتن موانع صادراتی و کمک به رونق تولید کالاهای صادرات محور و کالاهایی که کشور در تولید آنها مزیت نسبی دارد و عدم وضع قوانین پیش بینی نشده و آنی به گسترش صادرات بویژه صادرات غیرنفتی در کشور در سال آینده به طور جدی کمک کند.

بالا و پایین کردن غیرکارشناسی شده تعرفه ها به صادرات کشور ضربه مهلکی وارد می کند. دولت باید تصمیمات اساسی را در حوزه های مختلف اقتصاد با مشورت و نظرخواهی بخش خصوصی و در نظرگرفتن مشکلات عدیده آنها اتخاذ کند.

طبق اظهارات ریاست سازمان برنامه و بودجه، بودجه و اقتصاد کشور در سال ۹۹ بر فروش نفت و صادرات آن متکی نیست.

در سال 98 صادرات نفت کشور رقم یک و نیم میلیون بشکه در روز بوده است. اما برای سال 99 پیش بینی رشد درآمد نفت منفی ۶۸ درصد بوده است و با ورود کشور به اتحادیه اوراسیا فرصت صادراتی خوبی برای ایران باز شده است که میتوان صادرات را با تعرفه کمتر یا بدون تعرفه انجام داد.

برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب‌وکار و انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ریزی نمایند ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است. بعلاوه عدم امکان پیش بینی وضعیت ارزی نیز میتواند امنیت سرمایه گذاران را تهدید کند.

از طرف دیگر در حال حاضر برای تامین بخشی از مواد اولیه تولید به واردات نیازمندیم، بنابراین در کالاهای وارداتی نمی‌توان انتظار داشت که قیمت کالایی که افزایش یافته، کاهش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با اجرای سیاست عملیات بازار باز معتقد است این سیاست نقش مهمی در کنترل نقدینگی و تورم دارد.

هر چند تغییرات نرخ ارز توانسته تاثیراتی را روی برخی صنایع داخلی بگذارد و صنایعی که تا به حال سود آور نبودند در حال رشد هستند. اما ایجاد تعادل در بازار از مهمترین اقدامات ضروری دولت در شرایط کنونی است که بشدت بر فضای تولید و مهار تورم تاثیرگذار است.

در شرایط فعلی باید زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کرد اما در کنار آن نیز باید از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود.

اقتصاددانان علاوه بر ریسک‌های سیاسی موجود به کسری بودجه نیز به عنوان فاکتور تاثیرگذار در پیش بینی نرخ تورم اعتقاد دارند.  دولت باید ضمن کاهش هزینه‌های غیرضروری، منابع بودجه‌ای را در جهت ایجاد بیشترین کارآیی تخصیص دهد./

روزنامه آسیا
https://www.asianews.ir/u/1Kt
اخبار مرتبط
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود و به همین دلیل این صنعت در کشور ما نیازمند یک تحول اساسی و جهش بزرگ است و باید بتواند خود را با استانداردهای صنعت بسته بندی دنیا هماهنگ و به روز کند.
اقتصاد ایران بشدت به نفت و صادرات نفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز واردات و صادرات وابسته است، ولی نکته حائز اهمیت این است که وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سال های آینده شود.
تغییرات شرایط آب و هوایی در جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی داشته و شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب و خشکسالی ها شده و بدون توسعه پایدار کشاورزی به قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می انجامد.
سال های اخیر بطور مشهودی با روند افزایش قراردادهای موقت را شاهد بودیم و حتی قرارداد کارهای مستمر هم بصورت موقت بسته می شود؛ در حالی که در قانون مواردی در رابطه با قرارداد موقت و دایم آمده است، ولی اما آنچه از روابط قانون کار شاهدیم، به هیچ عنوان در قانون نیامده و حتی قابل اجرا هم نیست زیرا با متن قانون منافات دارد.
صنایع غذایی به ‌تنهایی 8/16 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده‌اند و در صورت حمایت کافی، برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند به انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شوند، ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است،
ایرانیان سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته و میانگین مصرف نوشابه در ایران 4 برابر میانگین جهان است.
دانشمندان جهان‌ قرن‌ 21 را قرن‌ بیوتکنولوژی یا زیست فناوری‌ نامگذاری‌ کرده‌اند و گستردگی‌ کاربرد بیوتکنولوژی‌ در قرن‌ اخیر به حدی‌ است‌ که اقتصاد، بهداشت‌، درمان‌، محیط‌زیست‌، آموزش‌، کشاورزی‌، صنعت‌، تغذیه‌ و سایر جنبه‌های‌ زندگی‌ بشر را تحت‌ تأثیر قرار داده است.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی متاسفانه رقابت های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی هموراه از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بین المللی اثرات مخرب داشته است.
همراه با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است و از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید