صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۰۷:۲۸
کد خبر: 2597
گزارشگر: 213
۹۵۸
۰
۰
۰
نیما میرزایی/یادداشت

تابلوی سبز بورس باز خواهد گشت؟

تابلوی سبز بورس باز خواهد گشت؟
سال ۹۹ را می توان سال فراز و فرود بزرگ بورس نامید؛ سالی که در نیمه اول آن، شاخص با یک موج حرکتی قوی از محدوده ۵۰۰ هزار واحد تا دو میلیون و یکصد هزار واحد رشد کرد و پس از آن نیز با یک ریزش سنگین به محدوده یک میلیون و ششصد هزار واحد رسید.

سال ۹۹ را میتوان سال فراز و فرود بزرگ بورس نامید .سالی که در نیمه اول آن، شاخص با یک موج حرکتی قوی از محدوده ۵۰۰ هزار واحد تا دو میلیون و یکصد هزار واحد رشد کرد و پس از آن نیز با یک ریزش سنگین به محدوده یک میلیون و ششصد هزار واحد رسید و بخش عمده ای از سهام (بالاخص سهم های کوچک) ریزش ۵۰ درصدی را نسبت به سقف قیمتی خود تجربه کرده اند.

در اواسط تابستان امسال بسیاری از سهم ها در اوج قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله بودند ولی امروز نیز تعداد سهم های بنیادی که کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله می باشند نیز کم نیستند.

در واقع افت سنگین قیمت ها از جنس همان هیجاناتی است که قیمت سهام و شاخص را به قله پرتاب کرد و امروز نیز فروشندگان در سهام ارزنده در کف های قیمتی اقدام به فروش می کنند.

این نوسانات همزمان با برهم خوردن توازن بین بازار های موازی نیز رخ داده است. یعنی در شرایطی که موتور ایجاد نقدینگی توسط بهره های بانکی و تورم انتظاری در جامعه در حال خلق شبه پول می باشد بازار های موازی بورس منتظر یک تلنگر جهت جهش قیمتی بودند . سناریو ای که همزمان با ریزش بورس و سقف شکنی دلار تکمیل گردید و بازار ملک خودرو و سایر کالای مصرفی با رشد های خیره کننده ای رو برو شده اند.

اما امروز توازن به گونه ای دیگر برهم خورده است . به عنوان مثال خودرو های وارداتی و تولید داخل با نرخ ارز چندین برابر نرخ بازار آزاد معامله میشوند و احتمال می رود حباب غیر متعارف بازار های موازی در آینده نه چندان دور تخلیه و بازار سرمایه مجددا مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد و ترازوی اقتصاد این بار با پایین کشیدن بازار های رقیب ، بازار سرمایه را مجددا در مسیر صعودی قرار دهد و توازن مطلوب اقتصاد و اقتصاددانان تصمیم گیر به بازار ها باز گردد.

فراموش نکنیم که بازار سرمایه در ایران همواره به تورم و رشد نرخ ارز روی خوش نشان می دهد و با توجه به نقدشوندگی بالای این بازار و سرعت گیرهای قانونی تعبیه شده در مسیر بازار های رقیب، دیر یا زود روز های سبز به تابلوی معاملات بر خواهد گشت./

https://www.asianews.ir/u/1KQ
اخبار مرتبط
مدیرعامل بورس تهران در مورد تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز و همچنین ممنوعیت معاملات الگوریتمی توضیح داد.
بررسی دقایق ابتدایی گشایش بازار سهام از بهبود اندک احتمالی در روند بازار سهام حکایت دارد و آیا شاخص بازار سهام امروز مثبت خواهد شد؟
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: انتظار می‌رفت کاهش ۵۰ دلاری اونس طلا باعث کاهش قیمت طلا و سکه شود ولی با افزایش ارز قیمت سکه نیز افزایش یافت.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نخستین ساعت بازار ۲.۶ درصد کاهش داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۸ درصد افت کرد.
امروز با بازگشت صعود نسبی در بازار سرمایه مواجه بودیم که در پایان معاملات با رشد ۵۹ هزار واحدی شاخص کل همراه شد.
آغاز معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با رشد گروه بانکی و نمادهای شاخص‌ساز فولاد، فملی و فارس حدود ۲ درصد مثبت شد.
ثبت سفارش برای خرید عرضه اولیه ثامید از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده است.
پایان معاملات امروز؛ 17 شهریور، شاخص کل بورس با اُفت ۴۰ هزار واحدی همراه شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید