صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۵
کد خبر: 2613
گزارشگر: 213
۱۱۱۷
۰
۰
۱
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

نگاه سنتی به صادرات را تغییر دهیم!

نگاه سنتی به صادرات را تغییر دهیم!
بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در ایران این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای منطقه باشند بنابراین اگر از این فرصت با شناخت کافی از بازارهای هدف استفاده شود، می‌توان علاوه بر افزایش میزان صادرات شاهد ماندگاری در بازارهای هدف بود.

خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در ایران این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای منطقه باشند بنابراین اگر از این فرصت با شناخت کافی از بازارهای هدف استفاده شود، می‌توان علاوه بر افزایش میزان صادرات شاهد ماندگاری در بازارهای هدف بود.

بر این اساس تغییر دیدگاه های سنتی و حرکت به سمت بازارهای مدرن و آموزش و بهره گیری از شیوه های نوین بازاریابی و روابط بین الملل، تجارت آموزش محور و شناخت درست حقوق بین الملل،آشنایی و پیاده سازی دقیق استانداردهای بین المللی،تحول نواورانه در شیوه های بسته بندی و طراحی محصولاتاخت صحیح ذائقه و خواست و نیازهای بازارهای کشورهای مقصد، تلاش همه جانبه، علمی و مطالعات عمیق در جهت بهبود و ارتقائ کیفیت محصولات، ایجاد شبکه توزیع مدرن و تقویت شرکتهای رقابت پذیر و کمک به گسترش رقابت مثبت و سازنده، از راهکارهای مهم و موثر جهت حضور موفق در تجارت خارجی و کمک به رشد اقتصاد بین المللی است.


همچنین مشوق‌های صادراتی و ارائه تسهیلات مناسب، کم‌بهره و بلندمدت، کاهش تعرفه های گمرکی، تسهیل الزامات فنی و تکنولوژیکی و قوانین دست و پاگیر و موانع موجود بر سر راه صادرکنندگان، توجه به مزیت‌های بالقوه و بالفعل در صادرات کشور، فراهم کردن بسترهای مناسب برای تجارت بیشتر واحدها با خارج از کشور، ایجاد واحدهای بازاریابی در بخش‌های دولتی و سفارتخانه‌ها و واگذاری اعتبارات ارزی نیز می تواند به توسعه صادرات در این بخش و خروج از رکود کمک شایان توجهی کند.

این در حالی است برای تسخیر بازارهای منطقه‌ای و جهانی وجود مراکز بازاریابی و فروش نقش اساسی دارند.

علیرغم تمام چالش ها و مشکلات موجود افق رروشنی پیش روی صادرات و حضور موفق کشورمان در بازارهای جهانی قرار دارد و تحقق هدف مهم توسعه پایدار صادرات نیازمند یک عزم ملی و مدیریت درست و کارشناسانه در تمامی عرصه هاست./

https://www.asianews.ir/u/1L6
اخبار مرتبط
بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات کشاورزی ایران یکی از دلایل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است.
دولت با برداشتن موانع صادراتی و کمک به رونق تولید کالاهای صادرات محور و کالاهایی که کشور در تولید آنها مزیت نسبی دارد و گسترش صادرات بویژه صادرات غیرنفتی به طور جدی کمک کند تا در کنار آن از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود.
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود و به همین دلیل این صنعت در کشور ما نیازمند یک تحول اساسی و جهش بزرگ است و باید بتواند خود را با استانداردهای صنعت بسته بندی دنیا هماهنگ و به روز کند.
اقتصاد ایران بشدت به نفت و صادرات نفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز واردات و صادرات وابسته است، ولی نکته حائز اهمیت این است که وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سال های آینده شود.
تغییرات شرایط آب و هوایی در جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی داشته و شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب و خشکسالی ها شده و بدون توسعه پایدار کشاورزی به قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می انجامد.
سال های اخیر بطور مشهودی با روند افزایش قراردادهای موقت را شاهد بودیم و حتی قرارداد کارهای مستمر هم بصورت موقت بسته می شود؛ در حالی که در قانون مواردی در رابطه با قرارداد موقت و دایم آمده است، ولی اما آنچه از روابط قانون کار شاهدیم، به هیچ عنوان در قانون نیامده و حتی قابل اجرا هم نیست زیرا با متن قانون منافات دارد.
صنایع غذایی به ‌تنهایی 8/16 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده‌اند و در صورت حمایت کافی، برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند به انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شوند، ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است،
ایرانیان سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته و میانگین مصرف نوشابه در ایران 4 برابر میانگین جهان است.
انتقال پروتئین های مفید حبوبات و غلات و ایجاد اسید آمینه ها در مواد غذایی مختلف، می تواند رژیم غذایی بسیار مناسب برای انسان ها باشد و کیفیت بسیاری از مواد غذایی افزایش پیدا کند.
دانشمندان جهان‌ قرن‌ 21 را قرن‌ بیوتکنولوژی یا زیست فناوری‌ نامگذاری‌ کرده‌اند و گستردگی‌ کاربرد بیوتکنولوژی‌ در قرن‌ اخیر به حدی‌ است‌ که اقتصاد، بهداشت‌، درمان‌، محیط‌زیست‌، آموزش‌، کشاورزی‌، صنعت‌، تغذیه‌ و سایر جنبه‌های‌ زندگی‌ بشر را تحت‌ تأثیر قرار داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید