صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۵
کد خبر: 2655
گزارشگر: 213
۷۸۹
۰
۰
۱
یادداشت

تورم، عقلانیت را گمراه می کند؟

تورم، عقلانیت را گمراه می کند؟
تورم امکان استفاده از نیروی عقلانیت را محدود می‌کند و احتمال اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها را افزایش می‌دهد و حتی مدیران و سیاست‌گذاران را گمراه ‌می‌کند.

تورم شبیه غول چراغ جادو است. آزادی هر دو برای نوع بشر زیان‌بار است. تورم امکان استفاده از نیروی عقلانیت را محدود می‌کند و احتمال اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها را افزایش می‌دهد. تورم حتی مدیران و سیاست‌گذاران را گمراه ‌می‌کند.

 توزیع مسوولیت‌ها در جامعه باعث می‌شود تحلیل بسیاری از مدیران مبتنی بر بازارهای انفرادی باشد. به عبارت دیگر، آنها تورم را به افزایش قیمت‌ کالاهای منفرد تجزیه و تحولات هر بازار را به‌صورت جداگانه تحلیل می‌کنند. این رویکرد، به نسخه‌هایی متفاوت برای هر بازار ختم می‌شود: برای بازار خودرو قرعه‌کشی، برای کالاهای اساسی تفتیش انبارها، برای ارز نرخ‌های دولتی و برای مسکن سقف رشد اجاره تجویز می‌شود. اما این اقدامات نه تنها درمانی بر تورم نیست، بلکه به واسطه ایجاد اختلال در عملکرد اقتصاد، صدمات تورم را دوچندان می‌کند.

حتی در شرایط تورمی سیاست‌گذاران آگاهانه سیاست‌های اشتباه را اجرا می‌کنند تا حداقل ننگ بی‌عملی را از نام خود دور کنند؛ درحالی‌که ریشه تحولات قیمتی در همه بازارها، مشترک است و تا علت اصلی چاره نشود، سایر اقدامات به نتیجه نمی‌رسد.

اگر بخواهیم برای طبقات شهری محصولات کشاورزی ارزان تدارک ببینیم، انرژی رایگان توزیع کنیم و نخواهیم از هزینه‌های جاری بکاهیم، باید مصائب همنشینی با غول چراغ جادو را بپذیریم. این دیو همه کارهایی را که ما دوست داریم، انجام می‌دهد؛ اما در ازای دست‌درازی به قدرت خرید شهروندان از طریق ایجاد تورم.

تورم شبیه غول چراغ جادو است. ممکن است به سادگی از چراغ خارج شود؛ ولی بازگرداندن آن به چراغ کار ساده‌ای نیست. وقتی تورم رها شد، نمی‌توان حقوق‌ها را افزایش نداد، نمی‌توان خانوارها را از خرید کالاها منصرف ساخت و نمی‌توان به راحتی قیمت‌ها را تعدیل کرد.

از این روست که مبارزه با تورم کاری دشوار است. برای رهایی از تورم باید جلوی خلق پول را که ریشه در کسری بودجه دولت دارد، گرفت. ممکن است امروز کسری بودجه از طریق پایه پولی تامین نشود؛ اما این برای کنترل انتظارات کافی نیست. لازم است از طریق انتشار برنامه مشخص، روند کسری بودجه در سال‌های آینده برای فعالان اقتصادی توضیح داده شود.

مهار کردن تورم نیازمند برنامه‌ای است که نشان دهد نه تنها امسال بلکه سال‌های آینده نیز کسری بودجه از طریق پایه پولی تامین مالی نمی‌شود. اگر این اطمینان به جامعه داده نشود، کنترل تورم غیرممکن است. اکنون که فصل تدوین بودجه رسیده است، انگیزه مهار تورم باید به‌صورت کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها در بودجه چندسال آینده خود را نشان دهد. تا نهایی شدن بودجه باید منتظر بود شاید بودجه ۱۴۰۰ همان طلسمی است که برای به بند کشیدن تورم به آن نیازمندیم./

رضا بوستانی؛ دنیای اقتصاد

https://www.asianews.ir/u/1LI
اخبار مرتبط
بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، برنج خارجی در دوره یکساله ۱۰۹ درصد و لپه ۱۱۹ درصد گران‌تر شده‌اند. این یعنی تورم ۳ رقمی به اقتصاد ایران بازگشت.
در هفته‌ای که گذشت همه بازارها رکوردهای جدیدی را ثبت کردند؛ دلار به کانال قیمتی جدید نزدیک شد، سکه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد و حتی بورس هم تا مرز ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رفت و برگشت.
مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت در خصوص دلایل تأخیر در بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی قانع نشد.
در ادامه تشدید تنش‌ بین ایران و عربستان، کابینه عربستان سعودی بار دیگر بر درخواست این کشور برای اتخاذ موضعی قاطع‌تر از سوی جامعه جهانی علیه ایران تأکید کرد.
بلومبرگ نوشت که دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌های جدید برای قطع اقتصاد ایران از جهان خارج و تحریم بیش از 12 بانک است.
وزیر بهداشت ایران در سخنانی کنایه‌آمیز خطاب به رئیس بانک مرکزی ایران گفته است برای اینکه موجب تزلزل پایه‌های نظام و تغییر نرخ دلار نشود، به معاون خود دستور داده است بودجه اندکی که برای مبارزه با کرونا اختصاص یافته بود را برگرداند.
در پایان معاملات امروز بازار به علت فشار عرضه در نمادهای شاخص‌ساز شاخص کل بازار سهام ۲٫۶۹ درصد افت کرد و به یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحد رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید