صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۹ / ۰۲:۰۲
کد خبر: 2679
گزارشگر: 213
۲۰۵۷۰
۸
۰
۱۲
یادداشت

«رماتیسم ستون فقرات» چقدر جدی است؟/تشخیص و درمان یا اعتیاد؟!

«رماتیسم ستون فقرات» چقدر جدی است؟/تشخیص و درمان یا اعتیاد؟!
بسیاری از مردم جهان و از جمله کشور ما به کمردرد دچار هستند و آمار ابتلا در این زمینه به ٨٠ درصد هم می رسد، لذا اشتباه گرفتن «روماتیسم ستون فقرات» با کمر درد، عوارضی را به همراه دارد که می تواند حتی سال ها بیمار را زمین گیر کند.

روماتیسم ستون فقرات؛ معلولیت یا اعتیاد

با توجه به این که بسیاری از مردم جهان و از جمله کشور ما به کمردرد دچار هستند و آمار ابتلا در این زمینه به ٨٠ درصد هم می رسد، لذا اشتباه گرفتن روماتیسم ستون فقرات با کمر درد، عوارضی را به همراه دارد که می تواند حتی سال ها بیمار را زمین گیر کند؛ در حالی که اگر پس از درد کمر و با توجه به علائم آن، بیمار به متخصص روماتولوژی مراجعه کند از عوارض ابتلا به این بیماری در حال شیوع، در امان خواهد بود.

سن شروع این بیماری ١٨ تا ٢٠ سالگی است. در این سنین علائم این بیماری شروع می شود و ظهور این علائم در سنین بالای ٤٠ سال بسیار نادر است. مردان جوان  ٣ برابر زنان به این عارضه مبتلا می شوند.

علت ابتلا به روماتیسم ستون فقرات هنوز مشخص نیست. اما زمینه ژنتیکی در ایجاد آن تاثیر دارد، طوریکه در ٩٠ درصد افراد مبتلابه آن، گلبول های سفید خون حاوی آنتی ژن B٢٧-HLAاست. البته افرادی هم دیده شده اند که این آنتی ژن را داشته اند، ولی به این عارضه مبتلا نشده اند و برعکس افرادی هم این آنتی ژن را نداشته اند و به روماتیسم ستون فقرات مبتلا شده اند.

این بیماری به علت تشابه آن با کمردرد، در ایران و جهان رو به افزایش است. روماتیسم ستون فقرات علائم شبیه کمردرد دارد. روماتیسم ستون فقرات، یک بیماری پیش رونده و دردناک است که اصولا ستون فقرات را درگیر می کند، اما می تواند مفاصل و رباط ها را نیز درگیر کند و معمولا با دیسک کمر اشتباه گرفته می شود.

شروع تدریجی خشکی و درد پشت در طول هفته ها و ماه ها، خشکی ، سفتی و درد در بامداد که تدریجا در طی روز با حرکت از بین میرود یا کاهش می یابد، ادامه داشتن ناراحتی بیش از ٣ ماه، احساس بهتر شدن پس از حرکت و ورزش، و احساس بدتر شدن بعد از بی تحرکی طولانی از مهم ترین نشانه های ابتلا به این عارضه است و بیماران باید با دیدن این علائم حتما به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنند.

به دلیل این که کمردرد در بین تمام ملل شایع است و علائم این بیماری نیز مانند کمردرد است، تشخیص آن در زنان، در بهترین کشورهای دنیا ٩ سال طول می کشد.
درمان روماتیسم ستون فقرات در مراحل ابتدایی بسیار ساده است, با توجه به این که بیشتر افراد مبتلا، مردان جوان هستند، متاسفانه برخی از آنها برای تسکین دردهای کمر و پشت، به سمت مصرف مواد مخدر می روند، در حالی که اگر بیماری زود تشخیص داده شود، درمان آن بسیار ساده است.

رماتیسم

این عارضه یک سیر مزمن دارد و ٥٠ درصد درمان آن به مصرف داروهای ضد التهاب و ٥٠ درصد بقیه به انجام مشاوره در انجمن روماتیسم ستون فقرات در زمینه نحوه زندگی و تغذیه و نرمش ها بستگی دارد. آبدرمانی و انجام حرکات ورزشی، در بهبود آن تاثیر به سزایی دارد. این بیماری می تواند علاوه بر کمردرد و پشت درد، دیگر مفاصل مانند مچ و زانو را نیز درگیر و دردناک کند و بیمار را ناتوان کند و بیماری های چشمی ( تاری و در نهایت کوری چشم ) ، پوستی ( پسوریازیس ) گوارشی و قلبی، ریتین، کلیه، روده از دیگر عوارض ابتلا به این بیماری است که همین نکته می تواند باعث انحراف بیماران از درمان اصلی شود.

نقش مشاوره در بهبود این عارضه اهمیت دارد

با توجه به این که تعداد متخصصین روماتولوژی در کشور کم است و بیماران نیز زیاد هستند، روماتولوژها معمولا فرصت دادن مشاوره به بیمار را پیدا نمی کنند، مثلا یک بیمار بود که پزشک به وی دستور ورزش کردن را داده بود، اما نگفته بود چه ورزشی و چگونه باید آن را انجام دهد. لذا بیمار به ورزش کاراته روی آورده و پس از چند جلسه، بیماری اش بدتر شده بود. بنابراین در مشاوره، ابتدا باید بیمار را از بیماری اش آگاه کنیم. مشاوره درباره اینکه بیمار باید چه بخورد، چگونه بخورد، چه موقع بخورد، چگونه کار کند، چگونه راه برود و به طور خلاصه چگونه زندگی کند و چگونه بر اعصاب خود مسلط باشد و عصبی نشود، در بهبود هر چه سریع تر این بیماری اهمیت ویژه ای دارد.
در بین مردم ایران یک باور غلط وجود دارد و آن این است که روماتیسم از رطوبت به وجود می آید. بنابراین بیماران روماتیسمی از آب می ترسند که این فکر غلط است.

 

نقش رژیم غذایی در بیماران مبتلا به روماتیسم

اکثر بیمارانی که دچار روماتیسم هستند، سعی می کنند با نخوردن و حذف غذاهایی که باعث تشدید علائم میشود به درمان روماتیسم کمک کنند، اما تحقیقات علمی کمتر این روش را تایید میکند و از طرف دیگر تعدادی ازبیماران معتقدند که این روش، روش موثری در کاهش علائم بوده است.

 

روماتیسم با ستون فقرات چه می کند؟؟؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان، یک بیماری روماتیسمی دردناک و پیشرفت‌کننده است که معمولا مفاصل ستون‌فقرات را درگیر می‌کند، ولی می‌تواند سایر مفاصل را نیز در برگیرد و حتی می‌تواند روی سایر اندام‌ها (چشم‌، ریه، روده و قلب) اثر بگذارد. اسپوندیلیت آنکیلوزان یا A.S به وضعیتی گفته می‌شود که در آن، همه یا برخی از مفاصل ستون فقرات باهم درآمیخته و یکپارچه می‌شوند. برخی پزشکان، این بیماری را با نام «روماتیسم ستون فقرات» معرفی کرده‌اند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات یعنی چسبیدن ستون مهره‌ها به هم. مشخصه اصلی این بیماری چسبیده شدن ستون مهره است که تقریبا در دوسوم بیماران اتفاق می‌افتد. این بیماری بیشتر در افراد جوان و در دهه دوم و سوم زندگی آنها دیده می‌شود و در مردان سه برابر بیشتر از زنان است، در حالی که در گذشته این میزان ۹ برابر بود.

علت کم شدن این میزان آن است که چون در زنان بیماری AS خیلی غیرعادی بروز پیدا می‌کند و ممکن است از ستون مهره شروع نشود، پزشکان متخصص دچار سردرگمی می‌شدند، ولی با اطلاعات جدید و آشنایی بیشتر پزشکان با بروز این بیماری در خانم‌ها، این رقم سه برابر نسبت به مردان کاهش پیدا کرده است. بروز بیماری بعد از ۵۰ سالگی خیلی کم است، اگرچه ممکن است دیده شود زیرا بیش از ۹۵ درصد بیماری تا این سن بروز پیدا می‌کند./

https://www.asianews.ir/u/1M8
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمد
۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
0

با درود مطلب خوبی بود فقط چرا در مورد اینکه از کجا مشاوره بگیریم و یا دکتر های متخصص رو معرفی نکردید

مدیر سایت
۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
0

با درود و سپاس ؛

با شماره تلفن 09103535209 تماس بگیرید و بفرمایید که مطلب را در سایت آسیانیوز خوانده‌اید...


ahmaddalvand
۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
1

سلام خسته نباشید ممنونم بابت زحماتتون و تشکر بابت اطلاع رسانی .. ولی اطلاع رسانی رسانه ای در مورد این بیماری کمه... جناب اقای جمشیدی و دیگر زحمتکشان لطف بفرمایید در مورد گرانی داروهامون اینکه دولت به انجمن روماتیسم ستون فقرات کمک کنه انجمن خانه ما بیماران روماتیسم ستون فقرات هستش ... لطفا صدای هزاران بیمار مبتلا به as باشید

شکوه بانو
۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
0

سلام میخاستم بپرسم کسی که رماتیسم ستون فقرات داره و در خال درمان عست ، آیا رانندگی زیاد ، براش ضرری داره؟

مدیر سایت
۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
0

با درود و سپاس ؛

با شماره تلفن 09103535209 تماس بگیرید و بفرمایید که مطلب را در سایت آسیانیوز خوانده‌اید...


آرزو
۱۴۰۱/۰۶/۲۲
0
0
0

سلام من مادر فردی جوان هستم که درگیر این بیماری هست .اولا بخواطر مطالب خوبتون کمال تشکر رو دارم ،دوم اینکه اگر ممکنه مارو با این انجمن بیماری ASآشنا کنید

مدیر سایت
۱۴۰۱/۰۶/۲۲
0
0
0

با درود و سپاس ؛

با شماره تلفن 09103535209 تماس بگیرید و بفرمایید که مطلب را در سایت آسیانیوز خوانده‌اید...


ناشناس
۱۴۰۱/۱۰/۱۹
0
0
0

باسلام.بنده مبتلا به as هستم وشغلم شیفتی هست یعنی یک هفته صبح یک هفته شب یک هفته بعد از ظهر کارهستم.و۸ساعت کاملا سرپا وخیلی دردکمرو زانو و مچ پا دارم وکمیسیون پزشکی برای جابجایی و محدودیت شغلی ردم میکنن چکارکنم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید