صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۷
کد خبر: 2690
گزارشگر: 213
۶۴۳
۰
۰
۱
لوییز گلیک، شاعر آمریکایی برگزیده نوبل 2020

نوبل ادبیات با معنای «جهانشمولی در زیبایی ساده زندگی»

نوبل ادبیات با معنای «جهانشمولی در زیبایی ساده زندگی»
آکادمی نوبل در سوئد امروز مهرماه، لوییز گلیک، شاعر آمریکایی، را به عنوان برنده جایزه معتبر نوبل ادبیات در سال 2020 معرفی کرد.
آکادمی نوبل در سوئد روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهرماه، لوییز گلیک، شاعر آمریکایی، را به عنوان برنده جایزه معتبر نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.

لوییز الیزابت گلیک، متولد ۱۹۴۳، شاعر و نویسنده آمریکایی است، متولد شهر نیویورک و برنده بسیاری از معتبرترین جوایز ادبیات از سراسر جهان، از جمله جایزه پولیتزر و جایزه ملی کتاب.

آکادمی نوبل در بیانیه خود خانم گلیک را به خاطر «صدای شاعرانه» خاص خودش ستوده است، صدایی که «با زیبایی‌ای ساده زندگی فرد را جهان‌شمول می‌کند».


ساعاتی پیش از اعلام نام برنده نوبل امسال، خبرگزاری فرانسه خبر داده بود که شرکت‌ها و سایت‌های شرط‌بندی بیشترین احتمال برنده شدن را از آن چهار نویسنده دانسته بودند: ماریزه کُندِه از گوآدالوپ و فرانسوی‌زبان، مارگارت اتوود از کانادا و لودمیلا اولیتسکایا از روسیه، هر دو رمان‌نویس، و هاروکی موراکامی، نویسنده مشهور ژاپنی.

از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۱۱۳ جایزه نوبل در رشته ادبیات اهدا شده است که از این میان تنها ۱۶ برنده زن بوده‌اند.

از معروف‌ترین آثار لوییز گلیک می‌توان به دو مجموعه شعر «پیروزی آشیل» و «زنبق وحشی» اشاره کرد.

نوبل ادبیات سال گذشته پس از یک سال وقفه که در پی رسوایی جنسی یکی از اعضای آکادمی رخ داد به دو نویسنده، یک زن و یک مرد، تعلق گرفت، اما این انتخاب هم به دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی پتر هانتکه، نویسنده اتریشی، انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

پس از تونی موریسون، رمان‌نویس، که در سال ۱۹۹۳ نوبل ادبیات را از آن خود کرد،  گلیک نخستین آمریکایی است که بار دیگر این جایزه را به ایالات متحده خواهد برد./
https://www.asianews.ir/u/1Ml
اخبار مرتبط
دو دانشمند زن جایزه نوبل شیمی را به دلیل ایجاد روشی برای ویرایش ژنوم که نوید درمان بیماری‌های ارثی و حتی سرطان در آینده را می‌دهد، به خود اختصاص دادند.
سه دانشمند به طور مشترک برنده نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ شدند. این دانشمندان که اهل آلمان، آمریکا و بریتانیا هستند به دلیل اکتشافات در زمینه تشکیل سیاهچاله‌ها و کشف جرمی سنگین در مرکز کهکشان راه شیری جایزه را به خود اختصاص دادند.
هاروی آلتر و چارلز رایس از آمریکا و مایکل هاوتن، پژوهشگر بریتانیایی، روز دوشنبه به دلیل اکتشافات‌شان در زمینه ویروس هپاتیت سی، برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ اعلام شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید