صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۳
کد خبر: 2696
گزارشگر: 213
۸۱۵
۰
۰
۲
بازتاب گسترده درگذشت استاد آواز ایران در رسانه‌های خارجی

«وال استریت ژورنال» در توصیف شجریان: اسوه آواز ایرانی در «وصف تجسم عشق»

«وال استریت ژورنال» در توصیف شجریان: اسوه آواز ایرانی در «وصف تجسم عشق»
خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و رسانه‌های مختلف به گرامی‌داشت مقام هنری و جایگاه اجتماعی او پرداخته‌اند؛ در حالی که وال استریت ژورنال در گزارشی شجریان را «اسوه آواز ایرانی» در وصف تجسم عشق الهی بیان کرد.

خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و رسانه‌های مختلف به گرامی‌داشت مقام هنری و جایگاه اجتماعی او پرداخته‌اند.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «محبوبیت شجریان از مرز نسل‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی گذشته و درگذشت او ایرانیان را در سراسر جهان داغدار کرده است.»

نیویورک تایمز نوشت: او باعث محبوبیت موسیقی کلاسیک در نسل جدید شد و در سطح جهانی طرفدار داشت. 

گاردین در مقاله‌ای نوشت: «شجریان با سبک خوانندگی خود موسیقی سنتی ایران را زنده کرد.»

بلومبرگ در گزارشی با شرح زندگی هنری و مواضع اجتماعی سیاسی شجریان نوشت: «او به عنوان استادی در سنت ایرانی، از مجموعه گسترده اشعار در زبان بهره گرفت. اشعار آوازهای شجریان که باصدای غنی و بسیار پراحساس او همراه شده و برای ایرانیان حس آشنایی دارد، او را قادر کرد تا با ظرافت پیام‌های سیاسی خود را در مورد وضعیت کشورش منتقل کند.»

وال استریت ژورنال در گزارشی شجریان را «اسوه آواز ایرانی» خواند و افزود: «او باعث محبوبیت هرچه بیشتر اشعار صوفیانه در وصف تجسم عشق الهی شد. در کنسرت‌های او غریبه‌ها با چنان حس قدرتمند جمعی گردهم می‌آمدند که نظیر آن را می‌شود در مراکز عبادی دید.»

خبرگزاری رویترز شجریان را کسی خواند که «موسیقی کلاسیک ایرانی را احیا کرد و بعد از اعتراضات سال ۱۳۸۸ به یکی از نمادهای بسیار مردمی در حمایت از مردم ایران تبدیل شد.»

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت و اقدام جمهوری اسلامی ایران در سرکوب تجمع هواداران شجریان را محکوم کرد.

اورتگاس در توییتی نوشت: «ما در سوگ استاد آواز محمدرضا شجریان با مردم ایران شریک هستیم، کسی که با صدا و شجاعتش الهام‌بخش افراد زیادی بود.»/

https://www.asianews.ir/u/1Mr
اخبار مرتبط
مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد شجریان در بهشت زهرا در حالی برگزار شد که جمعیت زیادی همراه با چهره های موسیقی کشور برای بدرقه پیکر استاد محمدرضا شجریان به بهشت زهرا آمده بودند.
محمدرضا شجریان پنجشنبه، امروز پس از یک دوره طولانی بیماری، در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
محمدرضا شجریان استاد موسیقی و آواز ایران، بار دیگر به دلیل افت سطح هوشیاری و فشار خون به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان جم تهران منتقل شد و در حال حاضر پزشکان در تلاش برای پایدار کردن وضعیت او هستند.
محمدرضا شجریان به علت کاهش سطح هوشیاری امروز در بیمارستان بستری شد و هیات مدیره بیمارستان جم خواست برای سلامتی وی دعا کنند.
رئیس بیمارستان جم گفت: سطح هوشیاری استاد شجریان خوب نیست و ایشان نیاز به مراقبت ویژه دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید