صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۱
کد خبر: 2727
گزارشگر: 213
۱۸۱۷
۰
۰
۳
امروز اعلام شد:

جایزه نوبل اقتصاد 2020 با روش های مزایده و حراج

جایزه نوبل اقتصاد 2020 با روش های مزایده و حراج
جایزه نوبل اقتصاد امروز «به دلیل پژوهش در زمینه شیوه‌های مزایده و اختراع روش‌های جدید در این زمینه» به دو اقتصاددان آمریکایی به نام‌های پال میلگرام و رابرت ویلسون اهدا شد.
جایزه نوبل اقتصاد امروز «به خاطر پژوهش در زمینه شیوه‌های مزایده و اختراع روش‌های جدید در این زمینه» به دو اقتصاددان آمریکایی به نام‌های پال میلگرام و رابرت ویلسون اهدا شد.

به گفته آکادمی سلطنتی علوم سوئد، این اقتصاددانان قالب‌های جدیدی را برای حراج و مزایده فراهم آورده‌اند که به جای اینکه صرفاً به بالاترین قیمت ممکن برسد، انگیزه انجام کار خوب برای جامعه را دربر می‌گیرد.

کمیته نوبل در بیانیه خود می‌افزاید که «خریداران، فروشندگان و مالیات‌دهندگان در سراسر جهان از اختراعات و نوآوری این دو پژوهشگر بهره برده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوران هانسون، دبیرکل آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز دوشنبه نام برندگان نوبل اقتصاد را اعلام کرد.

برندگان جوایز نوبل رشته‌های گوناگون طی هفته گذشته اعلام شد و نوبل اقتصاد آخرین مورد از این جوایز سالانه است. معرفی برندگان جوایز نوبل امسال در شرایطی صورت می‌گیرد که تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا جهان با شدیدترین رکود اقتصادی از زمان پایان جنگ جهانی دوم روبرو است.

جایزه علوم اقتصادی در سال ۱۹۶۹ و تحت عنوان جایزه بانک مرکزی سوئد در یادبود آلفرد نوبل تأسیس شد ولی اکنون به عنوان یکی از جوایز نوبل شناخته می‌شود.

کمیته نوبل در بیانیه خود گفت پژوهش‌های رابرت ویلسون نشان می‌دهد «چرا شرکت‌کنندگان در حراج معمولاً بهایی را پیشنهاد می‌دهند که حتی براساس ارزیابی خود آنها از بهای متعارف آن کالا کمتر است ولی در نهایت برای همگان یکسان است.»

این کمیته در مورد پژوهش‌های پال میلگرام گفت: «او فرضیه‌های عمومی در مورد روش حراج کالاها را تبیین کرده که نشان می‌دهد بهای موسوم به قیمت خصوصی هر کالایی که به حراج گذاشته می‌شود برای تک تک خریداران بسیار متفاوت است.»

رابرت ویلسون در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران پس از اعلام نامش به عنوان برنده جایزه نوبل اقتصاد گفت به یاد نمی‌آورد که شخصاً در یک حراج شرکت کرده باشد. او سپس افزود: «همسرم یادآوری می‌کند که ما چند سال پیش در وبسایت ای‌بی کفش اسکی خریدیم. شاید بتوان آنرا یک حراج تلقی کرد.»

جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۹ به دو پژوهشگر از موسسه فناوری ماساچوست و پژوهشگر دیگری از دانشگاه هاروارد به خاطر تحقیق نوآورانه آنها در زمینه کاهش فقر در سطح جهان اهدا شد.

پاییز سال گذشته هیچ اقتصاددانی نمی‌توانست پیش‌بینی کند که ظرف چند ماه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا جهان تقریباً متوقف خواهد شد و اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس فعالیت‌های تجاری و اقتصادی جهان را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد.

نوبل اقتصاد علاوه بر مدال طلا یک جایزه نقدی به ارزش تقریباً ۱.۱ میلیون دلار را شامل می‌شود.

هفته گذشته جایزه نوبل پزشکی به دلیل اکتشافات در زمینه درمان هپاتیت سی به دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند بریتانیایی اهدا شد.

جایزه نوبل فیزیک به سه پژوهشگر در زمینه سیاه‌چاله‌ها رسید و جایزه نوبل شیمی به دو دانشمند زن رسید که پیامی مهم برای تشویق دختران دانشور بود.

جایزه ادبیات نوبل امسال نیز برای چهارمین بار به یک زن، لوییز گلیک شاعر آمریکایی اهدا شد؛ و مهم‌ترین مورد از این جوایز که جایزه صلح نوبل است به خاطر مبارزه با گرسنگی به برنامه جهانی غذا رسید./
https://www.asianews.ir/u/1MV
اخبار مرتبط
کمیته نوبل صلح، امروز نام سازمان «برنامه جهانی غذا» را به عنوان برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۰ اعلام کرد.دیوید بیزلی، مدیرعامل این سازمان است.
دو دانشمند زن جایزه نوبل شیمی را به دلیل ایجاد روشی برای ویرایش ژنوم که نوید درمان بیماری‌های ارثی و حتی سرطان در آینده را می‌دهد، به خود اختصاص دادند.
سه دانشمند به طور مشترک برنده نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ شدند. این دانشمندان که اهل آلمان، آمریکا و بریتانیا هستند به دلیل اکتشافات در زمینه تشکیل سیاهچاله‌ها و کشف جرمی سنگین در مرکز کهکشان راه شیری جایزه را به خود اختصاص دادند.
هاروی آلتر و چارلز رایس از آمریکا و مایکل هاوتن، پژوهشگر بریتانیایی، روز دوشنبه به دلیل اکتشافات‌شان در زمینه ویروس هپاتیت سی، برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ اعلام شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید