صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۹ / ۰۱:۴۷
کد خبر: 2738
گزارشگر: 213
۱۲۰۵
۰
۰
۱
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

استاندارد کالا

استاندارد کالا
استاندارد از پایه‌های استوار علم است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد و باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا به فن‌آوری پیشرفته تولید هر محصول نایل آمد و حمایت از تولید و سرمایه ملی تنها در سایه توجه به تولید و ارایه خدمات با کیفیت و استاندارد میسر است.

استاندارد از پایه‌های استوار علم است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد و باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا به فن‌آوری پیشرفته تولید هر محصول نایل آمد. حمایت از تولید و سرمایه ملی تنها در سایه توجه به تولید و ارایه خدمات با کیفیت و استاندارد میسر است.

استاندارد، شالوده استواری را برای پیشرفت و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می‌سازد.

اندیشه تشکیل سازمان بین المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال 1947 در نشست رؤسای مؤسسه های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن شکل گرفت که مقر این سازمان در ژنو است؛ از سال 1970 ، چهاردهم اکتبر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد.

سازمان ملی استاندارد ایران وظیفه تدوین استاندارد ملی در بخشهای کشاورزی، صنعت، معدن، ارتباطات، موادغذایی و... را بر عهده دارد و برای حصول اطمینان از رعایت اصول استاندارد در فرآیندهای تولید کالا در کشور، از خط تولید کارخانه‌ها نمونه برداری می‌کند و در صورت لزوم، کالاهایی را به عنوان نمونه از بازار خریداری و آزمایش می‌کند، تا میزان تطابق آنها را با استاندارد تعیین شده بررسی کند.

مصرف کالاهای دارای نشان استاندارد، در زندگی مردم نقشی اساسی دارد و این مهم رسالت استاندارد و تولید کنندگان را سنگین تر می کند.

استاندارد سازی با کاهش ضایعات، نوسازی و توسعه فن آوری، ایجاد تعهد در کارکنان و توجه به آنان، استفاده از استعدادها، ایجاد انگیزش و توجه به تغییرات می تواند راهگشای ارتقای بهره وری و حمایت واقعی از تولیدات ملی کشورمان است

استاندارد کالا علاوه بر حفظ منفعت مصرف‌کننده استحکام صنعت و فن آوری را نیز به دنبال دارد. با اجرای قوانین و مقررات استاندارد هزینه‌ها کاهش می‌یابد و روند تولید منظم می‌شود.

ضمن اینکه با تولید کالای دارای کیفیت و بسته‌بندی مطلوب، رضایت مصرف‌کنندگان نیز جلب می‌شود. تولید محصول استاندارد هزینه های تولید و ضایعات را کاهش و قیمت را در بازار به نحو مناسبی تنظیم می کند و صرفه اقتصادی ایجاد می کند.

نباید اجازه داد کالاهای بدون کیفیت وارد بازار مصرف شده و باید آنچه در بازار وجود دارد کالاهای استاندارد باشد تا مردم در انتخاب دچار مشکل نشوند.

اداره کل استاندارد در زمینه تولیدات داخلی با انجام طرح های مختلف بر کلیه فرآورده های صنعتی تولید داخل نظارت کامل دارد.در زمینه واردات نیز با زیر پوشش قراردادن کلیه کالاهای صنعتی وارداتی، از ورود کالاهای بدون کیفیت و غیر ضروری جلوگیری می شود.

به علاوه استانداردهایی که به "مدیریت کیفیت" موسوم است فقط به نتیجه محصول نهایی بسنده نمی‌کند، بلکه یک خط تولید را از ابتدا تا انتها زیر نظر می‌گیرد.

هر کشور درحال توسعه، که افزایش و بهبود ظرفیتهای صنعتی را در رأس برنامه‌های خود قرار داده باشد، می‌یابد که استاندارد کردن شاخصهای تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت محصولات را در راس برنامه‌های توسعه قرار دهد.

در کشور ما نقش استاندارد در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز پررنگ است چراکه اگر در تولیدات داخلی به این موضوع توجه کافی شود سطح کیفی محصولات به طور حتم ارتقا می یابد که این امر مصرف کننده را ترغیب به خرید کالای ایرانی می کند.

سرمایه گذاری در حوزه استاندارد و اجرای دقیق استانداردها در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی امری ضروری به نظر می رسد که زمینه ساز رشد اقتصادی در کشور نیز خواهد بود.
با تولید محصولات با کیفیت و منطبق بر استاندارد اطمینان مصرف کننده جلب می شود به خرید کالای ایرانی ترغیب و کمتر به سمت مصرف کالاهای غیر ایرانی می رود./

روزنامه آسیا
https://www.asianews.ir/u/1N5
اخبار مرتبط
با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهره برداری کرد.
در طول سال های تحریم، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان صنعت غذا همواره کوشیده اند علیرغم تمام ناملایمات و مشکلات عدیده اقتصادی کمر خم نکنند و حفظ کیفیت محصولات غذایی و سلامت جامعه را در الویت قرار داده و غذای سالم و با قیمت معقول و در توان مردم جامعه را بر سر سفره های مردم قرار دهند، ولی بی شک به دلیل حساسیت این صنعت، رفع موانع اقتصاد و نوسانات بازار نیاز به نگاه ویژه دولت و مسئولان دارد.
نمایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد و ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.
زردچوبه یک آنتی بیوتیک و آنتی اکسیدان طبیعی است و گیاهی است از خانواده زنجبیل و یکی از پرکاربردترین ادویه جات به شمار می رود.
بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در ایران این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای منطقه باشند بنابراین اگر از این فرصت با شناخت کافی از بازارهای هدف استفاده شود، می‌توان علاوه بر افزایش میزان صادرات شاهد ماندگاری در بازارهای هدف بود.
بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات کشاورزی ایران یکی از دلایل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است.
دولت با برداشتن موانع صادراتی و کمک به رونق تولید کالاهای صادرات محور و کالاهایی که کشور در تولید آنها مزیت نسبی دارد و گسترش صادرات بویژه صادرات غیرنفتی به طور جدی کمک کند تا در کنار آن از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود.
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود و به همین دلیل این صنعت در کشور ما نیازمند یک تحول اساسی و جهش بزرگ است و باید بتواند خود را با استانداردهای صنعت بسته بندی دنیا هماهنگ و به روز کند.
اقتصاد ایران بشدت به نفت و صادرات نفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز واردات و صادرات وابسته است، ولی نکته حائز اهمیت این است که وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سال های آینده شود.
تغییرات شرایط آب و هوایی در جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی داشته و شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب و خشکسالی ها شده و بدون توسعه پایدار کشاورزی به قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می انجامد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید