صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۸
کد خبر: 2749
گزارشگر: 213
۱۰۰۵
۰
۰
۳
در گزارش روز گذشته سازمان ملل:

نگرانی جدی دبیرکل سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ایران/ایران پیشرو بحران کرونا در خاورمیانه

نگرانی جدی دبیرکل سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ایران/ایران پیشرو بحران کرونا در خاورمیانه
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست و همچنین بر همه‌گیری کرونا در جهان که ایران را پیش از هر کشور دیگر به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، اشاره داشت.

گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، که روز چهارشنبه، ۲۳ مهرماه، منتشر شد، دو ماه پیش برای ارائه به مجمع عمومی این سازمان آماده شده است.

در این گزارش که دوره زمانی مهرماه ۹۸ تا تابستان ۹۹ را دربرمی‌گیرد بر «نقض مکرر شدید» حقوق بشر و «سرکوب خشن» اعتراضات مردمی تاکید شده است.

یکی از مواردی که در این گزارش برجسته شده است «سرکوب خشن و به‌کارگیری قوه قهریه توسط نیروهای امنیتی» در آبان‌ماه سال گذشته است که در بیش از صد شهر در ایران اعتراضات به راه افتاد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در این گزارشگزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، که روز چهارشنبه، ۲۳ مهرماه، منتشر شد، دو ماه پیش برای ارائه به مجمع عمومی این سازمان آماده شده است.

اشاره مقام عالی سازمان ملل به آغاز همه‌گیری کرونا در جهان است که ایران را پیش از هر کشور دیگر درگیر کرد و آن را به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد.

دبیرکل این سازمان با اشاره به این که تا آغاز تابستان سال جاری «دست‌کم ۹۰ کودک‌مجرم در انتظار اعدام‌اند» می‌گوید که «عمیقا نگران» صدور این احکام برای کودکان است.

در گزارش سازمان ملل همچنین به وضع زندانیان دوتابعیتی و خارجی اشاره شده و از جمله از این افراد نام برده شده است:‌ احمدرضا جلالی، مسعود مصاحب، مراد طاهباز، کامران قادری و سیامک نمازی و پدرش، باقر نمازی.

دبیرکل سازمان ملل در مورد اساس بازداشت این افراد و اتهامات امنیتی به آنها ابراز نگرانی کرده است.

گزارش سازمان ملل در روزی منتشر شد که بیش از ۱۵۰ تن از کارمندان سابق سازمان ملل، یونیسف، دانشگاهیان و اعضای جامعه مدنی روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، از وضعیت باقر و سیامک نمازی در ایران ابراز نگرانی جدید کرده و خواستار آزادی فوری این دو نفر شدند.

در دو ماه گذشته و به‌ویژه در پی اعدام ناگهانی نوید افکاری، قهرمان کشتی ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران بیش از پیش مورد توجه جهان قرار گرفته و بارها به ایران گوشزد شده است.

در همین زمینه در آغاز مهرماه جاری ۴۷ کشور حاضر در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکومیت اعدام ناگهانی نوید افکاری، خواستار آزادی نسرین ستوده و نرگس محمدی و پایان دادن به نقض مکرر حقوق بشر در ایران شدند.

در این بیانیه که توسط نماینده آلمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل خوانده شد، با اشاره به نقض مکرر حقوق بشر در ایران از مواردی چون «بازداشت‌های خودسرانه، دادرسی ناعادلانه، ‌اعترافات اجباری» و «اعمال شکنجه» علیه زندانیانی که در اعتراض‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند به شدت ابراز نگرانی شده است./

https://www.asianews.ir/u/1Nh
اخبار مرتبط
نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه تهران با هدف تغییر نظام طراحی شده است
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به بدتر شدن شیوع ویروس کرونا و وضعیت زندانیان سیاسی در ایران بار دیگر بر آمادگی ایالات متحده برای کمک به ایران تاکید کرده است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز از ایران خواست بی‌درنگ زندانیان سیاسی را در بحران کرونا آزاد کند.
روزنامه کیهان دو روز گذشته به آیت‌الله سیستانی که در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، خواهان انتخابات پارلمانی این کشور تحت نظارت سازمان ملل شده بود، انتقاد کرد و این انتقاد به واکنش منفی مقام سابق این کشور منجر شد.
وزیر مشاور در امور خارجی امارات در سازمان ملل گفت: امارات برای مقابله با ایران نیازی به صلح با اسرائیل ندارد، بلکه سیاست جمهوری اسلامی طی سه دهه اخیر سبب نگرانی بسیاری از کشورهای عربی شد و آنها را وادار کرد با نگاهی تازه به روابط خود با اسرائیل توجه کنند.
نماینده آلمان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل بیانیه مشترک ۴۷ کشور را در محکومیت نقض ‌آزادی‌ها و در حمایت از شجاعت مدافعان حقوق بشر در ایران را خواند.
پادشاه عربستان در سخنرانی امسال سازمان ملل، حمایت خود را از تلاش‌های ایالات متحده به منظور برقراری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ابراز کرد و خواهان خلع سلاح حزب الله لبنان به دلیل وابستگی این حزب به جمهوری اسلامی ایران شد.
حسن روحانی در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را.
خواسته برخی کشورها برای انجام اصلاحات اساسی در سازمان ملل، انتقاد ایالات متحده از شیوه برخورد این سازمان با مسئله کرونا و تنش بین آمریکا و چین از چالش‌های بزرگ پیش‌روی امسال سازمان ملل است که اغلب با سخنرانی رهبران در فضای مجازی صورت گرفت.
رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اینکه در جنگ نامرئی با ویروس چینی هستیم و این سازمان باید چین را به دلیل شیوع ویروس کرونا در خصوص اقداماتش پاسخگو کند، درباره ایران هم گفت که ما از توافق بسیار بد هسته‌ای با ایران خارج شدیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید