صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۵ مهر ۱۳۹۹ / ۲۰:۵۸
کد خبر: 2759
گزارشگر: 213
۱۱۵۸
۰
۰
۲
در پی اولتیماتوم آمریکا:

عادی سازی روابط سودان و اسرائیل

عادی سازی روابط سودان و اسرائیل
در پی اولتیماتوم ۲۴ ساعته آمریکا به سودان برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، این کشور آفریقایی تصمیم گرفته روند عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را آغاز کند.

یکی از منابع نزدیک به دولت سودان گزارش داد در پی اولتیماتوم ۲۴ ساعته آمریکا به سودان برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، این کشور آفریقایی تصمیم گرفته روند عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را آغاز کند.

بر اساس این گزارش، آمریکا در اولتیماتوم خود به سودان پیشنهاد داده در صورت عادی‌سازی روابط با اسرائیل، علاوه بر خارج کردن این کشور از فهرست حامیان تروریسم، لغو منع سفر به آمریکا برای شهروندان سودانی و افزایش کمک به این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین آمریکا تعهد داده به تسهیل سرمایه‌گذاری در سودان کمک کرده، میلیاردها دلار از بدهی‌های این کشور را ببخشد و برای سرمایه‌گذاری در سودان یک کنفرانس برگزار کند.

اگرچه مقامات سودان تاکنون تلاش کرده‌اند موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل را از بحث خروج این کشور از فهرست حامیان تروریسم جدا کنند، اما در اواسط مهرماه، محمد حمدان دقلو، رییس‌ شورای حاکمیت سودان، گفت خروج از فهرست حامیان تروریسم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل بستگی دارد.

سودان در زمان عمر البشیر، حاکم قبلی این کشور، وارد فهرست حامیان تروریسم شده بود، اما دولت موقت این کشور همچنان نمی‌تواند به کمک‌های ضروری و سرمایه‌های خارجی دسترسی پیدا کند.

اگرچه در ماه سپتامبر اعضای آکادمی فقه سودان با صدور فتوایی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را حرام اعلام کرده بود، روز شنبه رییس بخش فتاوی انجمن محققان سودان، با صدور یک فتوای مخالف، رابطه با اسرائیل را مجاز اعلام کرده بود. بر اساس فتوای جدید رابطه با اسرائیل یک بحث حقوقی است نه یک بحث مذهبی.

عادی سازی روابط سوادان با اسرائیل هم زمان با عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا صورت می‌گیرد.

با وجود مخالفت گروه‌های فلسطینی، آمریکا تاکید کرده کشورهای عربی بیشتری به این روند خواهند پیوست و از عربستان سعودی نیز خواسته تا برقراری روابط با اسرائیل را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش العربیه، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز پنج‌شنبه در یک وبینار گفت ریاض همواره بر این باور بوده که عادی‌سازی روابط با اسرائیل رخ خواهد داد، اما فعلا باید بر بازگرداندن فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به پای میز مذاکره متمرکز شد./

https://www.asianews.ir/u/1Nq
اخبار مرتبط
مذاکرات لبنان و اسراییل با وساطت آمریکا و برای ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل انجام خواهد شد؛ در حالی که حزب الله لبنان و جنبش امل در بیانیه‌ای مشترک از ترکیب هیات لبنانی مذاکره‌کننده با اسرائیل انتقاد کردند.
پادشاه عربستان در سخنرانی امسال سازمان ملل، حمایت خود را از تلاش‌های ایالات متحده به منظور برقراری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ابراز کرد و خواهان خلع سلاح حزب الله لبنان به دلیل وابستگی این حزب به جمهوری اسلامی ایران شد.
یک روزنامه اسراییلی نوشت که احتمال دارد عربستان به زودی با اسرائیل به توافق برسد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که به دنبال امارات متحده عربی، بحرین نیز با اسرائیل صلح می‌کند و آن را یک روز موفقیت‌آمیز تاریخی دیگر بیان کرد.
پس از امضای رسمی توافق امارات با اسراییل، بحرین نیز روابط خود را با این کشور آشکار خواهد کرد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب به وقت گرینویچ در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) بازمی‌گردد.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بدون صدمه زدن به برتری اسرائیل، به امارات سلاح می فروشیم.
اتفاق های پرسر و صدای هفته گذشته و صلح اعراب و امارات و مراودات نزدیک به صلح چند کشور عربی با اسراییل، سبب شد با محسن فرشاد، سخنگوی جبهه ملی ایران گفت و گویی داشته باشیم..وی که عضو هیات رهبری و اجرایی جبهه ملی است، در رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و سپس مدرک فوق لیسانس و دکترای دولتی حقوق خصوصی را از دانشگاه "اکس مارسی" فرانسه گرفته است. مدرس و مشاور دانشگاه ها و سازمان های مختلف، از جمله فعالیت ها در کارنامه کاری اوست.. این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
شورای همکاری خلیج فارس به مواضع جمهوری اسلامی علیه امارات واکنش نشان داد و گفت که اظهارات مقامات ایران با منشور سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و مسیر دیپلماسی در مغایرت است.
اسرائیل نام کشور بعدی عربی را که با آن توافقنامه صلح امضا می‌کند، سودان اعلام کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید