صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۶
کد خبر: 2764
گزارشگر: 213
۱۵۹۳
۴
۰
۴۳
میرحسین ملایری/یادداشت

نگاهی بر نرخ‌های تحلیل و اهمیت سلامت مالی

نگاهی بر نرخ‌های تحلیل و اهمیت سلامت مالی
وقتی صحبت از یک بنگاه اقتصادی می‌شود، یکی از مهم‎ترین جنبه‌های بررسی آن، وضعیت سلامت مالی است و نرخ‌های تحلیل مالی اطلاعات مناسبی را در این باره ارائه می‌دهد.

وقتی صحبت از یک بنگاه اقتصادی می‌شود، یکی از مهم‎ترین جنبه‌های بررسی آن، وضعیت سلامت مالی است. نرخ‌های تحلیل مالی اطلاعات مناسبی را در این مورد ارائه می‌دهد. 4 دسته‌بندی اصلی این نرخ‌ها عبارتند از: نرخ نقدشوندگی، نرخ پرداخت دیون بلندمدت، نرخ عملکردی و نرخ سوددهی.

نرخ نقدینگی:

 این نرخ با عنوان نرخ تسویه دیون کوتاه مدت نیز شناخته می‌شود. این نرخ نشان می‎دهد که وضعیت شرکت در زمینه تسویه بدهی‌های جاری خود چگونه است. به عبارت دیگر این نرخ با تمرکز بر روی دارایی‌های جاری و بدهی‌های کوتاه‌مدت، نشان‌دهنده کیفیت و سرعت شرکت در قبال این دسته از دیون است. انواع مهم این نرخ عبارتند از:
نرخ جاری = (دارایی‌های جاری)  (بدهی‌های جاری). اما از آنجایی که ممکن است به علت سرعت پایین تولید، انبار شرکت با سرعت کمتری تبدیل به پول نقد شود، نرخ آنی تعریف شد که در آن مقدار موجودی انبار از دارایی‌های جاری کسر می‌شود. نرخ آنی = (دارایی‌های جاری – موجودی انبار)  (بدهی‌های جاری).

نرخ پرداخت دیون بلند مدت:

  این دسته از نرخ‌ها همانطور که از اسمشان پیداست، مبین کیفیت و قدرت شرکت در پرداخت دیون غیرجاری خود هستند. با محاسبه این نرخ‌ها، توان شرکت در زمینه بدهی‌های بلندمدت خود سنجیده می‌شود. به طور ویژه پیش از اخذ وام‌های مدت‎دار بهتر است تا از موقعیت فعلی شرکت در قبال بدهی‌های فعلی آن آگاهی پیدا کرد. انواع مهم این نرخ عبارتند از:
نرخ بدهی = (مجموع بدهی‌ها)  (مجموع دارایی‌ها). این نرخ نشان می‎دهد که اگر در تسویه بدهی خود نکول نماید، تا چه میزان توان بازپرداخت بدهی خود را با استفاده از دارایی‌های شرکت دارد. اما اگر بخواهیم قدرت آورده سهامدارن در مقابل بدهی را بسنجیم، می‎بایست فقط مقدار آورده سهامداران را در مخرج این فرمول لحاظ نماییم؛ که می‌شود: نرخ بدهی به آورده سهامدارن = (مجموع بدهی‌ها)  (مجموع آورده سهامداران). این نرخ نشان می‌دهد که اگر چنانچه شرکت دچار نکول در بازپرداخت وام‌های دریافتنی خود کرد، بدون نیاز به فروش دارایی‌های خود، تا چی میزان از بدهی‌ها را می‌تواند تسویه نماید.


نرخ‌های عملکردی:

این دسته از نرخ‌ها، بیانگر کیفیت عملکرد شرکت در فروش محصولات و وصول مطالبات خود است. انواع مهم این نرخ عبارتند از:
نرخ چرخش انبار = (هزینه‌های تولید و فورش محصول)  (میانگین موجودی انبار). از آنجایی که موجودی انبار مدام در حال تغییر است، می‌توان میانگین 1 ساله موجودی را در این فرمول استفاده نمود. این نرخ نشان می‌دهد که در طول یک بازه زمانی یک ساله، چندبار موجودی انبار خالی و پر شده است. اما اگر بخواهیم میانگین تعداد روزهایی را که موجودی در انبار باقی می‌ماند را به دست آوریم، کافی است 365 را بر نرخ چرخش انبار تقسیم کنیم. خروجی آن نشان می‎دهد که حدودا چند روز موجودی در انبار می‌ماند تا استفاده شده و به فروش برود.

نرخ سوددهی:

این دسته از نرخ‌ها نشان می‌دهند کیفیت شرکت در ساخت سود خالص با استفاده از دارایی‌ها و امکانات موجود آن چه میزان است. انواع مهم این نرخ عبارتند از:
حاشیه سود خالص = (سود خالص)  (کل فروش). عدد حاصل نشان‌دهنده نرخ سودی است که شرکت با استفاده از کل امکانات خود ساخته است. اما اگر بخواهیم کیفیت درآمدزایی شرکت از دارایی‌های آن را به طور ویژه بررسی کنیم، می‌بایست درآمد خالص آن را بر مقدار کل دارایی‌های آن تقسیم نماییم. این عدد بیانگر کیفیت بهره‌وری مدیران در استفاده از دارایی‌های مختلف شرکت به منظور ایجاد سود است.

برای اینکه چشم انداز مناسبی از سلامت فعلی شرکت به دست آوریم، بهتر است نرخ‌های به دست آمده در زمان فعلی را با میانگین نرخ شرکت‌های موجود در صنعت مورد فعالیت شرکت مقایسه نماییم. همچنین می‌توان با مقایسه نرخ‌های موجود با نرخ‌های به دست آمده از صورت‌های مالی گذشته شرکت، نسبت به روند سلامت مالی شرکت آگاهی به دست آورد.


منبع:
https://medium.com/@chitu_rk/financial-ratio-analysis-for-a-start-up-1c19ca3e842a


https://www.asianews.ir/u/1Nv
اخبار مرتبط
استاندارد از پایه‌های استوار علم است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد و باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا به فن‌آوری پیشرفته تولید هر محصول نایل آمد و حمایت از تولید و سرمایه ملی تنها در سایه توجه به تولید و ارایه خدمات با کیفیت و استاندارد میسر است.
در طول سال های تحریم، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان صنعت غذا همواره کوشیده اند علیرغم تمام ناملایمات و مشکلات عدیده اقتصادی کمر خم نکنند و حفظ کیفیت محصولات غذایی و سلامت جامعه را در الویت قرار داده و غذای سالم و با قیمت معقول و در توان مردم جامعه را بر سر سفره های مردم قرار دهند، ولی بی شک به دلیل حساسیت این صنعت، رفع موانع اقتصاد و نوسانات بازار نیاز به نگاه ویژه دولت و مسئولان دارد.
نمایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد و ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.
دولت با برداشتن موانع صادراتی و کمک به رونق تولید کالاهای صادرات محور و کالاهایی که کشور در تولید آنها مزیت نسبی دارد و گسترش صادرات بویژه صادرات غیرنفتی به طور جدی کمک کند تا در کنار آن از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود.
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود و به همین دلیل این صنعت در کشور ما نیازمند یک تحول اساسی و جهش بزرگ است و باید بتواند خود را با استانداردهای صنعت بسته بندی دنیا هماهنگ و به روز کند.
بدلیل جلسه مقامات بورس با حقوقی های بزرگ بازار سرمایه در روز گذشته، سبب شد که با حمایت حقوقی ها، معاملات بورس امروز مجددا جان بگیرد، هر چند فشار فروش در بازار سرمایه بسیار زیاد است و نقدینگی بسرعت در حال خروج از بازار است و مشخص نیست تا کی ادامه خواهد داشت..
مشکلات اقتصادی کشور بخصوص در یک سال گذشته باعث شد که چشم سیاستگذاران دولتی نسبت به بازار سرمایه بخصوص بورس بازتر شود، اما متاسفانه این بازار نیز در دو هفته گذشته با چالش هایی روبرو بود که سبب ریزش بی سابقه بورس شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
0
0

لطفا مقالات از این دست بیشتر قرار دهید. با تشکر🙏��

مدیر سایت
۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
0

حتماً


فخرالدین
۱۳۹۹/۰۸/۲۴
5
0
0

استفاده بردم در این مرحله حساس با نوسانات شدید اقتصادی ، آموزش در رابطه با نحوه کسب و کار ، و ارائه راه کارهای کاربردی میتونه برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ سازنده و کارامد باشه بنظر من این گونه مطالب میتونه ذهن خواننده را باز کنه ممنونم منتظر چاپ مقالات از این دست هستم

مدیر سایت
۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
0

سپاس



ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید