صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۲
کد خبر: 2767
گزارشگر: 213
۸۶۱
۰
۰
۱
وضعیت آخرین معاملات امروز بازار سرمایه

یکشنبه ۲۷ مهر؛ سقوط ۴۶ هزار واحدی بورس/بی خریدار ماندن اوراق بدهی دولتی

یکشنبه ۲۷ مهر؛ سقوط ۴۶ هزار واحدی بورس/بی خریدار ماندن اوراق بدهی دولتی
در حالی که بورس تهران از نیمه مردادماه امسال تاکنون در مسیر سقوط قرار گرفته است؛ شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه، ۲۷ مهرماه با افتی ۴۷ هزار واحدی به حدود ۱.۵ میلیون واحد رسید که نسبت به روز گذشته بیش از ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شرکت‌های عمده معدنی، پترشیمی و پالایشگاهی ایران بیشترین سهم را از افت شاخص بورس داشته‌اند.

شاخص کل بورس ایران از حدود ۵۰۰ هزار واحد در ابتدای سال به ۲ میلیون واحد در نیمه مرداد ماه اوج گرفت. بسیاری از کارشناسان «دستکاری دولت» در بورس و ایجاد حباب را عامل جهش شاخص عنوان کرده‌ بودند.

دولت برای جبران کسری بودجه امسال، برنامه ۱۰ برابر کردن فروش اموال و شرکت‌های دولتی، همچنین انتشار گسترده اوراق قرضه را داشت.

منابع در نظر گرفته شده در بودجه امسال از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت با افزایشی بیش از ۱۰ برابری نسبت به بودجه پارسال، حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و گزارش‌های زیادی از دستکاری دولت در شاخص بورس برای کسب درآمد بیشتر از فروش اموال و شرکت‌های دولتی منتشر شده است.

از نیمه دوم مرداد ماه، شاخص بورس با نوساناتی رو به سقوط گذاشت و طی دو ماه گذشته ۵۰۰ هزار واحد افت کرده است.

دولت ایران همچنین در نظر داشت بخش دیگری از کسری بودجه را با فروش اوراق دولتی جبران کند.

به گزارش آسیانیوز، به نقل از تسنیم روز یکشنبه بانک مرکزی تا پایان شهریورماه سال جاری ۱۶ مرحله حراج برای فروش اوراق قرضه دولتی برگزار کرد که طی آن، در مجموع نزدیک ۷۰ هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی دولتی به بانک‌ها، نهادهای مالی و سایر سرمایه‌گذاران فروخته شد، اما فروش اوراق دولتی طی مهرماه به شدت سقوط کرده و در آخرین هفته عرضه تنها ۳۳۰ میلیارد تومان اوراق به فروش رفته است./
https://www.asianews.ir/u/1Ny
اخبار مرتبط
سخنگوی شورای عالی بورس گفت: در جلسه شورای عالی بورس درباره فرآیند داد و ستد سهام عدالت و تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه تصمیم‌گیری شد.
محمد شریعمتداری گفت: تا پایان سال ۹۹ هر ماه یک شرکت از زیرمجموعه‌های شستا را برای واگذاری در بورس آماده می‌کنیم و در مجموع ۲۰ شرکت قابل واگذاری در تامین اجتماعی است که ۱۲ شرکت از آنها زیرمجموعه شرکت شستا قرار دارند.
امروز معامله‌گرها ۷۷۰میلیارد تومان سهام بانک ملت خرید و فروش کردند و بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری تعلق داشت.
در جریان معاملات بورس امروز و در ساعت ۹ و ۳۰دقیقه شاخص کل بورس پس از رشد ۲۹هزار و ۲۱واحدی (۱.۸درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۰هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۹درصدی مواجه شد.
با وجود رشد قیمت دلار و رسیدن قیمت دلار به آستانه 30 هزار تومان در صرافی ملی اما سهم‌های ارز محور بازار سهام مانند فولاد و فملی و پالایشی‌ها نه‌تنها واکنش مثبت به این افزایش قیمت ندارند، بلکه امروز روندی نزولی داشتند، اما دلیل این اتفاق چیست؟
در دهه نخست مهر شاخص‌‌های بورس و فرابورس عقبگردی جدی را نشان دادند و به‌رغم آنکه حداقل در بخش قابل توجهی از نمادهای بازار انتظار می‌رفت انتشار گزارش‌های ماهانه موید عملکرد مناسبی در بسیاری از نمادها باشد و کاهش قیمت روی تابلوی معاملات تداوم یافت.
در هفته‌ای که گذشت همه بازارها رکوردهای جدیدی را ثبت کردند؛ دلار به کانال قیمتی جدید نزدیک شد، سکه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد و حتی بورس هم تا مرز ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رفت و برگشت.
خالص سفارشات فروش سهام از رقم پنج هزار و ۷۰۰میلیارد تومان عبور کرد، برتری سمت عرضه در صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بیش از سایرین بود.
مدیرعامل بورس تهران در مورد تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز و همچنین ممنوعیت معاملات الگوریتمی توضیح داد.
بررسی دقایق ابتدایی گشایش بازار سهام از بهبود اندک احتمالی در روند بازار سهام حکایت دارد و آیا شاخص بازار سهام امروز مثبت خواهد شد؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید