صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۲۰:۰۳
کد خبر: 2771
گزارشگر: 213
۹۷۰
۰
۰
۱
با پایان تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران

پایان یافتن تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران و ادامه ساز و کار مکانیسم ماشه

پایان یافتن تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران و ادامه ساز و کار مکانیسم ماشه
در حالی که ایران امروز اعلام کرد تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به انقضا رسیده، مقامات آمریکا نیز گفته اند با به کارگیری سازوکار ماشه تمامی تحریم‌های سازمان ملل و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی را علیه تهران اعمال می شود.

در حالی که ایران روز یکشنبه اعلام کرد تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به انقضا رسیده، اما آمریکا با فعال کردن مکانیسم ماشه گفته این تحریم را همچنان برقرار می‌داند؛ تحریم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا در زمینه مبادلات تسلیحاتی ایران نیز همچنان رعایت می‌شود.

روزنامه گاردین در گزارشی که روز یکشنبه ۲۷ مهر منتشر شد نوشت که جمهوری اسلامی از این پس «در تئوری» آزاد است که اقدام به خرید تانک،‌ خودروهای زرهی جنگی، سیستم‌های توپخانه‌ای با کالیبر بالا، جت‌های جنگی و شناورهای دریایی کند.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران عمدتا در دولت اول محمود احمدی‌نژاد و به دنبال تشدید اختلاف بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران اعمال شد؛ با این حال مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، این تحریم‌ها پنج سال پس از امضای برجام، یعنی ۲۷ مهر ۹۹، منقضی می‌شد.

با این حال، گاردین نوشته اکنون بریتانیا و اروپا تحریم‌های سال ۲۰۰۷ میلادی را که تبادل تسلیحات متعارف و موشکی را تا سال ۲۰۲۳ میلادی ممنوع می‌کند،‌ مبنای عمل در برابر ایران قرار خواهند داد.

این تحریم‌های جداگانه مانع فروش تسلیحات از سوی ایران به لبنان، یمن و سوریه می‌شود.

آمریکا هم اعلام کرده با به کارگیری سازوکار ماشه تمامی تحریم‌های سازمان ملل و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی را علیه تهران اعمال می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، هشدار داده در صورت عدم اجرای تحریم‌ها از سوی کشورهای عضو سازمان ملل، آمریکا از اختیارات داخلی خود برای اعمال عواقب این اقدام علیه آن‌ها استفاده خواهد کرد.

سه کشور فرانسه،‌ بریتانیا و آلمان و همچنین اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیشتر تلاش‌های آمریکا برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل را مورد مخالفت قرار داده بودند.

آن‌ها معتقدند برجام هنوز می‌تواند ایران را از تبدیل شدن به قدرت نظامی اتمی باز دارد./

 

https://www.asianews.ir/u/1NC
اخبار مرتبط
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست و همچنین بر همه‌گیری کرونا در جهان که ایران را پیش از هر کشور دیگر به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، اشاره داشت.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران در حدی بسیار بالاتر از آنچه متعهد شده، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.
نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه تهران با هدف تغییر نظام طراحی شده است
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به بدتر شدن شیوع ویروس کرونا و وضعیت زندانیان سیاسی در ایران بار دیگر بر آمادگی ایالات متحده برای کمک به ایران تاکید کرده است.
الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هرگز به این شکل نبوده است و ما آن را ادامه خواهیم داد.
وزیر دفاع اسرائیل گفته است که توافق‌های عادی‌سازی روابط کشورش با دولت‌های عربی جبهه مبارزه علیه ایران را تقویت می‌کند.
دونالد ترامپ، در ویدیویی تازه و یک روز پس از رفتن به بیمارستان والتر رید به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در پیامی ویدئویی گفت که اکنون حال او بسیار بهتر است و به زودی بازمی‌گردد.
مکرون در بدو ورود به نشست سران اروپایی ترکیه را به استفاده از اسلام‌گرایان افراطی در نبرد قره باغ متهم کرد.
بلومبرگ نوشت که دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌های جدید برای قطع اقتصاد ایران از جهان خارج و تحریم بیش از 12 بانک است.
نماینده آلمان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل بیانیه مشترک ۴۷ کشور را در محکومیت نقض ‌آزادی‌ها و در حمایت از شجاعت مدافعان حقوق بشر در ایران را خواند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید