صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۹
کد خبر: 2778
گزارشگر: 213
۱۲۶۱
۰
۰
۱
یک مقام اتاق بازرگانی

انسولین به خارج از ایران قاچاق شده است

انسولین به خارج از ایران قاچاق شده است
در حالی که در روزهای گذشته، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به نایاب شدن انسولین که داروی حیاتی برای بیماران مبتلا به دیابت است، اعتراض کرده‌اند، یک مقام اتاق بازرگانی ایران از قاچاق معکوس انسولین خبر داده است.
محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران امروز گفت: « ۱/۵ برابر نیاز کشور انسولین وارد کرده‌اند» ولی کمبود آن به خاطر «قاچاق معکوس» و «خروج غیرقانونی انسولین» از ایران به مقصد دیگر کشورهاست.

او به مقصد قاچاق معکوس انسولین اشاره نکرده است ولی گفته است علت این امر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات داروی ارزان است و بعد برخی افراد «با قیمت دلار بازار آزاد»، داروهای وارداتی را به مشتریانی دیگر کشورها می‌فروشند.

در اظهارنظری دیگر که متضاد با این دیدگاه است، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفته است علت کمبود انسولین «مشکلات انتقال ارز» به دلیل تحریم‌هاست و با و ورود محموله‌های جدید، انسولین «به صورت سهمیه‌ای با کد ملی بین بیماران توزیع می شود».

به نقل از  تجارت‌نیوز در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر باید از انسولین استفاده کنند و قیمت انسولین در بازار سیاه به ۸ برابر قیمت داروخانه رسیده است.

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز در روزهای گذشته نوشته بودند که انسولین قلمی که تزریق آن برای بیماران دیابتی گاه تا چند نوبت در روز لازم است، از اسفند ۹۸ تاکنون به‌سختی پیدا می‌شود.

در همین زمینه، ۱۲۰ پزشک فوق تخصص غدد، ۲۷ شهریورماه، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نوشته بودند که «علی‌رغم اطلاع‌رسانی و مکاتبات مکرر انجمن‌های دیابت کشور با مقامات مسئول در بانک مرکزی و وزارت بهداشت در خصوص کمبود جدی این دو کالا، متأسفانه نه تنها بهبودی حاصل نشده که به نظر می‌رسد حساسیت موضوع به نحو موثری برای مقامات ارشد کشور تبیین نشده است».

پس از این نامه، محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، روز ۳۰ شهریور در نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کرد که «حسب دستور رئیس‌جمهور، بررسی و فوری اقدام نمایید»، اما با گذشت نزدیک به یک ماه عملاً اتفاقی در زمینه رسیدن انسولین قلمی به بیماران رخ نداد.

در طول سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره قاچاق دارو از ایران به‌خصوص به عراق منتشر شده که شامل داروهای کمیاب نیز بوده است.

تازه‌ترین مورد، توقیف ۱۹ کامیون حاوی صدها هزار قلم دارو از مقصد ایران توسط اطلاعات ارتش عراق بود که خبر آن ۲۴ مهرماه شد.

انتشار این خبر در شرایطی که مقام‌های دولت ایران بارها از تاثیر تحریم بر واردات دارو به ایران انتقاد و گلایه کرده‌اند نیز توجه زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

بحران انسولین در حالی اوج گرفته است که در دوران اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا، بیماران مبتلا به دیابت در برابر ویروس کرونا از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها شمرده می‌شوند و کمبود انسولین می‌تواند آسیب‌های مرگباری برای این افراد به دنبال داشته باشد./
https://www.asianews.ir/u/1NJ
اخبار مرتبط
هشت ماه پس از بروز نخستین کاستی‌های انسولین در داروخانه‌های ایران، کمیاب و نایاب شدن این داروی حیاتی برای بیماران مبتلا به دیابت طی هفته‌ گذشته، موجب اعتراض گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ «انسولین نیست» شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید