صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۴
کد خبر: 280
گزارشگر: 1
۳۵۰۸
۳
۰
۰

ایران در حال توسعه یا در حال پسرفت؟

شیرین نوری سند چشم انداز جمهوری اسلامی در افق 1404، ایران را کشوری توسعه یافته با جایگاه نخست اقتصادی در کشورهای منطقه (افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، گرجستان، ایران، عراق، اردن، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لبنان، عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سودان، سوریه، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان و یمن) و تصور کرده است. حال این سوال که آیا ایران می تواند در افق ترسیمی به چنین جایگاهی دست یابد

و آیا می توان به کشوری که رشد اقتصادی آن دستکم در چهار سال از هشت سال گذشته منفی بوده و قریب به هفت سال است نرخ تشکیل سرمایه ثابت در آن منفی است کشور در حال توسعه گفت جای بسی تامل دارد !
چرا که اگر بخواهیم صریح باشیم می بایست با توجه به شرایط حال اقتصادی و پیش بینی های صندوق بین المللی پول و سایر نهادها به رشد اقتصادی ایران در سال جاری و آینده به اقتصاد ایران می بایست لقب "کشور در حال پسرفت" داد.
شاخص های تعیین کننده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، وفرهنگی بیان کننده وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور است بطور مثال تثبیت قیمت‌ها یکی از علایم تمایز بین کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته است که هیچگاه در یک کشور توسعه یافته حجم بالای افزایش قیمت‌ها دیده نمی‌شود اما این رویدادی است که دیگر در ایران برای مردم آن تبدیل به یک عادت شده است.
طبق پیش بینی اکونومیست وضعیت اقتصاد ایران در سال ٢٠١٩ با موارد چون
کاهش حداقل ۳۰ درصدی تولید نفت

* کاهش ۴۰ درصدی تولید و مونتاژ خودرو و افزایش بیکاری

* کاهش ۶۰ درصدی قدرت خرید خانوارهای شهری و ضعف تقاضا

* رکود عمیق در بخش معاملات مسکن و نصف شدن تعداد معاملات

* بودجه غیرواقعی و احتمال کسری شدید و استقراض از صندوق توسعه

* تشدید بحران های پولی و مالی موجود روبرو خواهد بود

سخن اخر اینکه بحران اصلی کشور ، بحران تحریم و دلار و برجام نیست، بلکه بحران اعتماد و اخلاق و درستی در نهادهای بالای دولتی و حکومتی است که باید بدست تک تک خود ما حل شود!
فراموش نکنیم که کشوری همانند کره جنوبی در حالی روند توسعه را همزمان با ایران شروع کرد که در حال حاضر با رشد اقتصادی بالا، جزو 20کشور قدرتمند اقتصادی جهان است و از سوی دیگر با مطالعه آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه در ایران در می یابیم که هشت عامل در عدم موفقیت در توسعه کشور موثر بوده که در این‌خصوص می‌توان به نبود تعریف روشن از توسعه و برنامه، تعدد اهداف و انعطاف‌پذیری برنامه‌ها، نظام آماری و اطلاعات غیرشفاف و ناکارآمد، برنامه‌های بلندپروازانه و غیرواقعی، فقدان نگاه آینده‌شناسی در تدوین برنامه توسعه، مشخص نبودن اولویت‌ها، فقدان استراتژی توسعه صنعتی و عدم مشارکت فعال بخش خصوصی اشاره کرد که امید است با توجه به شرایط پیچیده و چالش‌های فراوان که کشور در حال‌حاضر با آن روبه‌رو است و با در نظر گرفتن شکنندگی اقتصاد کشور در برابر هر گونه شوک و تهدیدی‌ با یک وفاق ملی و اجماع نخبگان، برنامه‌ریزان و سیاستگذاران بر سرمفهوم توسعه بتوانیم دوباره در مسیر توسعه قرا بگیریم.

https://www.asianews.ir/u/1cR
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۳۹۷/۱۲/۱۰
5
0
0

خوب بود

مدیر سایت
۱۳۹۸/۰۳/۲۴
0
0
0

سپاس


بیژن خاکسار
۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
0

این منصفانه نیست که مردم را نا امید کنید و فقط به بیان نقاط ضعف بپردازید پیشرفت در این شرایط تحریم امری شگفت انگیز است و این در صنایع دفاعی پتروشیمی غذایی و دارویی و... اتفاق افتاده حل مشکلات فقط با روی کار آمدن قوه مجریه کارآمد و مردم امکانپذیر هست نه القای نا امیدی به مردم تکیه به این عنصر که میتوانیم جامعه را به حرکت وا میدارد که باور جمعی را طلب میکند.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید