صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۷:۵۹
کد خبر: 2805
گزارشگر: 213
۶۷۹
۰
۰
۱
امروز صورت گرفت:

نخست وزیری مجدد سعد حریری و وعده «دولت متخصص»

نخست وزیری مجدد سعد حریری و وعده «دولت متخصص»
سعد حریری در حالی مجددا قدرت را در لبنان به دست گرفته و وعده دولت متخصص داده است که یک سال پیش و در پی اعتراضات سراسری از این مقام استعفا کرده بود

احزاب سیاسی لبنان سعد حریری را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور برگزیدند. حریری در حالی مجددا قدرت را در لبنان به دست می‌گیرد که یک سال پیش و در پی اعتراضات سراسری از این مقام استعفا کرده بود.

معترضان در تظاهرات سال گذشته خواستار بازنگری کامل در سیستم سیاسی لبنان به خاطر بحران اقتصادی در این کشور شده بودند.طی ماه‌های اخیر هم شیوع ویروس کرونا و انفجار مهیب بیروت، این کشور را دچار بحران‌های تازه‌ای کرده است.

بسیاری ناکارآمدی حاکمان لبنان را دلیل وقوع انفجار مهیب بیروت می‌دانند که موجب شد تا حسان دیاب از مقام نخست وزیری لبنان استعفا کند.

لبنان یکی از مقروض ترین کشورهای جهان است و شاهد رشد اقتصادی صفر بود و ارزش واحد پولی آن در مقابل دلار بسیار کاهش یافت.

بیکاری و فقر در این کشور در حال افزایش بود و مردم از نارکارآمدی دولت در ارائه خدمات اساسی بیش از گذشته ناامید و عصبانی شده بودند.

اعتراضات مردمی که در نهایت موجب کناره‌گیری حریری از مقام نخست‌وزیری شد، از آنجا آغاز شد که دولت وی پیشنهاد کرد تا بر روی تماس‌های صوتی اپلیکیشن‌هایی مانند واتساپ از مردم مالیات گرفته شود.

این اعتراضات به سرعت تبدیل به یک شورش سراسری علیه نخبگان سیاسی شد که از نگاه مردم مدت‌هاست بر سر کار هستند و به فساد، هدر دادن منابع، سوءمدیریت و سهل‌انگاری متهم هستند.

یکی از خواسته‌های اصلی مردم این بود که دولت توسط مدیران غیروابسته به احزاب اداره شود./

https://www.asianews.ir/u/1Oa
اخبار مرتبط
مذاکرات لبنان و اسراییل با وساطت آمریکا و برای ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل انجام خواهد شد؛ در حالی که حزب الله لبنان و جنبش امل در بیانیه‌ای مشترک از ترکیب هیات لبنانی مذاکره‌کننده با اسرائیل انتقاد کردند.
سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان، اعلام کرد ممکن است به منظور جلوگیری از سقوط و فروپاشی کشورش، رهبری دولت آینده لبنان را بر عهده بگیرد.
پادشاه عربستان در سخنرانی امسال سازمان ملل، حمایت خود را از تلاش‌های ایالات متحده به منظور برقراری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ابراز کرد و خواهان خلع سلاح حزب الله لبنان به دلیل وابستگی این حزب به جمهوری اسلامی ایران شد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته چندین شرکت و ده‌ها فرد مرتبط با وزارت اطلاعات ایران و حزب‌الله لبنان را تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا روزگذشته دو وزیر پیشین لبنان را به دلیل فساد و حمایت مالی از حزب الله لبنان تحریم کرد.
قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده «ترور رفیق الحریری»، نخست‌وزیر وقت لبنان اعلام کرد که چهار تن از اعضای حزب‌الله در این ترور نقشی نداشته‌ان، ولی این دادگاه «سلیم عیاّش»، از اعضای حزب‌الله را «مشارکت کننده» در ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان دانست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید