صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۱
کد خبر: 2806
گزارشگر: 213
۱۴۶۰
۰
۰
۱۱
بانک مرکزی این کشور اعلام کرد:

بازگرداندن پول‌های ایران از عراق دشوار است

بازگرداندن پول‌های ایران از عراق دشوار است
بانک مرکزی عراق می‌گوید آزادسازی پول‌ھای بلوکه‌شده ایران در بانک‌ھای این کشور کار چندان آسانی نیست.

بانک مرکزی عراق می‌گوید آزادسازی پول‌ھای بلوکه‌شده ایران در بانک‌ھای این کشور کار چندان آسانی نیست.

این در حالی است کە بعد از سفر عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران بە بغداد، رسانەھا و مقامات ایرانی از آزادسازی نزدیک بە ۵ میلیارد دلار دارایی ایران از عراق خبر دادە بودند.

با این حال، مقام‌های بانک مرکزی عراق سخنی کاملا متفاوت بیان کرده‌اند.

ایسر جبار عفلوک، مدیر دفتر مطبوعاتی بانک مرکزی عراق، دربارە چگونگی آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های عراقی گفت: «مقام‌های بانکی ایران کە یک نمایندە دولت هم همراهشان بود این درخواست را داشتند تا دارایی‌هایشان را بە دینار بە آنها بازگردانیم، اما بانک مرکزی مشخصا بە آنها گفت کە این پول مستقیما وارد ایران نخواهد شد.»

از گفتە مسئولان بانک مرکزی عراق چنین برمی‌آید کە تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران برخی از درهای نیمەباز بانک‌ھای عراق برای ایران را هم کاملا بستە است.

مدیر دفتر مطبوعاتی بانک مرکزی عراق همچنین گفت کە قبل از تحریم‌های آمریکا، ایران دارایی‌هایی را کە در نتیجە بازرگانی با عراق بە دست می آورد بە دلار از بانک‌های عراق تحویل می‌گرفت.

پس از آن و با اجرایی شدن بخشی از تحریم‌ها، عراق ناچار شد پول‌های ایران را بە دینار عراقی بپردازد.اکنون و با گسترش تحریم‌ها، بانک مرکزی عراق ناچار است تحریم‌های آمریکا را رعایت کند.

دولت و بانک مرکزی ایران ماەھاست در تلاش‌اند نە از طریق بانک مرکزی، بلکە از راە برخی از بانک‌ھای دولتی و خصوصی عراق، یا حتی شعبەھای بانک‌های ایرانی در عراق، دارایی‌هایش را از این کشور خارج کند؛ بە گفتە ایسر جبار این کار هم غیرممکن است.

این مقام عراقی گفته است ایران حتی نمی‌تواند از طریق شعبە بانک ملی، بانک پارسیان یا بانک اسلامی پول‌ھایش را برگرداند.

این مقام بانک مرکزی عراق می‌گوید فقط بانک تجارت عراق (TBI) می‌تواند در مورد دارایی‌های ایران تصمیم بگیرد؛ البته این بانک هم باید از بانک مرکزی عراق اجازە بگیرد و بانک مرکزی هم بە دلیل تحریم‌ھای آمریکا مبادلات بانکی با ایران را محدود کردە است.

رییس بانک مرکزی ایران بعد از سفرش بە بغداد در صفحە اینستاگرام خود اعلام کرد کە دستورات لازم از جانب نخست وزیر عراق بە بانک مرکزی و تجارت عراق در جهت تسریع اجرای توافقات دادە شدە است. توافقاتی کە آن موقع هم بانک مرکزی عراق در بیانیەاش گفتە بود کە «راە و روش پرداخت بدهی مالی طرف ایرانی در محدودە راھکارھای مناسب آن صورت خواهد گرفت.»

این راەھا بە دلیل تحریم‌ھای آمریکا و پایبند بودن بانک مرکزی عراق بە این تحریم‌ھا طولانی خواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/1Ob
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید