صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲ آبان ۱۳۹۹ / ۰۲:۴۹
کد خبر: 2808
گزارشگر: 213
۸۸۱
۰
۰
۳
وضعیت حقوقی مطالبه چک

دعوای مطالبه وجه چک

دعوای مطالبه وجه چک
چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد، کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می کند، اما در هر صورت برای صدور آن باید شرایطی که از نظر قانونی لازم است، رعایت شود.

مطابق ماده ۳۱۰ قانون تجارت، چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد، کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید.
اما در هر صورت برای صدور آن باید شرایطی که از نظر قانونی لازم است، رعایت شود والّا با ضمانت اجرای قانونی مواجه می‌شویم.

 
در چک باید محل و تاریخ صدور (ناظر به ذکر روز، ماه و سال است که مطابق قانون صدور چک می‌تواند وعده دار باشد) قید شده و به امضای صادرکننده (اثر انگشت در حکم امضا) برسد و مبلغ قابل پرداخت نیز باید مشخص باشد.

اقامه دعوا در دادگاه حقوقی:

دارنده چک می‌تواند علیه همه مسئولان اعم از صادرکننده، ظهرنویسان و ضامنان آن‌ها با تقدیم دادخواست، در دادگاه عمومی اقامه دعوا کند.

به نقل از حقوق آنلاین، در صورت احراز مسئولیت هرکدام از این اشخاص، محکوم به پرداخت وجه مندرج در چک می شوند و دادگاه به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی ایشان را محکوم به پرداخت وجه چک و سایر هزینه‌ها از جمله هزینه دادرسی، خسارت تاخیر تادیه... می‌کند؛ و چنانچه مالی از ایشان در دسترس باشد آنرا ضبط و به میزان محکومیت از محل ضبط شده حکم را اجرا می‌نماید. درغیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد./


https://www.asianews.ir/u/1Od
اخبار مرتبط
زمانی که زنی مهریه خود را به همسرش بخشیده است، در خصوص مطالبه دوباره مهریه در چند حالت از لحاظ حقوقی بررسی می شود.
هر انسانی حق دارد در هنگام مواجه شدن با خطر به دفاع از جان، مال و ناموس خود و افرادی که دفاع از آن‌ها بر وی واجب است، اقدام کند و این اقدام در اصطلاح "دفاع مشروع" نامیده می‌شود که علاوه بر فقه اسلام، قانون مجازات اسلامی کشور ما و قوانین جزایی سایر کشور‌ها نیز به آن پرداخته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید