صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۳
کد خبر: 2811
گزارشگر: 213
۱۰۵۵
۰
۰
۳
بعد از تلاطم نسبی بازار دلار در هفته گذشته

نوسان قیمت ارز در هفته آینده چگونه خواهد بود؟

نوسان قیمت ارز در هفته آینده چگونه خواهد بود؟
​بعد از پشت سر گذاشتن هفته‌ای که دلار بیش از هفت درصد کاهش قیمت داشت، به نظر می‌رسد این هفته نیز جدال سیگنال‌های مثبت و منفی برای تاثیرگذاری در بازار ارز ادامه خواهد یافت اما در نهایت کدام یک وضعیت دلار را در هفته پیش رو تعیین خواهند کرد؟
ادامه یافتن روند رو به رشد محدوده قیمت‌ها در بازار ارز و صرافی ملی، تاثیر احتمالی ادامه تزریق ارز به بازار، اظهارات امیدوارکننده رئیس کل بانک مرکزی و پیش‌بینی ثبات قیمت در بازار طلا سیگنال‌هایی مثبت برای بازار ارز در هفته پیش رو هستند.

در این میان مسئولان دولتی‌‌ نیز همچنان به بازار امید پمپاژ می‌کنند. چند روز پیش رئیس دفتر رئیس‌جمهور با غیر واقعی خواندن قیمت‌های کنونی برای دلار گفت: دولت همواره با افزایش نرخ ارز مخالف بوده و در مقابل آن مقاومت کرده است.‌

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم با اشاره به جلسه غیرعلنی نمایندگان، از کاهش قیمت دلار و بهبود بورس سخن گفته است.

احتمال تثبیت نرخ ارز در محدوده فعلی

مهدی پورمهر، کارشناس ارزی، دلایل نوسانات کاهشی ارز در هفته گذشته را حمایت از بازار سرمایه، تلاش برای کاهش انگیزه قاچاق و کاهش بار روانی قیمت‌ها، نوسانگیری دلالان در بازار ارز و البته انتشار خبر ورود ارز می‌داند.

او در این باره می‌گوید: صف فروش دلار از طرف همین نوسانگیرها ایجاد شد و ما این هفته شاهد فروش ارز در کنار خیابان‌ها بودیم.

او با اشاره به حرف همتی مبنی بر 70 کارتن‌خوابی که موفق به دریافت ارز شدند نیز عنوان می‌کند: بخشی از خریداران دلار در ماه‌های اخیر کارتن خواب‌هایی بودند که اجیر همین نوسان‌گیرها شدند.

به گفته او بعد از پشت سر گذاشتن نوساناتی که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم احتمالا در هفته جاری نیز همین روال ادامه خواهد داشت و در نهایت تثبیت قیمت در محدوده قیمت فعلی صرافی ملی را تا بعد از انتخابات آمریکا شاهد خواهیم بود.

رویارویی سیگنال‌های صعودی و نزولی

پورمهر در ادامه سخنانش در توضیح وضعیت احتمالی بازار ارز در هفته پیش رو می‌گوید: سال‌های گذشته شاهد بودیم که کارخانجات و تولیدکنندگان مواد اولیه و تجهیزات خود را در سه ماهه پایانی هرسال خریداری می‌کردند اما امسال از مهر خریدهای خود را آغاز کرده اند و حجم گسترده ای از گردش منابع به همین موضوع اختصاص یافته ، این موضوع می‌تواند سرعت افزایش نرخ ارز را تشدید کند.

بنابراین آن‌طور که این کارشناس عنوان می‌کند نرخ ارز استعداد بسیار بالایی برای رشد بیشتر را داشته و دارد و اگر اخباری مثل ورود ارز صادراتی از کشورهای همسایه و کنترل قیمت نباشد، قیمت ارز صعودی خواهد شد.

به نقل از تجارت نیوز، به اعتقاد پورمهر اخبار پیشی گرفتن جو بایدن در نظرسنجی‌ها و احتمال رئیس جمهور شدن او، افزایش نرخ بین بانکی به بالای ۲۰ درصد و کاهش پرداخت تسهیلات از طرف بانک‌ها، عرضه موقت دلار توسط بانک مرکزی، فشار بر صادرکنندگان و امنیتی کردن موضوع دلارو این که اخیرا شاهد دستگیری باند متخلف در یکی از استان‌های کشور توسط نیروی انتظامی بودیم عواملی هستند که مقداری سوپاپ نوسان دلار را فشرده و احتمالا آن را در هفته آتی در قیمت فعلی نگه خواهند داشت./

https://www.asianews.ir/u/1Og
اخبار مرتبط
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت افت ۷هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۱۲هزار واحد قرار گرفت.
ایالات متحده اعلام کرد که نام دو شهروند و شش شرکت چینی را به دلیل همکاری‌های آنها با یک شرکت کشتیرانی ایرانی که پیش از این مشمول تحریم‌های واشینگتن بود، به فهرست سیاه خود اضافه کرده است.
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود گفت که بدهی خالص دولت ایران در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید و این رقم معادل ۴۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور است.
در حالی که بورس تهران از نیمه مردادماه امسال تاکنون در مسیر سقوط قرار گرفته است؛ شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه، ۲۷ مهرماه با افتی ۴۷ هزار واحدی به حدود ۱.۵ میلیون واحد رسید که نسبت به روز گذشته بیش از ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار در نیمه اول امسال به طور متوسط ۱۰هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافته است و امروز قیمت دلار برای خرید در صرافی‌های بانکی ۲۹۷۰۰ تومان و قیمت دلار برای فروش در صرافی‌ها به ۲۹۸۰۰ تومان رسید.
با افت نرخ دلار طی دو روز گذشته، هم اکنون این سوال مطرح می‌شود که ریزش نرخ ارز تا کجا و به چه صورت ادامه خواهد یافت.
در هفته‌ای که گذشت همه بازارها رکوردهای جدیدی را ثبت کردند؛ دلار به کانال قیمتی جدید نزدیک شد، سکه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد و حتی بورس هم تا مرز ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رفت و برگشت.
خالص سفارشات فروش سهام از رقم پنج هزار و ۷۰۰میلیارد تومان عبور کرد، برتری سمت عرضه در صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بیش از سایرین بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید