صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۹ / ۰۱:۰۸
کد خبر: 2813
گزارشگر: 213
۱۰۳۶
۰
۰
۱
مرکز آمار ایران:

تورم گوشت و شکر و چای بالای 30 درصد شد

تورم گوشت و شکر و چای بالای 30 درصد شد
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید تورم نقطه‌ای در مهر ماه به ۴۱.۴ درصد رسیده و تورم در برخی کالاها مانند گوشت، شکر، چای و قهوه و همچنین لوازم خانگی بالای ۳۰ درصد گزارش شده است.
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید تورم نقطه‌ای در مهر ماه به ۴۱.۴ درصد رسیده است.

تورم نقطه‌ای به معنای افزایش سطح قیمت‌ها در یک ماه سال به نسبت ماه مشابه در سال قبل است.

بدین ترتیب خانوارهای کشور به طور میانگین ٤١.٤ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

قیمت‌ها در مهرماه نسبت به شهریور نیز ۷ درصد افزایش یافته است.

معمولا نرخ تورم به صورت سالانه محاسبه می‌شود؛ یعنی میزان تغییر قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به ماهی مشخص نسبت به دور مشابه سال قبل آن.

دوشنبه هفته جاری صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم سالانه ایران در سال جاری خورشیدی ۳۰.۵ درصد باشد.

تورم در برخی کالاها مانند گوشت، شکر، چای و قهوه و همچنین لوازم خانگی بالای ۳۰ درصد گزارش شده و در بخش حمل و نقل، افزایش قیمت‌ها ۵۸.۴ درصد گزارش شده است.

مرکز آمار می‌گوید افزایش قیمت خدمات حمل و نقل در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه پارسال (تورم نقطه‌ای) نیز نزدیک ۱۱۰ درصد افزایش یافته، یعنی بیش از دو برابر شده است.

برای نمونه، آخرین گزارش بانک مرکزی ایران که تحولات این بازار تا شهریور ماه را منعکس کرده، می‌گوید متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در شهریور ماه ۲۴۲.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای) ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. به عبارتی تقریبا دو برابر شده است.

این در حالی است که مرکز آمار تورم نقطه‌ای مسکن را برای مهر ماه زیر ۲۹ درصد گزارش داده است و گزارش قبلی این نهاد رسمی تورم نقطه‌ای مسکن را برای شهریور ماه ۲۹.۶ درصد عنوان کرده بود که تقریبا یک سوم رقمی است که بانک مرکزی گزارش داده است./
https://www.asianews.ir/u/1Oi
اخبار مرتبط
​بعد از پشت سر گذاشتن هفته‌ای که دلار بیش از هفت درصد کاهش قیمت داشت، به نظر می‌رسد این هفته نیز جدال سیگنال‌های مثبت و منفی برای تاثیرگذاری در بازار ارز ادامه خواهد یافت اما در نهایت کدام یک وضعیت دلار را در هفته پیش رو تعیین خواهند کرد؟
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت افت ۷هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۱۲هزار واحد قرار گرفت.
ایالات متحده اعلام کرد که نام دو شهروند و شش شرکت چینی را به دلیل همکاری‌های آنها با یک شرکت کشتیرانی ایرانی که پیش از این مشمول تحریم‌های واشینگتن بود، به فهرست سیاه خود اضافه کرده است.
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود گفت که بدهی خالص دولت ایران در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید و این رقم معادل ۴۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور است.
در حالی که در روزهای گذشته، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به نایاب شدن انسولین که داروی حیاتی برای بیماران مبتلا به دیابت است، اعتراض کرده‌اند، یک مقام اتاق بازرگانی ایران از قاچاق معکوس انسولین خبر داده است.
امروز معامله‌گرها ۷۷۰میلیارد تومان سهام بانک ملت خرید و فروش کردند و بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری تعلق داشت.
با وجود رشد قیمت دلار و رسیدن قیمت دلار به آستانه 30 هزار تومان در صرافی ملی اما سهم‌های ارز محور بازار سهام مانند فولاد و فملی و پالایشی‌ها نه‌تنها واکنش مثبت به این افزایش قیمت ندارند، بلکه امروز روندی نزولی داشتند، اما دلیل این اتفاق چیست؟
دولت آمریکا شدیدترین تحریم های بخش مالی مانند تحریم کل سیستم بانکی ایران به منظور قطع اقتصاد ایران از جهان خارج را امروز اعمال می کند.
با افت نرخ دلار طی دو روز گذشته، هم اکنون این سوال مطرح می‌شود که ریزش نرخ ارز تا کجا و به چه صورت ادامه خواهد یافت.
بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، برنج خارجی در دوره یکساله ۱۰۹ درصد و لپه ۱۱۹ درصد گران‌تر شده‌اند. این یعنی تورم ۳ رقمی به اقتصاد ایران بازگشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید