صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۱
کد خبر: 2850
گزارشگر: 213
۱۲۵۴
۰
۰
۱
آسوشیتدپرس:

ساخت سانتریفیوژهای مدرن در دل کوه های نطنز

ساخت سانتریفیوژهای مدرن در دل کوه های نطنز
ایران در حال سانتریفیوژهای مدرن در نطنز است و به گفته آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این موضوع اطلاع دارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از ایران گزارش داد جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت تاسیسات زیرزمینی سانتریفیوژهای مدرن در نطنز است؛ این خبرگزاری اشاره کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته از این موضوع اطلاع دارد.

بنا بر این گزارش، تصاویری از آزمایشگاه‌های فضایی مستقر در سان‌فرانسیسکو نشان می‌دهد ایران از ماه میلادی اوت ساخت جاده جدیدی به سمت جنوب نطنز را در جایی آغاز کرده که تحلیلگران معتقدند محل سابق تیراندازی نیروهای امنیتی در تاسیسات غنی‌سازی بوده است.

یک تصویر ماهواره‌ای متعلق به روز دوشنبه نشان می‌دهد که این سایت با تجهیزات ساختمانی پاکسازی شده است.

این گزارش به نقل از کارشناسان مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین در انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدلبری اشاره کرده ایران در این محل در حال حفاری است.

جفری لوییس،‌ پژهشگر این موسسه که برنامه‌ هسته‌ای ایران را مطالعه می‌کند، به آسوشیتدپرس گفت: «این جاده به سمت کوه‌ می‌رود که ممکن است نشانگر این حقیقت باشد که آنها در حال حفاری نوعی سازه هستند که قرار است جلوی آن قرار داشته باشد یا این‌که تونلی در کوه‌ها وجود دارد.»

لوییس افزود: «شاید هم آنها در حال دفن چیزی در آنجا هستند.»

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در همین زمینه به آسوشیتدپرس گفته بازرسان این سازمان از این ساخت‌وسازها مطلع هستند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که به‌تازگی علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران،‌ گفته بود پس از حمله اخیر به تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران جمهوری اسلامی تصمیم گرفت سالن «مدرن‌تر،‌ وسیع‌تر و فراگیرتری» در «دل کوه در همان اطراف نطنز» تاسیس کند.

صالحی در شهریورماه همچنین اشاره کرده بود که کار ساخت این تاسیسات شروع شده است.

‌و این در حالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران قبلا بازرسان آژانس را در این باره مطلع کرده بود. گروسی افزود بازرسان آژانس با وجود سقوط برجام، همچنان به سایت‌های ایران دسترسی دارند.

او اشاره کرد این به آن معناست که ایران «شروع کرده،‌ اما هنوز کامل نشده است. این یک روند طولانیست».

آسوشیتدپرس نوشته این ساخت‌وساز در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده آمریکا به روز انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شود. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور، کارزار فشار حداکثری علیه تهران را به‌کار گرفته که موجب شد ایران همه محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

این خبرگزاری نوشته جو بایدن، رقیب ترامپ از حزب دموکرات، ابراز تمایل کرده است به برجام برگردد و نتیجه رای‌گیری احتمالا تعیین می‌کند که آمریکا چه رویکردی را در قبال ایران انتخاب خواهد کرد./
https://www.asianews.ir/u/1OQ
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید