صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۲
کد خبر: 2879
گزارشگر: 213
۱۰۹۹
۰
۰
۳
یادداشت

زنان و ایفای نقش اقتصادی در پاندمی کرونا

زنان و ایفای نقش اقتصادی در پاندمی کرونا
اپیدمی کووید ۱۹ و بحران اقتصادی ناشی از آن منجر به بروز برخی تحولات در فضای کسب و کار و شیوه اشتغال کارکنان شده است که از آن جمله می‌توان به افزایش نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد، گسترش پدیده دورکاری، کاهش هزینه‌ برخی کسب و کارها و جابجایی نیروی کار میان صنایع مختلف اشاره کرد.

اپیدمی کووید ۱۹ و بحران اقتصادی ناشی از آن منجر به بروز برخی تحولات در فضای کسب و کار و شیوه اشتغال کارکنان شده است که از آن جمله می‌توان به افزایش نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد، گسترش پدیده دورکاری، کاهش هزینه‌ برخی کسب و کارها و جابجایی نیروی کار میان صنایع مختلف اشاره نمود.

بروز  اپیدمی کووید 19، زندگی افراد را از بسیاری جهات تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، تغییرات ایجاد شده در شیوه اشتغال افراد را می‌توان مهمترین پیامد آن دانست. عدم امکان حضور فیزیکی بسیاری از افراد در محیط کار، پدیده دورکاری را تبدیل به شیوه‌ای غالب در فضای اشتغال کشورهای مختلف نموده است. در همین رابطه، حذف برخی کسب و کارها از چرخه اقتصاد، همزمان با ارتقاء برخی دیگر از آن‌ها منجر به جابجایی حجم زیادی از نیروی کار میان صنایع مختلف شده است. تغییراتی که بر خلاف تصور بسیاری از افراد در روزهای نخستین ظهور بحران، چندان موقتی نبوده و شواهد موجود حاکی از تداوم آن‌ها در سال‌های آینده است. در همین زمینه، در ادامه به بیان برخی از تحولات به ظاهر دائم در فضای کسب و کار و شیوه اشتغال کشورهای مختلف در نتیجه بروز بحران کنونی خواهیم پرداخت.

افزایش نقش‌آفرینی زنان

  تا پیش از شیوع ویروس کرونا، درصد بسیار محدودی از کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، مشمول شیوه دورکاری می‌شدند. در همین زمینه، گسترش این پدیده طی ماه‌های اخیر منجر به تسهیل شرایط ورود زنان به بازار کار شده است. ساعت کاری انعطاف‌پذیر و عدم نیاز به ترک روزانه منزل، بسیاری از زنان را قادر به مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی ساخته است. در همین رابطه، مخالفت خانوارها در جوامع سنتی با دورکاری زنان نیز به مراتب کمتر از شیوه‌های سنتی اشتغال آن‌ها می‌باشد.

انتخاب آزادانه محل فعالیت

  بسیاری از کارشناسان، بازگشت کامل به شیوه‌های سنتی اشتغال در دوران پسا کرونا را غیر محتمل می‌دانند. پدیده دورکاری علاوه بر مزایای بسیار برای کارمندان مانند ساعت کاری انعطاف‌پذیر و حذف دشواری‌های مرتبط با تردد میان منزل و محیط کار، توانسته نظر مساعد بسیاری از کارفرمایان و مدیران کسب و کارهای مختلف را نیز جلب کند. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق موسسه Gartner، 75 درصد از مدیران از قصد خود برای افزایش تعداد کارمندان دورکار خبر داده‌اند. در همین رابطه، از جمله مهمترین مزیت‌های پدیده دورکاری برای صاحبان کسب و کار می‌توان به حذف موانع جغرافیایی در فرایند استخدام نیروی کار اشاره نمود.


دورکاری؛ تحول اجتناب‌ناپذیر کار در پساکرونا

 گسترش شیوه دورکاری منجر به کاهش نسبتا قابل توجه هزینه‌های برخی کسب و کارها شده است که از آن جمله می‌توان به هزینه اجاره ساختمان و همچنین حامل‌های انرژی اشاره نمود. علاوه بر این، افزایش متقاضیان کار در شرایط جدید، کارفرمایان را قادر به استخدام نیروی کار با دستمزد کمتری نسبت به گذشته نموده است.

جابجایی نیروی کار متخصص

خروج برخی فعالیت‌ها از چرخه اقتصاد و متعاقبا بیکاری افراد شاغل در آن‌ها، فرصت مناسبی را برای استخدام نیروی کار متخصص با دستمزدهای نه چندان بالا در اختیار مدیران سایر کسب و کارها قرار داده است. در همین رابطه، موسسات ارائه‌دهنده خدمات دیجیتال از جمله بنگاه‌های بسیار جذاب برای متخصصان در جستجوی کار محسوب می‌شوند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین/نویسنده: سجاد رفیع 


https://www.asianews.ir/u/1Pi
اخبار مرتبط
عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد و برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عوامل بیماری‌زا به ویژه ویروس کرونا در این ایام، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را بسیار جدی گرفت.
مرگ هر انسان به تنهایی فاجعه ای بزرگ است که هرگز قابل جبران نیست و در همین راستا"عادی پنداری" جان باختن روزانه دهها هموطن، به مراتب بحرانی عمیق تر از خود کرونا و اثرات آن است.
نمایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد و ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.
این روزها کارگران از نظر اقتصادی و معیشتی به دلایل شرایط تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کم‌لطفی‌هایی مسوولان روزهای سختی را می گذرانند و این در حالی است که سال های زیادی است که قشر زحمت کش و مظلوم کارگری کشور، فشار تورم را تحمل می کنند و فریاد آنها نیز به گوش هیچ قانونگذار و مجری قانونی نمی رسد.
یکی از عجایب نادیدنی در ایران این است که افراد یا سازمان ها می توانند از انجام وظایف قانونی خود قصور ورزند، ضرر برسانند و بی آنکه مسوول قلمداد شوند، بواسطه آن خلافکاری، کسب درآمد کنند، که مثال خوب آن، شهرداری ها هستند و مثل همیشه متضرر نهایی مردمانی هستند که همواره باید با دست کردن در جیب خود تاوان اختلال مدیریتی دیگران را بدهند.
فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: متاسفانه تهران شرایط کاملاً قرمزی دارد و آمار روزهای اخیر نشان از آن است که در تهران وارد موج سوم شده‌ایم.
ایران در چهار دهه گذشته آرام آرام از چرخه اقتصاد جهانی خارج شده و حتی دیگر فروش نفت نیز نمی تواند این کشور را از تنگناهایی که در آن گرفتار شده نجات دهد و تداوم رشد منفی در سال جاری سبب کاهش بیشتر درآمد سرانه ملی و ادامه رکود در بخش های اقتصادی به بیکاری میلیون ها نفر خواهد انجامید.
انگیزش به دلیل یا چرایى رفتار و اعمال اشاره دارد و روان شناسان بر این باورند که «انگیزه» عاملی است درونی که رفتار فرد را در جهت معینی هدایت می کند و راهنمای او برای گزینش کوششی از میان کوشش های ارادی است.
سالهاست که در کشورهای پیشرفته از شرایط دورکاری، انعطاف پذیری ساعات اداری، فراهم کردن ابزار کار در منزل برای کارمندان، روانشناس، کوچ وپزشک سازمانی، تهویه هوای مناسب، دستگاه های پاک کننده و ضدعفونی کننده هوا در «فصل زمستان » یا «بیماری کارکنان» استفاده می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید