صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۵
کد خبر: 2888
گزارشگر: 213
۱۰۱۶
۰
۰
۴
گفت و‌گو با محمد عطاردیان/بخش دوم

ساختار ادبیات و موسیقی، ریاضیات است

ساختار ادبیات و موسیقی، ریاضیات است
قسمت دوم گفت و‌گوی ما با محمد عطاردیان درباره کودکی و خاطرات وی از سال های دهه 20 شکل گرفته است. او فعال اقتصادی و پیشکسوت سندیکای مهندسان راه و ساختمان، دارنده مدرک مهندسی رشته راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ است و بیش از ۶ دهه در ساخت زیربناهای حیاتی در سراسر ایران ، ساخت هزاران کیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی و راه آهن در سراسر کشورمان دارای سابقه است. وی همچنین نقش اصلی احداث بیش از هزاران متر مربع ساختمان های مسکونی و صنعتی را برعهده داشته است..این گفت و گو را بخوانید:
عطاردیان معتقد است ادبیات و شعر و موسیقی ساختار ریاضی دارد و فردی که ریاضی خوانده هم شعر بهتر می گوید و هم آهنگ بهتر می سازد.. در مجموع هنر پایه ریاضی دارد..

قسمت دوم گفت و‌گوی ما با محمد عطاردیان درباره کودکی و خاطرات وی از سال های دهه 20 شکل گرفته است. او فعال اقتصادی و پیشکسوت سندیکای مهندسان راه و ساختمان، دارنده و فارغ التحصیل مدرک مهندسی رشته راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ است و بیش از ۶ دهه در ساخت زیربناهای حیاتی در سراسر ایران ، ساخت هزاران کیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی و راه آهن در سراسر کشورمان دارای سابقه است. وی همچنین نقش اصلی احداث بیش از هزاران متر مربع ساختمان های مسکونی و صنعتی را برعهده داشته است..این گفت و گو را بخوانید:

قبلا گفته بودید در محله گمرک خیابان استخر متولد شدید.. و در عکس هایی که هست در کنار برادر خواهر هایتان هستید.. تا چه سالی آنجا زندگی کردید و آیا دوران دبستان را آنجا بودید؟

بله در خانه باغی زندگی می کردیم که بزرگ بود درختان میوه زیادی داشت که ما همیشه به همین خاطر بالای درخت بودیم .. این خانه مال پدربزرگم بود که بین پدر و عمه تقسیم شده بود ..روبروی خیابان استخر هم خیابانی با نام سینا بود که مدرسه ای با نام «غزالی» در آن قرار داشت و تا ششم ابتدایی در آنجا درس خواندم .. تا یکی دو سال پیش هم با بچه های همان دبستان دیدارهایی داشتیم و هر ۳ ماه یک بار نهار می خوردیم، ولی به دلایلی آن جمع پراکنده شد و موفق نشدم دوباره جمعشان کنم..

این جمع از دهه ۲۰ بود.. یعنی دبستان رفتن شما که متفقین در ایران بودند ..

بله و قبل از آن هم من به مکتب رفتم از ۴ و ۵ سالگی و هنگامی که به مدرسه رفتم باسواد بودم ..

از مکتب خانه آیا می توانیم خاطره ای بشنویم از شما؟ در واقع می شود گفت به جای مهد کودک به مکتب خانه رفتید؟ آیا خانم باجی یا ملا باجی داشتید؟

«خدیجه خانم» نامی بودند ..ما برای نشستن در مکتب خانه زیراندازمان و کتابمان را خودمان می بردیم و در آنجا الفبا را هم به شکل مرسوم کتاب ها یاد نگرفتیم و طور دیگری آموختیم و همچنین طرز نوشتن را...جالب آنکه من وقتی نوشتن را شروع کردم از چپ به راست می نوشتم و کلی تلاش کردند که این عادت من تغییر کرد.. آن موقع مردم زندگی سختی داشتند ولی هوا خوب بود و در اطراف منزل هم مزرعه بود ..خانه پدری من هم قبلا روبروی شمس العماره و در خیابان ناصر خسرو بود ...

پس بعد از رفتن پیش خدیجه خانم به صورت باسواد وارد مدرسه شدید و احیانا قرآن را هم یاد گرفتید.. آن موقع برخی بعد از مکتب در کلاس سوم می نشستند ..

نه ..من از کلاس اول نشستم و همیشه هم شاگرد اول بودم..

چه زمانی فهمیدید ریاضیاتتان خوب است و علاقه دارید؟

از ابتدا ریاضیات را بیشتر دوست داشتم و معتقدم ادبیات و شعر و موسیقی ساختار ریاضی دارد و فردی که ریاضی خوانده هم شعر بهتر می گوید و هم آهنگ بهتر می سازد.. در مجموع هنر پایه ریاضی دارد..

از ۶ سال دبستان «غزالی» خاطره خاصی به یاد دارید؟ مثلا از مدیر، معلمان یا دوستانی که با هم صمیمی بودید؟

بله با برخی دوستان بعدا به دبیرستان «شرف» رفتیم که مثلا مهندس ارباب ها آرشیتکت هستند.. ناظم دبستان ما به نام آقای خدام زاده، هم خادم امامزاده حسن بود که در خیابان قزوین قرار داشت ..

بله آن موقع ناظم ها ابهتی داشتند و مدرسه ها را پادگانی اداره می کردند ..

درسته..آن موقع در محله ما همه جور آدمی بود و بچه ها بازی های مختلفی داشتند..

شما هم دنبال بازی های خاص کودکانه آن محله مانند قاپ بازی بودید؟

نه ..پدر و مادر ما اجازه نمی دادند ..ولی یک بار پدرم پالتوی زیبایی برای من خریده بود که پوشیدم و یک بار در مسیر فردی به من گفت همراه من بیا پدرت سفارشی کرده که من هم رفتم و گفت که «پالتویت رو دربیار!» تا چیزی داخل آن بگذارم ..من هم پالتو رو درآوردم و به او دادم و گفت برو به بقال بگو فلان چیز را بده.. که وقتی مراجعه کردم مرد بقال گفت چنین چیزی نیست و برگشتم و پالتو نبود و این اولین کلاهی بود که سرم رفت و هنوز هم فراموشش نکرده ام!/


پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/1Pq
اخبار مرتبط
مجتمع «الماس»کریمخان که قرار است به صورت تخصصی و آنلاین به کار طلا، جواهر، سکه، ساعت و صنایع وابسته اختصاص داده شود، در مرکز شهر و خیابان کریمخان قرار دارد.این مجتمع دارای ۱۳۵ واحد اداری ۱۳ طبقه و همچنین ۶ طبقه پارکینگ طبقاتی است.. به همین منظور با سعید رضوی، صاحب جواهر فروشی قدیمی «الهام» در پاساژ «میلاد نور» و کارشناس طلا و جواهر که سابقه خانوادگی طولانی در این صنف دارند، در خصوص مجتمع الماس و وضعیت فعلی قیمت ها در بازار طلا گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
سخنگوی گمرک ایران چندی پیش از صادرات پوشاک ایران به ۲۹ کشور جهان خبر داد و به آن دلیل که از کشورهای مانند سوییس، ایتالیا ‌و اسپانیا که خود مهد مُد و لباس هستند، به عنوان کشور وارد کننده در این خبر نام برده شد، واکنش هایی در برداشت.. در این باره با صدرا شریعتمداری، فعال صنعت پوشاک، تولید کننده، ایده پرداز برند و مُد و فشن نویس باسابقه صحبت کردیم.
کسب و کار طلا و جواهر هم مانند دیگر کسب و کارها و بدتر از دوران تحریم، با اوضاع نابسامانی دست و پنجه نرم می کنند و آن طور که رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران و نایب رییس این اتحادیه بارها گفته اند، کسب و کار جواهر فروشان چندان خوب نیست؛ در این خصوص با سعید رضوی، صاحب طلا و جواهرفروشی «الهام» واقع در پاساژ «میلاد نور» صحبت کردیم. خانواده رضوی بیش از ۸۰ سال پیش به این صنف وارد شده است. با وی که نسل سوم این خانواده است، گفت و گویی کوتاه انجام داده ایم:
«موسسه جهانی نوروز» به بهانه روز جهانی صلح از پیکان زرین آرش کمانگیر رونمایی کرد.. به این بهانه با امیر عبدی پور، مدیرکل، بنیانگذار و دبیرکل موسسه جهانی نوروز گفت و گویی کوتاه انجام دادیم که در ادامه می آید:
نحوه ورود کاندیداها به صحنه های انتخاباتی و نوع لباس پوشیدن آنها، از نکاتی است که غیر از سوابق، پیشینه، چگونگی سخنرانی یا تحصیلات و خلق و خو، حایز اهمیت است و در نظر گرفته می شود.. در این باره و در خصوص حدود توجه به لباس پوشیدن دونالد ترامپ و جو بایدن، کاندیداهای انتخاباتی جدید آمریکا، با فرامرز فرمانی، طراح لباس و استایلیست گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
موضوع فروش و بازاریابی شبکه ای، مساله ای قابل توجه در عصر امروز به شمار می آید؛ چرا که فروش در تولید اهمیت بالایی دارد و تولیدکنندگانی هستند که قادر به فروش کالاهایشان نیستند. به همین بهانه با غلامرضا عطاران که سال هاست در عرصه بازاریابی شبکه ای در ایران فعالیت مستمر دارد و به گونه ای به «پدر» بازاریابی شبکه ای شهرت یافته است ، گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
آغاز مُد در جهان از قرن بیستم پاریس بوده که با احداث خانه های مُد در جهان شروع شد و در ایران هم از زمان فتحعلی شاه قاجار...در این باره با امیر علی تویسرکانی، مترجم کتاب «همه چیز درباره مد» گفت و گو داشتیم. وی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و دکترا با موضوع سیاستگزاری عمومی است و کارشناس رشته طراحی مُد، «کت واک» و «فشن ران وی». تویسرکانی همچنین مجموع دوره های آموزشی فشن را در شهر نیویورک گذرانده است. این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
اتفاق های پرسر و صدای هفته گذشته و صلح اعراب و امارات و مراودات نزدیک به صلح چند کشور عربی با اسراییل، سبب شد با محسن فرشاد، سخنگوی جبهه ملی ایران گفت و گویی داشته باشیم..وی که عضو هیات رهبری و اجرایی جبهه ملی است، در رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و سپس مدرک فوق لیسانس و دکترای دولتی حقوق خصوصی را از دانشگاه "اکس مارسی" فرانسه گرفته است. مدرس و مشاور دانشگاه ها و سازمان های مختلف، از جمله فعالیت ها در کارنامه کاری اوست.. این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
شیرین نوری؛ اقتصاددان و پژوهشگر، درباره دلایل تصمیم دولت مبنی بر پیش فروش اوراق نفتی و تبعات آن به موضوعاتی اشاره کرده است و عدم هماهنگی میان شورای عالی اقتصادی را نیز از اشتباهات دیگر چنین تصمیمی برشمرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید