صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۶
کد خبر: 2976
گزارشگر: 213
۱۲۴۱۳
۰
۰
۸
با وجود نگرانی از روزافزونی آمار مرگ و میر کرونا

اخراج پزشک متخصص‌ از ستاد کرونا به دلیل مخالفت با مقامات غیرمتخصص

اخراج پزشک متخصص‌ از ستاد کرونا به دلیل مخالفت با مقامات غیرمتخصص
با رسیدن آمار روزانه جان‌باختگان کرونا در ایران به بیش از 450 نفر، محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو، فاش کرد که به دلیل مخالفت با نظرات مسئولان عذر او را از کمیته علمی ستاد کرونا خواسته‌اند؛ این در حالی است که چندی پیش دکتر هاشمیان، با انتشار ویدئویی کوتاه به آثار مثبت داروی خوراکی فاویپراویر(Favipiravir) اشاره کرد و از وزارت بهداشت انتقادی را بیان داشت که چرا با تجویز این دارو از سوی پزشکان موافقت نمی‌کند و با این ممانعت موجب دسترسی ناکافی بیمارستان‌ها و پزشکان به این دارو شده است.

درحالی که آمار رسمی و روزانه جان‌باختگان کرونا در ایران به ۴۶۲ نفر رسیده است، محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو، فاش کرد که به دلیل مخالفت با نظرات مسئولان عذر او را از کمیته علمی ستاد ملی کرونا خواسته‌اند و همزمان استاندار تهران گفت که طرح‌های کارشناسان در ستاد ملی کرونا از سوی «یک فرد غیر متخصص وتو می‌شود»

محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح‌دانشوری، با اعلام اخراج خود از کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: «من وارد کمیته علمی ستاد ملی کرونا شدم و چون مخالفت شدید علیه داروی آنتی‌وایرال کردم و مرتب در این کمیته گفته می‌شد رمدسیویر بد است، عذر من را خواستند. مساله این است اگر مخالف صحبت کنید انگار بحث سیاسی شده شدیدا با شما برخورد می‌شود.»

هاشمیان در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان با بیان اینکه «هر روز ما در کنترل کرونا شکست می‌خوریم»، افزود که «ما با یک‌سری بازیکن که همواره در این مسیر اکثرا اشتباه و اخبار اشتباه به مردم منتقل کردند، به جلو حرکت می‌کنیم.»

او گفت که قطعا در این وضعیت باید چند نفر جابه‌جا شوند و «باید افرادی [ستاد ملی مقابله با کرونا] جابه‌جا شوند که حرف اشتباه زدند. تمام مستندات هم موجود است. کسی که آمار اشتباه ارائه می‌کند، کسی که می‌گوید قرنطینه برای قرون‌وسطی است، کسی که می‌گوید داروی ضدویروس به درد نمی‌خورد باید بیرون برود، ضمن اینکه رشته‌های تخصصی آنها کاملا غیرمرتبط بوده است.»

هاشمیان همچنین با انتقاد از عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان در ماجرای کرونا، گفت که «کسی نیست مسئولیت ۴۵۰ بیماری که امروز [روزانه] فوت کردند را برعهده گیرد و ممکن است ۱۰ درصد خطای سیستماتیک باشد. کسی این میزان از مسئولیت را قبول نمی‌کند و این مشکل ماست.»

این فوق‌تخصص آی‌سی‌یو و شاغل در بیمارستان مسیح‌دانشوری با بیان اینکه «کسی نمی‌گوید آمار کشور اگر در کرونا غلط است من مقصر هستم، معذرت‌خواهی کند و بگوید مشکل ما در فلان مرحله است»، افزود: «حتی افرادی هستند که در ابتدا علیه قرنطینه صحبت کردند و وقتی زمان گذشت و علم ثابت کرد آن حرف‌ها غلط بوده حتی نگفتند اشتباه کردیم».

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که چندی پیش دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU، با انتشار ویدئویی کوتاه به آثار مثبت داروی خوراکی فاویپراویر( Favipiravir) اشاره کرد و از وزارت بهداشت انتقادی را بیان داشت که چرا با تجویز این دارو از سوی پزشکان موافقت نمی‌کند و با این ممانعت موجب دسترسی ناکافی بیمارستان‌ها و پزشکان به این دارو شده است.

همزمان انوشیرون محسنی‌بندپی، استاندار تهران، با تاکید براینکه «نباید یک فرد غیرمتخصص در ستاد ملی مقابله با کرونا، نظر علمی ما و وزیر بهداشت را وتو کند»، گفت که تیم‌های علمی زیادی روی پیشنهادهایی که ارائه می‌شود کار می‌کنند، این نظرات را باید متخصصان با هم ارزیابی کنند و تایید و رد آن هم باید از سوی متخصصان باشد.

استاندار تهران طی سخنانی در «نشست گفت وگو محور کووید۱۹ در حاشیه همایش تازه‌های علوم بهداشتی کشور» با اشاره به کمبودهای زیرساخت‌های بهداشتی تهران، گفت: «ما در همراه‌سازی و اقناع مردم در مقابله با کرونا موفق نبودیم.»

استاندار تهران با انتقاد از برخی تصمیات ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود «ما هر زمانی و در هر موضوعی که توانستیم مشارکت مردم را جلب کنیم، توفیق داشتیم، مثلا در فروردین در تهران زیر ۱۰ نفر و در کشور زیر ۳۰ نفر مرگ روزانه داشتیم. ولی یک‌دفعه موضوع فاصله‌گذاری هوشمند مطرح شد، کجای این فاصله‌گذاری هوشمند است.»

اشاره محسنی‌بندپی به اجرای طرحی است که با تصویب ستاد ملی مقابله کرونا و همکاری مقام‌های ارشد وزارت بهداشت به عنوان «طرح فاصله‌گذاری هوشمند» در اواخر فروردین ماه اجرا شد که براساس آن اصناف با ثبت‌نام در یک سایت اینترنتی و دریافت بارکد و پروتکل اجازه برای بازگشایی‌ها بافته و محدودیت‌ها لغو شد.

استاندار تهران تاکید کرد که «در اپیدمی باید پروتکل‌ها سخت‌گیرانه باشد، نظارت‌ها شدید باشد، اقدامات پیشگیرانه را تقویت کنیم.»

محسنی‌بندپی همچنین گفت که «ضعف عمده ما این بود که به نیروهای بهداشتی میدان ندادیم.»/

https://www.asianews.ir/u/1QT
اخبار مرتبط
عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران امروز، ضمن اشاره به ناکارآمدی طرح محدودیت ساعتی کسب ‌و کار تاکید کرد که قطع زنجیره کرونا فقط با تعطیلی کامل و سه هفته‌ای همه دستگاه‌ها محقق می‌شود.
رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، خواستار تعطیلی حداقل دوهفته‌ای سراسری همراه با اعمال محدودیت جدی در سفرهای بین شهری شدند.
در تازه‌ترین اقدام برای کنترل شیوع کرونا، رئیس جمهور از کاهش ساعت کار برخی مشاغل به شش بعدازظهر در تهران، مراکز استان‌ و شهرهای پرجمعیت از روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر خبر داد.
رئیس کمیته سلامت در شورای شهر تهران روز شنبه، از جان باختن ۱۷ هزار و ۷۵۴ نفر در پایتخت به دلیل ابتلا به کرونا در ماه‌های گذشته خبر داد.
بر اساس آخرین آمار رسمی کرونا در ایران، تعداد جان‌باختگان در یک شبانه‌روز گذشته ۴۰۶ نفر و تعداد مبتلایان جدید نیز ۸ هزار و ۷۷۲ نفر اعلام شد.
در حالی که بالاترین آمار جان‌باختگان روزانه کرونا در ایران طی شبانه‌روز گذشته به ثبت رسید، مردم تهران در انتظار تصمیم برای تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت هستند.
یک عضو شورای شهر تهران با اعلام افزایش صددرصدی آمار مرگ‌ومیر در تهران از «برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد سه آرامستان جدید در پایتخت» خبر داد.
براساس تاکید مسوولان بیمارستان مسیح دانشوری، باید دو تا سه هفته کشور را قرنطینه کامل کرد یا شهرهای قرمز را قرنطینه کرد تا سکون کامل در کشور ایجاد شود و مردم همگی در خانه‌ها بمانند.
اعضا جلسه کمیته بررسی مشکلات حوزه سلامت استان تهران بر تعطیلی دو هفته ای این استان در راستای قطع زنجیره کرونا تاکید کردند و تصمیم قطعی در این باره هنوز اتخاذ نشده است.
تحقیقات انجام ‌شده در سطح جهان از نقش مهم آلودگی هوا در افزایش نرخ مرگ و میر کرونا حکایت دارد؛ این در حالی است که در چند هفته اخیر شهرهای پرجمعیت کشور و به خصوص تهران همچنان با بحران آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها هم مواجه هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید