صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۳ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۷
کد خبر: 2982
گزارشگر: 213
۲۳۲۹
۰
۱
۱
واکسن کرونا ساخت شرکت فایزر

بشارت بزرگ نتانیاهو برای مردم کشورش/اسراییل نخستین محموله واکسن آمریکایی را خرید

بشارت بزرگ نتانیاهو برای مردم کشورش/اسراییل نخستین محموله واکسن آمریکایی را خرید
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه شب، ۲۲ آبان‌ماه، خبر داد که چهار میلیون واکسن ضد کرونا ساخت شرکت فایزر به اسرائیل خواهد رسید و محموله‌های نخست واکسن تا یک ماه و نیم دیگر در دسترس اسرائیلی‌ها خواهد بود.
یولی ادلشتین، وزیر بهداشت اسرائیل، گفت که توافق با کمپانی فایزر روز جمعه، ۲۳ آبان، امضا می‌شود.

به این ترتیب، اسرائیل نخستین کشور خارج از حوزه اتحادیه اروپا و نخستین کشور در خاورمیانه است که مردم آن بسیار زود به واکسن فایزر دسترسی خواهند داشت.

نخست وزیر اسرائیل این هفته دو بار با آلبرت بورلا مدیرکل شرکت فایزر تلفنی سخن گفت تا از امضای توافق اطمینان یابد.

بنیامین نتانیاهو که هیجان‌زده به نظر می‌رسید، به اسرائیلی‌ها گفت: «بشارتی بسیار بزرگ برای شما دارم... به بازگشت به زندگی عادی نزدیک می‌شویم». وی به یهودی بودن مدیرکل شرکت فایزر نیز اشاره کرد.

دولت آلمان پیشتر تضمین کرده بود که اسرائیل نخستین کشور خارج از اتحادیه اروپا باشد که مردم آن به واکسن ساخت کمپانی‌های معتبر اروپایی دسترسی خواهند یافت.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در آخرین سفر خود به اسرائیل این تعهد را اعلام کرده بود. اندکی دیرتر نیز در سفر همتای اسرائیلی او به آلمان، دولت برلین دوباره اطمینان داد که آلمان و اسرائیل همزمان از واکسن کرونا برخوردار می‌شوند.

اسرائیل با شرکت‌های بین‌المللی دیگر مانند مُدِرنا در آمریکا که سرپرست ارشد پزشکی آن پروفسور تال زاکس یک دانشمند اسرائیلی است، قرارداد خرید واکسن امضا کرده است.

همزمان، اسرائیل این هفته توافق خرید یک و نیم میلیون واکسن ساخت روسیه را نهایی کرد، اما نمونه‌هایی از آن به بیمارستان هداسای اسرائیل رسیده است. روسیه این هفته اعلام کرد واکسن اسپوتنیک ۹۲ درصد موثر بوده است.

پروفسور زئو روتشتین، رئیس بیمارستان هداسای اورشلیم، برخی تردیدها در خصوص واکسن روسی را رد کرده و گفته است که دانشمندان مراکز تحقیقات علمی روسیه متخصصانی شایسته تقدیر هستند که با آن‌ها همکاری داشته است.

اسرائیل دو هفته پیش نیز آزمایش واکسن خود را با نام بری‌لایف آغاز کرد. موسسه بیولوژیک وایزمن، زیر نظر وزارت دفاع اسرائیل، نخستین واکسن اسرائیلی را تولید کرده اما چند شرکت خصوصی اسرائیلی نیز در رقابت تولید واکسن‌های خود هستند.

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل با اطمینانی که دانشمندان وایزمن نسبت به اثربخشی واکسن این موسسه داده‌اند، پیش از پایان آزمایش‌های آن، دستور داد که ۱۵ میلیون دوز واکسن سریعا تولید شود.

آقای گانتز گفت که ده میلیون واکسن برای مردم اسرائیل و پنج میلیون برای فلسطینیان کرانه باختری و غزه خواهد بود زیرا «زندگی‌مان به هم وابسته است».

موساد نیز به تازگی واکسن چینی را به اسرائیل برده است. دخالت مخفیانه موساد ظاهرا برای جلوگیری از تنش میان اسرائیل و آمریکا بوده است.

اسرائیل دو ماه پیش قرنطینه سراسری را برای کاهش مبتلایان به کرونا برقرار کرد که هنوز به طور کامل به پایان نرسیده و از جمله دوره‌های راهنمایی، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، پاساژها، مراکز فرهنگی و هنری و بسیاری از امور دیگر تعطیل است.

بر اساس آمار رسمی تا بامداد روز ۲۳ آبان، ۳۲۳ هزار اسرائیلی به کرونا مبتلا شده و ۲۷۰۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

اما شمار مبتلایان ظاهرا بیشتر است زیرا بخشی از ساکنان اسرائیل، به‌ویژه خانواده‌های مذهبی و نیز اعراب تمایل چندانی به آزمایش کرونا ندارند تا قرنطینه نشوند.

فلسطینیان محصور در کرانه باختری و غزه که از کمترین امکانات پزشکی و دارویی در کنترل کرونا برخوردارند، مدعی هستند که در ده ماه اخیر تنها چند صد فلسطینی بر اثر این بیماری فوت شده‌اند.

اما شواهد نشان از وضعیتی متفاوت دارد. صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و مقام ارشد تشکیلات خودگردانی این هفته در بیمارستانی در اسرائیل بر اثر کرونا درگذشت./
https://www.asianews.ir/u/1QZ
اخبار مرتبط
کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که با دو شرکت سازنده واکسن ضدکرونا، یعنی فایزر و بایون‌تک، برای دریافت ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن به توافق رسیده است.
توزیع واکسن کرونا از جمله از سوی آمریکا و دیگر کشورها چقدر به واقعیت نزدیک است؟ آیا ممکن است در روزهای آینده ایرانیان شاهد توزیع واکسن کرونا باشند؛ این در حالی است که اخیرا وزیر بهداشت در این مورد توضیحات قابل توجهی داده است.
محققان می‌گویند ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ تا ۲۸ روز می‌تواند روی اسکناس، صفحات تلفن همراه و سطوح فلزی دوام آورد و دیگران را مبتلا کند و لزوم تمیز کردن موثر و شستن دست‌ها را دوچندان کرده است.
دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نسبت به آماده شدن واکسن کرونا تا خاتمه سال ۲۰۲۰ و توزیع عادلانه آن ابراز امیدواری کرد.
در راستای مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر خرید واکسن کووید۱۹، توافقنامه‌ای توسط رییس سازمان غذا و دارو امضا و به اتحادیه بین‌المللی واکسن، ارسال شده است.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت روسیه، نخستین محموله واکسن کرونای روسی برای واکسناسیون مردم روسیه عرضه می شود. این واکسن در سه مرحله آزمایش و به چند مقام این کشور تزریق شده است.
مرکز تحقیق "گامالیا" در روسیه اعلام کرد که واکسن کرونا هفته آینده به ۴۰ هزار نفر تزریق می‌شود .
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید