صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۵
کد خبر: 3018
گزارشگر: 213
۱۰۸۶
۰
۰
۲
گفت و گو با رییس کمیسیون چای و نماینده سازمان جهانی چای در ایران

به داد نوشیدنی محبوب ایرانی برسیم!

به داد نوشیدنی محبوب ایرانی برسیم!
افزایش قیمت چای این روزها با قیمت ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان در هر بسته نیم کیلویی در بخش چای خارجی و چای داخلی از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان در بسته نیم کیلویی صورت گرفته است که دلیل آن افزایش قیمت ارز و کاهش واردات و از آن مهم تر، مرجوع شدن چای از گمرک، به دستور موسسه استاندارد شاید تلقی شود.این موضوعات بهانه ای شد تا با احمدرضا بخشی، رییس کمیسیون چای، نماینده سازمان جهانی چای در ایران و عضو هیات مدیره بنکداران محصولات غذایی و مشاور فدراسیون صنایع غذایی در ایران شد، گفت ‌گویی انجام دهیم که در ادامه می آید:

رییس کمیسیون چای ایران گفت: نحوه مصرف چای در کشور خیلی مهم است و سرانه مصرف ما ۱۳۰ هزار تن برآورده می شود و ما اگر بتوانیم طریقه مصرف را به مردم آموزش دهیم، در این خصوص کمک بزرگی انجام داده ایم

افزایش قیمت چای این روزها با قیمت ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان در هر بسته نیم کیلویی در بخش چای خارجی و چای داخلی از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان در بسته های نیم کیلویی صورت گرفته است که دلیل آن البته افزایش قیمت ارز و کاهش واردات و از آن مهم تر، مرجوع شدن چای از گمرک، به دستور موسسه استاندارد شاید تلقی شود.. این موضوعات بهانه ای شد تا با احمدرضا بخشی، رییس کمیسیون چای کشور، نماینده سازمان جهانی چای در ایران و عضو هیات مدیره بنکداران محصولات غذایی و مشاور فدراسیون صنایع غذایی در ایران، گفت ‌گویی انجام دهیم که در ادامه آمده است:



درباره مساله دپوی چای ها در گمرک که ترخیص نمی شوند،، ظاهرا سازمان استاندارد حکم بی مورد یا بی موقعی را صادر کرده.. در این باره کمی برایمان توضیح دهید:

بالا رفتن قیمت چای با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و سختی واردات و عرضه کم در بازار رخ داده است، که امیدواریم در ماه های آینده اصلاح شود..ولی درباره مساله ای که در گمرک و سازمان ملی استاندارد اتفاق افتاده، موضوع این است که همکاران در سازمان ملی استاندارد قانونی عمل می کنند، ولی این قانون در ۴۰ سال اجرا نشده است و حالا یک شبه دارد اجرا می شود.. قانون وجود داشته و ما موظف بودیم آن را رعایت کنیم، ولی اینکه به یکباره قانون را به اجرا می گذراند و با سختگیری می گویند که اگر اجرا نشود، کالا باید مرجوع شود، سبب رشد بی رویه قیمت خواهد شد و با توجه به اینکه ارز واردات را به تاجر خارجی پرداخت کرده ایم، در صورت مرجوع شدن بار، چگونه می توانیم به ارزمان برسیم؟ در واقع هم کمبود کالا رخ داده و هم پولی از صندوق کشور کم شده که غیر قابل برگشت است و هم به سطح روابط بین المللی ما در صنعت چای ضربه می زند .. البته بندی هست که ما می توانیم تعهد بدهیم و با تعهد بار وارد شود و بعد این قانون را به طور جد اجرا کنیم و خواهشمان این است که دوستان همیت و بینشی به کار بگیرند تا این مشکل در کوتاه مدت حل شود. ما هم ‌در بلند مدت در قالب ابلاغیه به تمام شرکت های وارداتی و تولید چای در کشور اعلام خواهیم کرد که قوانین را به طور جد رعایت کنند. خصوصا این روزها دستوراتی هست که کالاهای اساسی را؛ حتی در صورتی که کد رهگیری ندارند، به سرعت از گمرک ترخیص کنند و چای هم که جزو محصولات اصلی خانواده ایرانی است..


برای کنترل یا پایین آمدن قیمت چای پیشنهاد دیگری هم دارید؟


نحوه مصرف در کشور خیلی مهم است. سرانه مصرف ما ۱۳۰ هزار تن برآورده می شود که ۲۰ هزار تن از داخل و بقیه جزو واردات است

یعنی ۸۰ درصد وارداتی است؟

بله چون سطح زیر کشت ما در حدی نیست که بتواند تکاپوی مصرف را در کشور تامین کند و چای هم جزو لاینفک سفره ایرانی است و سهم بالایی از سبد خانوار می برد و ما اگر بتوانیم طریقه مصرف را آموزش دهیم، در این خصوص کمک بزرگی انجام داده ایم./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/1Rv
اخبار مرتبط
قسمت دوم گفت و‌گوی ما با محمد عطاردیان درباره کودکی و خاطرات وی از سال های دهه 20 شکل گرفته است. او فعال اقتصادی و پیشکسوت سندیکای مهندسان راه و ساختمان، دارنده مدرک مهندسی رشته راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ است و بیش از ۶ دهه در ساخت زیربناهای حیاتی در سراسر ایران ، ساخت هزاران کیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی و راه آهن در سراسر کشورمان دارای سابقه است. وی همچنین نقش اصلی احداث بیش از هزاران متر مربع ساختمان های مسکونی و صنعتی را برعهده داشته است..این گفت و گو را بخوانید:
مجتمع «الماس»کریمخان که قرار است به صورت تخصصی و آنلاین به کار طلا، جواهر، سکه، ساعت و صنایع وابسته اختصاص داده شود، در مرکز شهر و خیابان کریمخان قرار دارد.این مجتمع دارای ۱۳۵ واحد اداری ۱۳ طبقه و همچنین ۶ طبقه پارکینگ طبقاتی است.. به همین منظور با سعید رضوی، صاحب جواهر فروشی قدیمی «الهام» در پاساژ «میلاد نور» و کارشناس طلا و جواهر که سابقه خانوادگی طولانی در این صنف دارند، در خصوص مجتمع الماس و وضعیت فعلی قیمت ها در بازار طلا گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
سخنگوی گمرک ایران چندی پیش از صادرات پوشاک ایران به ۲۹ کشور جهان خبر داد و به آن دلیل که از کشورهای مانند سوییس، ایتالیا ‌و اسپانیا که خود مهد مُد و لباس هستند، به عنوان کشور وارد کننده در این خبر نام برده شد، واکنش هایی در برداشت.. در این باره با صدرا شریعتمداری، فعال صنعت پوشاک، تولید کننده، ایده پرداز برند و مُد و فشن نویس باسابقه صحبت کردیم.
کسب و کار طلا و جواهر هم مانند دیگر کسب و کارها و بدتر از دوران تحریم، با اوضاع نابسامانی دست و پنجه نرم می کنند و آن طور که رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران و نایب رییس این اتحادیه بارها گفته اند، کسب و کار جواهر فروشان چندان خوب نیست؛ در این خصوص با سعید رضوی، صاحب طلا و جواهرفروشی «الهام» واقع در پاساژ «میلاد نور» صحبت کردیم. خانواده رضوی بیش از ۸۰ سال پیش به این صنف وارد شده است. با وی که نسل سوم این خانواده است، گفت و گویی کوتاه انجام داده ایم:
عراق حدود ۲۸ کالای خوراکی ایرانی را به کشورش ممنوع کرده است و به نظر می رسددر هفته های اخیر سعی کرده تا خود را با کشورهای دیگری که با ایران زاویه دارند، همسو کند؛ این در حالی است که در یکی دو سال اخیر صادرات مواد غذایی به عراق بسیار زیاد بوده..در این باره خواستیم از تاثیرات این موضوع بر فعالیت تولید کنندگان در ایران مطلع بشویم و آن را با غلامرضا عطاران در میان گذاشتیم ..وی دارای کارخانه های تولید مواد غذایی و شبکه بازاریابی خاورمیانه است..این گفت و گو را در ادامه بخوانید :
موضوع فروش و بازاریابی شبکه ای، مساله ای قابل توجه در عصر امروز به شمار می آید؛ چرا که فروش در تولید اهمیت بالایی دارد و تولیدکنندگانی هستند که قادر به فروش کالاهایشان نیستند. به همین بهانه با غلامرضا عطاران که سال هاست در عرصه بازاریابی شبکه ای در ایران فعالیت مستمر دارد و به گونه ای به «پدر» بازاریابی شبکه ای شهرت یافته است ، گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
شیرین نوری؛ اقتصاددان و پژوهشگر، درباره دلایل تصمیم دولت مبنی بر پیش فروش اوراق نفتی و تبعات آن به موضوعاتی اشاره کرده است و عدم هماهنگی میان شورای عالی اقتصادی را نیز از اشتباهات دیگر چنین تصمیمی برشمرد.
دلبر نیروشک، متخصص مدیریت و تحول منابع انسانی و تنها ارزیاب و راه انداز مراکز توسعه و ارزیابی است. او که فارغ التحصیل مدرک دکترای روانشناسی بالینی با رویکرد تغییر و تحول از آمریکا است، درباره شیوه ای در حوزه مهارت های مدیریتی با عنوان «لیدر شیپ کوچینگ» سخن گفت. گفت و‌گوی ما با او درباره اختصاصات و فوائد این موضوع را بخوانید:
نوسانات قیمت طلا و بازار سکه و جواهر در ایام اخیر سبب شد تا با دکتر هومن زنگنه، عضو هیات رییسه اتحادیه انجمن طلا و جواهر کشور گفت و گویی کوتاه در روزنامه آسیا داشته باشیم. زنگنه با توضیحاتی اختصاصی درباره وضعیت کسب و کار طلا و جواهر، از خبرهای خوبی درباره این صنف در چند ماه آینده صحبت کرد که در ادامه می خوانیم:
از مسایل این روزها درباره تولید زعفران، این است که کشورهایی مانند امارات و اسپانیا، زعفران ایران را به طور فله ای خریداری و با بسته بندی خود صادر می کنند..درباره تولید و صادرات زعفران علی شریعتی مقدم، بازرگان زعفران، صحبت هایی دارد..او همچنین در نظر دارد با تولید غذا و نوشیدنی، با شمایل خاص زعفرانی، برای استفاده و شناخت بیشتر مردم از این محصول باارزش ملی، فرهنگ سازی کند.. گفت و گو‌ با شریعتی مقدم، موسس «گروه بین المللی نوین زعفران» را در ادامه بخوانید:
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید