صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۶
کد خبر: 3020
گزارشگر: 213
۱۱۳۲
۰
۰
۱
گزارش سالانه اکونومیست:

تهران نخستین شهر جهان با گران ترین مخارج زندگی شد

تهران نخستین شهر جهان با گران ترین مخارج زندگی شد
مجله اکونومیست در گزارش سالانه خود درباره افزایش قیمت کالاهای مصرفی در شهرهای مختلف جهان متاثر از بحران کرونا، بیشترین افزایش مخارج زندگی را مربوط به تهران عنوان کرد.
اکونومیست روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه سی‌امین گزارش شاخص مخارج زندگی در شهرهای جهان را منتشر کرده که در آن تاثیر بحران کرونا بر قیمت‌ها در ۱۳۳ شهر از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی بررسی شده است.

از این میان، تهران به عنوان شهری مورد اشاره قرار گرفته که در آن بیشترین افزایش قیمت برمبنای نرخ دلار آمریکا اتفاق افتاده است. میزان افزایش مخارج زندگی در این شهر هم‌زمان با تحریم‌های آمریکا با نمره ۱۰ رشد نشان داده شده است.

براساس این گزارش، تغییرات در بحران کرونا توزیع کالاها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در رتبه‌بندی شهرهای جهان براساس مخارج زندگی، تهران از جایگاه ۱۰۶ به ۷۹ ارتقا پیدا کرده است. اکونومیست پایتخت ایران را در جدول خود در مقام نخست میزان ارتقای جایگاه از لحاظ افزایش قیمت معرفی می‌کند.

انتشار این گزارش در حالی است که در ایران نیز مقام‌های صنفی و گزارش‌های رسمی افزایش قیمت‌ها طی بحران کرونا را تایید کرده‌اند.

برای مثال، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود درباره تغییرات قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در مهرماه امسال اشاره کرد ۳۲ قلم کالا افزایش قیمتی بالاتر از ۴۱ درصد نسبت به سال قبل داشته‌اند.

از سوی دیگر با سخت‌تر شدن شرایط معیشتی، مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران به‌تازگی اعلام کرد خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به «۱۰ میلیون تومان» رسیده و به گفته بازرس این نهاد «نیمی از جمعیت ایران» نیز زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

تغییر قیمت مورد نظر در گزارش مجله اکونومیست در زمینه قیمت کالاها براساس نوسانات ارزی، مشکلات زنجیره تامین، تاثیر مالیات‌ و یارانه‌ و همچنین تغییر در ترجیحات مصرف‌کننده مورد مطالعه قرار گرفته است./
https://www.asianews.ir/u/1Rx
اخبار مرتبط
این روزها بازنشستگان کارگری با مصائب بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند؛ دردهایی که قبل از هرچیز در پایین بودن سطح حقوق ماهانه آنها ریشه دارد و بعد از آن، به ناکافی بودن خدمات درمانی و بهداشتی ارائه شده بازمی‌گردد؛ بازنشستگان خواستار مشارکت در تعیین سرنوشت خود هستند و می‌گویند «تامین اجتماعی» سرمایه بین نسلی ماست. در این باره فعال صنفی مستقل بازنشستگان در گفت و گویی با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت جمعی در نیل به اهداف مشترک، از اجرایی نشدن قانون در تعیین مزد و مستمری طبقه کارگر می‌گوید.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم در ارتباط با بدهی دولت به سازمان گفت: دولت خلاف قانون عمل می‌کند و تامین اجتماعی را نادیده می‌گیرد.
براساس آخرین آمارها، بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری، روی هم، در بیشترین حالت، ۲.۵ میلیون نفر هستند؛ اما بازنشستگان تامین اجتماعی، ۳.۵ میلیون نفر هستند؛ وقتی دولت برای ۲.۵ میلیون نفر، ۲۸ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی اختصاص داده، چرا برای ۳.۵ میلیون نفر حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه‌ی همسان‌سازی در نظر نگیرد؟!
رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، گفت که سبد هزینه هر خانوار تقریبا به ۱۰ میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است که بر اساس سبد غذایی وزارت بهداشت از ۶۰ درصد جامعه زیر خط فقرند.
مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت: در شرایطی که کف مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از ناحیه اجرای همسان‌سازی تنها ۷۵ هزارتومان افزایش یافت که افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از همین ناحیه، بین ۷۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان است.
سخنگوی گمرک ایران چندی پیش از صادرات پوشاک ایران به ۲۹ کشور جهان خبر داد و به آن دلیل که از کشورهای مانند سوییس، ایتالیا ‌و اسپانیا که خود مهد مُد و لباس هستند، به عنوان کشور وارد کننده در این خبر نام برده شد، واکنش هایی در برداشت.. در این باره با صدرا شریعتمداری، فعال صنعت پوشاک، تولید کننده، ایده پرداز برند و مُد و فشن نویس باسابقه صحبت کردیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید