صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۸
کد خبر: 3045
گزارشگر: 213
۹۳۲
۰
۰
۲
در محل دادگستری تهران

مشاور روحانی در دادگاه جرائم سیاسی محاکمه می شود

مشاور روحانی در دادگاه جرائم سیاسی محاکمه می شود
جلسه رسیدگی به اتهامات حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در دادگاه جرائم سیاسی برگزار می‌شود.

این جلسه روز یک‌شنبه ۲ آذر در محل دادگستری تهران برای رسیدگی به اتهامات مرتبط با دو توئیت آقای آشنا برگزار می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور ایران پیش از این نوشته بود که اتهام او «نشر اکاذیب» است و به دلیل نوشتن دو توئیت درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران و پرونده فساد اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر صادق لاریجانی در دوران ریاستش بر قوه قضائیه به دادگاه احضار شده است.

دادگاه رسیدگی به جرائم سیاسی با حضور هیئت منصفه از روز ۲۰ مهرماه امسال شروع به کار کرده و تاکنون دو جلسه در روزهای ۲۰ و ۲۷ مهرماه برگزار کرده که در جلسه اول علیرضا زاکانی،‌ طبق رای هیئت منصفه نماینده مجلس تبرئه شد و در جلسه دوم، نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری با نظر هیئت منصفه، مجرم شناخته شد.

بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی، رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیئت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند.

قانون برگزاری دادگاه‌های جرم سیاسی، اردیبهشت ١٣٩۵ با وجود ایرداهای برخی حقوقدانان مبنی بر جامع نبودن آن به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید ولی اجرایی شدن این قانون تا مهرماه امسال به تاخیر افتاد.

ایران بارها گفته است  که در ایران جرم و زندانی سیاسی وجود ندارد و به‌ طور معمول این دسته از متهمان و زندانیان را «امنیتی» تلقی می‌کنند.

«امنیتی‌» شدن جرائم و پرونده‌های سیاسی به طور معمول دست قضات و ماموران امنیتی و قضایی را برای برخورد شدیدتر و برگزاری دادگاه‌های غیرعلنی باز می‌گذارد./

https://www.asianews.ir/u/1RU
اخبار مرتبط
دادستانی کل اوکراین با تاکید بر این که سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ جنایت عمدی بوده، می‌گوید دولت ایران به رغم وعده‌های قبلی هیچ سندی درباره انهدام این هواپیما به اوکراین نداده است.
محسن بهاروند، سرپرست تیم مذاکره ایران با اوکراین، ضمن انتقاد از به گفته او «یک‌جانبه‌گرایی» کانادا اعلام کرد ایران با این کشور درباره موضوع سرنگونی هواپیمایی اوکراینی مذاکره و همکاری نخواهد کرد.
سفیر ایران در اوکراین مذاکرات تهران را سازنده خوانده اما مقام های اوکراینی در روز اول گفت و گوها اعلام کرده بودند خواهان روشن شدن تمام جزئیات به طور دقیق هستند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید