صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۴
کد خبر: 3058
گزارشگر: 213
۸۸۶
۰
۰
۱
امروز در برلین

نشست اضطراری سه قدرت اروپایی درباره توافق هسته ای

نشست اضطراری سه قدرت اروپایی درباره توافق هسته ای
دولت آلمان از برگزاری نشست مشترک وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان با هدف حل مناقشات درباره توافق هسته‌ای ایران در برلین خبر داد.
سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه سوم آذر گفت:‌ «ما همراه با شرکای‌مان، قویا ایران را فرا می‌خوانیم که عدول از توافق هسته‌ای را متوقف کرده و تعهدات هسته‌ایش را به طور کامل اجرا کند».

این نشست تنها چند روز پس از ابراز نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام اخیر ایران در مورد تزریق گاز به سانتریفوژها برگزار می‌شود.

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس که روز ۲۸ آبان منتشر شد، ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا همان یواِف۶ به دستگاه‌های سانتریفوژ نسل دو را آغاز کرده است.

در ادامه این گزارش، اقدام اخیر ایران «فراتر از محدودیت‌های برجام» توصیف شده است.

فرانسه، بریتانیا و آلمان که اعضای اروپایی برجام هستند، پیش از این نیز در روز ۲۹ آبان، در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی «عمیق» نسبت به اقدام‌های اخیر ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ایش، خواستار بازگشت تهران به تعهداتش شده بودند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز ۳۰ آبان در واکنش به این ابراز نگرانی گفت انتظار می‌رود که این کشورها «به اجرای کامل برجام برگردند» و به تعهدات‌شان عمل کنند.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز از شهریور پارسال به شکل تدریجی از تعهدات برجامی خود عدول کرده است.

چند روز پس از موضع‌گیری وزارت خارجه، کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تایید کرد که ایران پروسه تزریق گاز اورانیوم (هگزافلوراید اورانیوم) به برخی سانتریفوژها را آغاز کرده است.

او در گفت‌وگویی که روز دوم آذر در وب‌سایت خبرآنلاین منتشر شد، تاکید کرد که با توجه به رفع نشدن تحریم‌ها، ایران «نمی‌تواند گام‌های کاهش تعهدات خود را متوقف کند».

آقای غریب‌آبادی با رد انتقاد قدرت‌های اروپایی، گفت اروپا درباره اقدامات آمریکا صرفا «ابراز تاسف» می‌کند ولی نوبت به ایران که می‌رسد «ابراز نگرانی جدی» می‌کند.

به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، که قرار است از بیستم ژانویه زمام امور را در کاخ سفید به‌دست بگیرد، می‌گوید دولت او در صورتی به برجام می‌پیوندد که ایران به این توافق به طور جدی پایبند باشد.

آقای بایدن تاکید کرده است که دولت ایالات متحده در راستای « تقویت و گسترش» برجام به همکاری با متحدانش ادامه می‌دهد و همزمان، با دیگر اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران مقابله خواهد کرد./

https://www.asianews.ir/u/1S8
اخبار مرتبط
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، موسوم به «سنتکام»، روز شنبه اول آذر ماه از استقرار بمب افکن‌های «بی-۵۲» در منطقه خاورمیانه خبر داده است.
در پی گزارش نیویورک‌تایمز درباره طرح گزینه حمله نظامی به سایت هسته‌ای نطنز از سوی دولت دونالد ترامپ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره امنیت بازرسان این آژانس ابراز نگرانی کرد.
اعضای اروپایی برجام با انتشار بیانیه مشترکی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی «عمیق» خود نسبت به عدول جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای خود اعلام کردند.
قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.
بلومبرگ نوشت که دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌های جدید برای قطع اقتصاد ایران از جهان خارج و تحریم بیش از 12 بانک است.
وزیر خارجه ایران می‌گوید که دولت آمریکا در صورت تمایل به بازگشت به برجام، باید به ایران خسارت بدهد و تعهد بدهد که «اقداماتی» مانند خروج از برجام را دیگر انجام نخواهد داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید