صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۹
کد خبر: 307
گزارشگر: 1
۷۸۱
۰
۰
۰

مادورو مات می شود

حسن فتحی باآغاز دومین دوره ریاست جمهوری نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا تلاش ها برای وادار کردن او برای کناره گیری از قدرت و یا برکناری او شدت گرفته و به صورت آشکار سخن از اقدامات خصمانه علیه او برای به زیر کشیدنش گفته می شود. اقداماتی که می توانند آینده دولت مادورو را با خطر مواجه سازند.

در همین ارتباط خبرهایی از کودتای نافرجام تا رییس جمهور نامیدن رهبر مخالفان مادورو به گوش می رسد که گویای این واقعیت است که همه گزینه ها علیه نیکلاس مادورو بر روی میز قرار گرفته و در زمان مقتضی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. به این ترتیب باید اعلام کرد که از این پس باید شاهد گستر ش ناآرامی ها واعتراضات هدایت شده از سوی مخالفان داخلی و پشتیبانی کشورهای خارجی از جمله آمریکا و متحدانش باشیم.
ونزوئلا سال هاست که با انواع و اقسام بحران ها دست به گریبان است تا حدی که باید اعتراف کرد دوران نیکلاس مادورو که پس از مرگ چاوز آغاز شده برای مردم این کشور خوش یمن نبوده و سبب گردیده ونزوئلا که بر دریایی از نفت آرمیده با اقتصاد ویران و تورمی صعودی مواجه باشد. به گونه ای که مردم این کشور قادر به تامین نیاز های اولیه وروزانه زندگی خود نبوده وباید دست به سوی کشورهای همسایه دراز کنند.
چند روز قبل دومین دوره ریاست جمهوری نیکلاس مادورو پس از یک انتخابات مساله دار رسما آغاز شد. مشخص بود که از این پس شرایط در این کشور بحران زده تغییر یافته و هماهنگی ها برای به زیر کشیدن مادورو از قدرت افزایش خواهد یافت.در این رابطه می توان از مراجعه به صندوق های رای تا اقدامی نظیر آنچه هوگو چاوز در سال 1992علیه کارلوس آندرس پرز رییس جمهور وقت ونزوئلا انجام داد را پیش بینی کرد. در آن سال سرهنگ هوگو چاوز با بهره گرفتن از تجربه و اقدام ژنرال آگوستینو پینوشه علیه سالوادور آلنده رییس جمهور وقت شیلی که در سال1973 با بمباران کاخ ریاست جمهوری او را به قتل رسانده بود طی کودتای نافرجامی اقدام به بمباران کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا نمود تا با مرگ کارلوس آندرس پرز قدرت را در دست بگیرد.
در حالی که هنوز مراسم سوگند مادورو به اتمام نرسیده بود آمریکا با متهم کردن وی به «غصب قدرت»، اعلام کرد که دولت جدید او را به رسمیت نمی شناسد .
هم چنین «ماریو آبدو» رئیس جمهوری پاراگوئه اعلام کرد که سفارت کشورش در کاراکاس را بسته و روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را قطع می کند .
کشورهای عضو گروه لیما هم که سال گذشته برای تحت فشار قرار دادن دولت مادورو تشکیل شده در بیانیه ای اعلام کردند که دولت جدید وی را به رسمیت نمی شناسند، اما مکزیک با این بیانیه مخالفت کرد .مادورو از سال 2013 تاکنون قدرت را در دست داشته و می تواند 6 سال دیگر بر این مسند تکیه بزند. در این رابطه وزرای امور خارجه ۱۲ کشور آمریکای لاتین و کانادا در نشستی در پایتخت پرو، با اشاره به آغاز قریب‌الوقوع دور دوم ریاست جمهوری نیکولاس مادورو تاکید کرده بودند که دولت‌هایشان او را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا قبول ندارند ولی دولت ونزوئلا با انتقاد از گروه لیما، آن را به طراحی "کودتا زیر نظر آمریکا" متهم کرده بود.
این مسایل گویای این واقعیت است که دوران جدید برای نیکلاس مادورو و ونزوئلا چندان با آرامش همراه نبوده و این کشور با مشکلات جدیدی دست به گریبان بوده و مشکلاتش تشدید خواهد شد.
مشکلات جدید نیکلاس مادورو و دولتش زمانی آغاز شد که او با پیروزی در انتخابات مساله دار ریاست جمهوری برای دور دوم در این جایگاه قرار گرفت. اعتراض و مخالفت با اقدام مادورو و حامیانش از زمانی که او خود را نامزد ریاست جمهوری کرد شدت گرفته و پس از اعلام نتیجه که از قبل مشخص بود وارد مرحله جدیدی شد. آمریکا و اتحادیه اروپا تهدید کرده بودند که در صورت «پایمال شدن دموکراسی» در ونزوئلا تحریم های جدیدی را علیه کاراکاس وضع خواهند کرد. نیکولاس مادورو پس از مرگ هوگو چاوز در سال ۲۰۱۳ به عنوان جانشین او انتخاب شد . دراین انتخابات نیکولاس مادورو با رقیبی جدی روبرو نبود به همین دلیل نتیجه انتخابات قابل پیش بینی بود.
هر چند بنا به نظرسنجی ها ۷۵ درصد رای دهندگان ونزوئلایی از عملکرد نیکولاس مادورو ابراز نارضایتی می کردند اما او هم چنان بخت اصلی پیروزی در انتخابات بود زیرا رقیبی نداشت.
کارشناسان امور ونزوئلا معتقد بودند در صورتی که همه واجدان شرایط در انتخابات شرکت کنند به وضوح هنری فالکون، رهبر مخالفان دولت در انتخابات پیروز خواهد شد .
پیش از این تشکیل مجلس ملی موسسان در ونزوئلا از سوی مادورو که برای تضعیف پارلمان این کشور به وجود آمد مشروعیت نیکولاس مادورو را خدشه دار کرد . مخالفان دولت رای گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس موسسان را تحریم کرده بودند. بسیاری از قدرت های خارجی نیز نتیجه این رای گیری را به رسمیت نشناختند .
ونزوئلا هم اکنون با یکی از جدی ترین بحران های اقتصادی و اجتماعی تاریخ خود روبرو است. میلیون ها نفر در این کشور به مواد غذایی و دارو دسترسی ندارند. نرخ تورم در این کشور بسیار بالا است و ناامنی هم از مشکلات جدی کشور محسوب می شود .
بنا به تخمین ها سه میلیون ونزوئلایی در سال های اخیر به دلیل بحران اقتصادی کشورشان را ترک کرده اند .
ونزوئلا دارای یکی از بزرگ ترین ذخایر نفتی جهان است. با این حال این کشور اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر از ۴۰ درصد از ظرفیت بالقوه خود نفت استخراج می کند .
یکی از حوادثی که مساله ساز شد کودتای نا موفق تعدادی از نظامیان بود.در این رابطه فردی که خود را رهبر یک گروه شورشی از نظامیان گارد ملی ونزوئلا معرفی کرده بود با انتشار ویدیویی خواهان کناره گیری نیکولاس مادورو از قدرت می شود.
این مرد در این ویدیو خود را یک گروهبان گارد ملی ونزوئلا معرفی کرده و ظاهرا در یک پاسگاه در شهر کاراکاس خواهان کناره گیری نیکولاس مادورو از قدرت شده بود. این نیروها اقدام به تصرف مقر گارد ملی در غرب کاراکاس کرده‌ بودند.
این نظامی گارد ملی که رهبر نیروهای شورشی بود، خواهان محافظت از قانون اساسی ونزوئلا و نافرمانی از دولت نیکولاس مادورو، شده بود. اما این نظامی و یارانش موفق به پیشبرد اهدافش نبوده و شکست خوردند.
ولی واکنش مادورو به این اقدامات جالب بود. دادگاه عالی ونزوئلا در حکمی ضمن منحل کردن کنگره اعلام کرد که ریاست کنگره از درجه اعتبار ساقط بوده و مصوبه جدیدی که کنگره علیه نیکلاس مادورو تصویب کرده ملغی محسوب می شود.
دادگاه در حکمی ضمن عزل ریییس کنگره، دادستان کل کشور را مأمور کرد تا درباره مجرم بودن رهبران کنگره به خاطر سرپیچی علنی از قانون اساسی کشور، تحقیقات به عمل آورد.
با این وجود، "خوان گوایدو" رئیس معزول کنگره، این حکم دادگاه را نادیده گرفته و دوباره از مردم خواست به خیابان ها ریخته و خواستار برکناری مادورو شوند.
نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هم در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور مدعی شد که خوان گویدو رئیس مجمع ملی ونزوئلا، یک مامور آمریکایی است .
مجمع ملی ونزوئلا تحت کنترل مخالفان مادورو است. رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه افزوده بود: رئیس جدید مجمع ملی ونزوئلا یک عروسک خیمه شب بازی و یک مامور آمریکایی است و مجمع ملی ونزوئلا توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا ایجاد شده است .
مجمع ملی(پارلمان) از سال 2016 میلادی تاکنون در دست مخالفان است .این پارلمان مشروعیت دوره دوم ریاست جمهوری نیکلاس مادورو را رد کرده بود .
در همین حال گویدو اعلام کرد که مادورو غاصب ریاست جمهوری محسوب می‌شود و متعاقب آن مجمع ملی تنها نماینده قانونی مردم ونزوئلا خواهد بود .
این بیانیه پس از آن صادر شد که دولت پرو سندی را منتشر کرد که کشورهای آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، شیلی، گواتمالا، گویان، هندوراس، پاناما، پاراگوئه و سنت لوسیا امضا کرده و پیروزی مادورو در انتخابات اخیر را رده کرده بودند .
از این پس علاوه بر چالش سیاسی و اقتصادی ، دولت مادورو با چالش و مخالفت های نظامی نیز مواجه خواهد بود. زیرا اگرچه اقدام محدود نظامیان در یک منطقه از ونزوئلابا ناکامی همراه بود اما این ذهنیت را در میان نظامیان تقویت کرد که می توانند با کودتا، قدرت را در دست گرفته و دولت را سرنگون کنند.
این حوادث گویای این واقعیت است که شرایط برای دولت مادورو روز به روز وخیم تر شده و این دولت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. اگرچه مادورو سعی می کند با تقویت رابطه خود با روسیه ، ایران ، کوبا و دیگر دوستان و متحدانش این مساله را به مردم و مخالفانش القا کند که قادر به مقابله با بحران وناآرامی هاست اما به نظر نمی رسد مادورو قادر باشد دومین دور ریاست جمهوری را به اتمام رسانده و از این بحران ها به سلامت رهایی یابد. زیرا شواهد امر گویای این واقعیت است که تمامی گزینه ها علیه مادورو و دولتش بر روی میز قرار دارد که در زمان مقتضی از آنها استفاده خواهد شد. اقداماتی که هم در داخل وهم در منطقه آمریکای لاتین و جهان از حمایت و پشتیبانی برخوردار بوده و می تواند اوضاع را در این کشور دگرگون سازد.

https://www.asianews.ir/u/1zU
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید