صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۱
کد خبر: 3071
گزارشگر: 213
۸۱۶
۰
۰
۱
یادداشت/شیرین نوری

خرید کالای گران شده را متوقف کنیم!

خرید کالای گران شده را متوقف کنیم!
این روزها تغییرات قیمت ها، کم فروشی، گران فروشی، نبود قیمت مشخص در یک بازه زمانی از مشکلاتی است که افراد جامعه را در تنگنا قرار داده است و این در حالی است که علاوه با کاهش توان خرید مردم، نابسامانی و افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها مزید بر علت شده و قیمت ها روزانه در حال تغییر کردن است.

بیاییم خودمان به داد خودمان برسیم

این روزها تغییرات قیمت ها، کم فروشی ، گران فروشی، نبود قیمت مشخص در یک بازه زمانی از مشکلاتی است که افراد جامعه را در تنگنا قرار داده است و این در حالی است که علاوه با کاهش توان خرید مردم، نابسامانی و افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها مزید بر علت شده است و قیمت ها روزانه در حال تغییر کردن است همانند محصولات لبنی و مرغ و جالب تر اینکه روز اول آذر سال ۱۳۹۹ روزی فراموش نشدنی و تاریخ ساز برای اقتصاد ایران بود؛ چرا که ۲۰ قلم کالا در یک روز قیمت هایش افزایش یافت و شاید آیندگان روز اول آذر امسال را «روز گرانی‌» در تقویم تنظیم بازار ایران ثبت نمایند.

و جالب تر آنکه این گرانی ها زمانی اتفاق میافتد که مجلس شورای اسلامی در جهت رفاه حال مردم طرح یارانه کمک معیشتی را به تصویب می رساند،

حال که افزایش قیمت‌های زنجیروار اقلام و کالاهای اساسی، داستان هر روزه مردم ایران شده است و مسولان محترم با بازی با کلمات و شعارهای تکراری هیچ عمل عینی در جهت کنترل تورم و جلوگیری از افزایش قیمت ها از خود نشان نمی دهند

آیا وقت آن نرسیده است که هر ایرانی خود به داد خودش و خانواده اش برسد و نسبت به گرانی بی حساب کتاب کالاها عکس العملی نشان دهد؛ اعتراضی که در تمام کشورهای جهان هنگام افزایش به یکباره کالاها صورت می گیرد و آن اعتراضی نیست جز نخریدن کالاها.

حال که بسیاری از هموطنان ما که بدلیل تنگناهای مالی توان خرید بسیاری از کالاها را ندارند آیا بهتر نیست متوملان جامعه نیز از خرید کردن کالاهای گران شده امتناع کنند!

باید بپذیریم که ماهیت اعتراض نسبت به رفتارهای سردمداران اقتصادی و سیاسی بسیار مهم است. در این‌که مافیای انحصارهای غذایی و کالاهای اساسی در عمل نشان داده‌اند که به منافع ملی و هم‌نوع توجهی ندارند و با چند درصد گران کردن کالاها در شرایطی که درآمد افراد ثابت است، قدرت و خرید مردم کاسته شده است هیچ ابایی ندارند.

سخن آخر اینکه در همه جای دنیا با وجود فضای رقابتی، چنانچه یک تولیدکننده یا فروشنده گران‌فروشی کند، مصرف‌کنندگان برای تنبیه به  دنبال دیگر تولیدکنندگان می‌روند. در شرایط کنونی واقعیت ماجرا این است که اقتصاد بیمار ایران نیازمند جراحی اساسی و عمیق است و این‌گونه کمپین‌ها تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند مرهمی بر اقتصاد ایران باشد./

شیرین نوری
https://www.asianews.ir/u/1Sm
اخبار مرتبط
در خبرها شنیدیم که تهران و بسیاری از شهرهای قرمز رنگ از نظر ابتلا به کوید ١٩ از شنبه تعطیل هستند اما بانک ها، ادارات دولتی، بورس و کارگزاری ها و بسیاری از شرکت های خصوصی دیگر باز هستند و سوال اینجاست که آیا این تعطیلی بمثابه سیاست قرنطینه شهری است؟
ضعف عملکرد اقتصاد ایران در مقایسه با کشورهایی با شرایط مشابه فقط و فقط تحریم ها نیست؛ بلکه بیشتر از تصمیمات خلق‌الساعه و غیر کارشناسی دولتمردان منشا می گیرد؛ به بیان ساده تر شرایط اقتصادی ایران به سمت و سویی هدایت می شود که روز به روز قوانین بی ثبات تر و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و صنعتگران با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.
این روزها با توجه به تحولات سیاسی و بین المللی بخصوص انتخابات آمریکا و پیروزی احتمالی دموکراتها بر جمهوریخواهان در ایران شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود از جمله اینکه نقشه بسیاری از افراد که بسوی دلالی و به بهانه تحریم سعی در افزایش نرخ ارز و احتکار کالاهای اساسی و کمبود و گرانی کالاها را در بر داشت نقش بر آب خواهد شد.
این روزها کافی است به بازار های مختلف نیم نگاهی بیندازیم و ببینیم که قیمت کالاها هر روز گران‌تر از روز قبل می‌شود و دولت نیز بدلیل ناتوانی بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار و تورم افسار گسیخته سعی می کند مردم را به گرانی کالاها عادت دهد؛ اما واضحا دولتمردان بدانند که نفس مردم نه بخاطر ماسک زدن؛ که گرانی ها نفس آنها را تنگ کرده است.
افسار گسیختگی قیمت ارز در ایران از زمانی آغاز شد که رییس بانک مرکزی خرید و فروش دلار را ممنوع و دلار را کالای قاچاق اعلام کرد و سپس دولت با تصویب ارز ٤٢٠٠ و راه اندازی سامانه نیما تصمیم گرفت مشکلات ارز را در اقتصاد کشور حل کند، اما این سامانه نه تنها با مشکلات بسیاری همراه بود و باعث تثبیت قیمت دلار نشد، بلکه سبب شد کنترل نرخ ارز از دست بانک مرکزی خارج شود.
این روزها کارگران از نظر اقتصادی و معیشتی به دلایل شرایط تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کم‌لطفی‌هایی مسوولان روزهای سختی را می گذرانند و این در حالی است که سال های زیادی است که قشر زحمت کش و مظلوم کارگری کشور، فشار تورم را تحمل می کنند و فریاد آنها نیز به گوش هیچ قانونگذار و مجری قانونی نمی رسد.
دو قطبی(پولاریزه شدن) جامعه، منجر به تورم همراه با رکود و افزایش نابرابری خواهد بود و آخر اینکه در صورت عدم برگشت و اصلاح می بایست در انتظار نارضایتی اجتماعی باشیم.
اقتصاددانان بنام کشور معتقدند ۷۰ درصد مشکل عظیم اقتصادی کشور بدلیل تصمیمات و ساختارهای نادرست اقتصادی است و تنها ۳۰ درصد آن به تحریم ها مربوط می شود و در غیر اینصورت حتی اگر تمام ثروت دنیا را داشته باشیم وضعیت همین است که هست.
مشکلات اقتصادی کشور بخصوص در یک سال گذشته باعث شد که چشم سیاستگذاران دولتی نسبت به بازار سرمایه بخصوص بورس بازتر شود، اما متاسفانه این بازار نیز در دو هفته گذشته با چالش هایی روبرو بود که سبب ریزش بی سابقه بورس شد.
در روزهای گذشته طرح گشایش اقتصادی یا همان پیش فروش نفت از یک سو و از سوی دیگر طرح پیشنهادی آلمان و انگلیس برای مذاکره میان تهران و واشنگتن، سبب شده است که فضاسازی مناسبی برای اقتصاد و ابرتورم ایجاد شده ترسیم شود، اما سوال مهمی که وجود دارد این است که با این حال که ملت ایران هنوز خاطره تلخ افزایش قیمت بنزین را فراموش نکرده اند؛ چگونه می توانند با بدهکار شدن کشور در دو سال آینده و در موعد بازپرداخت سود فروش نفت به مردم بی خیال باشند؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید