صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۲۰:۰۲
کد خبر: 3072
گزارشگر: 213
۱۱۳۳
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

نجات ضروری سینما از تبعات خطرناک پساکرونا

نجات ضروری سینما از تبعات خطرناک پساکرونا
سینمای ایران در دوران کرونا و پسا کرونا روزهای حیرت انگیزی را برای سینماگران ایرانی تجربه می‎کند و نوعی حیرت و بی برنامگی را برای همه فعالان اقتصادی سینمای ایران به وجود آورده که می تواند تبعات بسیار خطرناکی برای همه ما در پی داشته باشد.

اینکه هنوز بسیاری نمی دانند برای سال آینده باید برای ساخت فیلمی هزینه کنند یا نه ، اینکه اساسا فیلمی که ساخته می شود می تواند برای یک زمان طولانی اکران خاک بخورد و اصلا تا آن زمان تاریخ انقضا با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی دارد یا خیر ، اینکه نحوه اکران آنلاین در بسترهای متفاوت می تواند حداقل بازگشت سرمایه را در پی داشته باشد و اینکه اصلا تا آن روز چند سینمای دیگر به ورشکستگی می رسند، همه باعث می شود تا فعالان اقتصادی سینمای ایران چاره ای جز صبر و تحلیل شرایط نداشته باشند.

شما تصور کنید چند میلیارد به امید ساخته شدن فیلمی ارزشمند و البته مخاطب محور هزینه می شود مدت زمانی در حدود دو سال صبر می کنید تا بتواند اکران شده و نتایج اقتصادی آن را در بخش خصوصی ببینید. ولی در عمل جز ضررهای سنگین با این شرایط نصیب شما نمی شود.

چقدر منطقی است که با این شرایط باز هم برای سینما و ساخته شدن فیلم‎ها هزینه کنید؟ عوامل و کارگردان حق طبیعی شان هست که بعد از اتمام کار تسویه شوند و هزینه ‏های لجستیک هم که قبلا پرداخت شده. حالا سرمایه گذار و تهیه کننده می مانند و انتظاری پایان نیافتنی برای بازگشت حداقل همان میزان سرمایه اولیه بدون در نظر گرفتن سود و منفعت حداقلی که می توان برای آن متصور بود.

شاید راه حل این باشد که عزمی ملی در همه بخش های سینمایی به وجود آید تا هزینه‎های ساخت فیلم را کاهش دهیم. شاید دستمزدهای کلان برای زمانی بود که حضور دو بازیگر بازگشت سرمایه را تضمین می کرد. شاید امروز همه باید فقط برای روشن ماندن چراغ سینمای ایران تلاش کنیم که اگر نکنیم و این مهم را باور نکنیم، نتیجه اش ورشکستگی کامل سینما خواهد بود.

کاهش منطقی دستمزدها یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند برای سینما و سینماگران در این برهه یک راه حل نهایی باشد. اکران در بستر آنلاین هنوز در همه جای دنیا یک راه حل مطمئن برای نمایش فیلم‎ها نیست و طبیعتا در ایران هم نمی تواند گزینه نهایی باشد. اما با کاهش برآوردهای ساخت یک فیلم، لااقل در مورد دستمزدها در همه بخش‎ها، تهیه کننده و سرمایه گذار هم می‏ توانند ریسک سرمایه گذاری که در این روزها بالای صد درصد است را کاهش دهند و می تواند همبستگی میان همه اهالی سینمای پر افتخار ایران را افزایش دهد و خوراک فرهنگی و هنری مردم را هم تامین کند.

اگر به سینما فقط به چشم کالای فرهنگی نگاه کنیم که خودمان را فریب داده ایم و اگر آن را صرفا یک محصول اقتصادی محسوب کنیم باز هم به بیراهه رفته ایم.

در هر حال راهی نیست جز اینکه هر دو بخش فرهنگ و اقتصاد را به سان دیگر الگویی مشابه موفق جهانی در نظر بگیریم و برای هر دو بخش یک فرصت و جایگاه را ببینیم. این گونه می‎توانیم هم سینماها را از ورشکستگی نجات دهیم که البته چندان دور از ذهن هم نیست و هم می توانیم چرخه اقتصادی سینما را با نگاهی منطقی باز زنده نگاه داریم .

بهتر این است که بسترهای نمایش فیلم هم بیش از گذشته مورد حمایت دستگاه‎های فرهنگی باشند و بخش دولتی نیز وظیفه حمایتی خود از هنرمندان را در بالاترین سطح ممکن انجام دهد که اگر این قشر دچار آسیب‎های اقتصادی باشند، طبیعتا فرهنگ، خالی از اعتبار و ارزش خواهد شد و نتایج و تبعات بسیار گسترده ای را در بر خواهد داشت./

مهدی کریمی تفرشی
تهیه کننده فیلم سینمایی نلسون ماندلا و ایده اصلی


https://www.asianews.ir/u/1Sj
اخبار مرتبط
بدون شک تأثیر برندسازی در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازارهای پررقابت صادراتی منجر به نفوذ ماندگاری و تعهد طرفین می‌شود، برندها و نام و نشان آنها است.
در دنیای رقابتی امروز برند یا نام و نشان تجاری ابزاری است برای ارزش بخشیدن به محصولات و یکی از ارزشمندترین دارایی های سازمان ها محصوب می شود که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان تداعی می سازد.
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند و برندینگ تنها به انتخاب یک نام زیبا و یا یک لوگوی شاخص محدود نمی‌شود بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالاهای تحت یک برند است.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش مهمی در عرضه محصولات تولیدی صنایع غذایی کشور به مشتریان و توزیع اثربخش محصولات در سراسر کشور دارند و سبب می شوند تولیدکنندگان بتوانند ظرفیت تولید خود را به شکل بهینه و موثرتری برنامه ریزی کنند که این موضوع به کاهش هزینه های تولیدکنندگان و مدیریت ضایعات کمک شایان توجهی می کند.
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد.
در اثر تنزل ارزش پول داخلی، خالص صادرات افزایش می یابد ولی بر شدت هزینه‌های تولید نیز افزوده می‌شود. از طرفی با بهبود ارزش پول داخلی از خالص صادرات کاسته شده و هزینه‌های تولید کاهش می یابند.
عدم ثبات اقتصادی در کشور و نوسانات بازار ایجاد شرایط امن و مطمئن برای سرمایه گذاری را مختل کرده و احساس امنیت و اعتماد کافی را در سرمایه گذاران به مخاطره می اندازد.
فلفل میوه درختچه ای بالارونده و گل دهنده و از خانواده Piperaceae می باشد که معمولاً این میوه خشک می شود و به عنوان یک چاشنی و ادویه استفاده می شود؛ دارا بودن آنتی اکسیدان قوی و خاصیت ضد پیری از مهم ترین خواص این میوه یا ادویه است.
بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذای کشور تامین می‌شود. در سال 97 صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به 5/5 میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم های شدید علیه ایران این رقم قابل توجه است
عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد و برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عوامل بیماری‌زا به ویژه ویروس کرونا در این ایام، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را بسیار جدی گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید