صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۱
کد خبر: 3079
گزارشگر: 213
۸۷۸
۰
۰
۰
عضو هیات‌های حل اختلاف تشریح کرد:

اهمیت ثبت ورود و خروج کارگران در دعاوی/وزارت کار شیوه نامه هوشمند تنظیم کند

اهمیت ثبت ورود و خروج کارگران در دعاوی/وزارت کار شیوه نامه هوشمند تنظیم کند
یک عضو کارگری هیات حل اختلاف، گفت: یکی از دلایل تشکیل پرونده‌های دعاوی میان کارگر و کارفرما در هیات‌های رسیدگی به حل اختلاف، عدم ثبت صحیح تردد کارگران است.
 یک عضو کارگری هیات حل اختلاف، گفت: یکی از دلایل تشکیل پرونده‌های دعاوی میان کارگر و کارفرما در هیات‌های رسیدگی به حل اختلاف، عدم ثبت صحیح تردد کارگران است.

محمود عبدالهی، عضو کارگری هیات‌های حل اختلاف، با اشاره به تعریف «ساعت کار» در قانون کار، گفت: «برابر ماده ۵۱ قانون کار، ساعت کار، مدت زمانی است که کارگر وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. مطابق این ماده، محاسبه حقوق کارگر بر مبنای ساعت کارکرد او مشخص می‌شود که کارگر و کارفرما باید در ثبت آن دقت کافی داشته باشند تا منجر به اختلاف نشود.»

وی افزود: «منشاء بخشی از دعاوی که در هیات‌های رسیدگی به حل اختلاف مطرح می‌شوند، عدم ثبت صحیح ساعت ورود و خروج کارگران است؛ بویژه اینکه سامانه یا دفتری جهت ثبت ساعت ورود و خروج نیروهای شاغل در کارگاه‌ها وجود ندارد.»

عبدالهی با بیان اینکه ثبت صحیح ساعت ورود و خروج، تنها به نفع کارگر نیست، گفت: «این کار، نظم بخشیدن به ورود و خروج کارگران محسوب می‌شود. در همین حال، استفاده از سامانه‌های حضور و غیاب الکترونیکی پیشرفته، سبب سهولت در محاسبه دقیق میزان کارکرد، کسری کار، اضافه کار، مرخصی‌های ساعتی و روزانه کارگران و دیگر مزایای قانونی می‌شود.»

این عضو کارگری هیات‌های حل اختلاف، افزود: «از طرفی دیگر، این کار به تشخیص حقوق طرفین (کارگر و کارفرما) در هیات‌های رسیدگی به حل اختلافات کارگری و کارفرما در ادارات کار کمک می‌کند.»

این فعال کارگری افزود: «وزارت کار می‌تواند آئین‌نامه یا شیوه نامه قانونی در زمینه ثبت ورود و خروج کارگران را اجرایی کند. بر این اساس، کارفرمایان متعهد می‌شوند که ساعت ورود و خروج کارگران را ثبت کنند تا از تضییع حقوق آن‌ها جلوگیری شود.»

وی تصریح کرد: «همچنین پیشنهاد می‌شود تسهیلات و بودجه‌ای برای تحقق این شیوه‌نامه درنظر گرفته شود تا دستگاه‌های پیشرفته و آنلاین ثبت تردد در کارگاه‌ها راه اندازی شوند؛ ضمن اینکه این سامانه‌ها به صورت متمرکز به سامانه اصلی کنترل تردد در وزارت کار متصل شوند تا در صورت لزوم امکان رصد برخط ورود و خروج‌های کارگران در ادارت کار وجود داشته باشد.»

عضو کارگری هیات‌های حل اختلاف، با اشاره به ضرورت جایگزین شدن سامانه‌های ورود و خروج هوشمند به جای سامانه‌های کارتی و سامانه‌های دارای حسگر اثر انگشت، گفت: «در شرایطی که پیک‌های جدید شیوع کرونا، قدرت همه‌گیری بالایی دارند، به کارفرمایان توصیه می‌شود، از سامانه‌های هوشمند که با تشخیص چهره کار می‌کنند، برای ثبت ورود و خروج کارگران استفاده کنند.»

وی افزود: «جلوگیری از دخالت شخص در ثبت ورود و خروج، محاسبه دقیق کارکرد، میزان مرخصی، اضافه کاری و در نهایت مشخص شدن حقوق میان کارگر و کارفرما، و کاهش دعاوی کارگری و کارفرمایی، ازجمله مزایای راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند تشخیص چهره در ثبت تردد کارگران است.»/

هیات حل اختلافثبت ورود و خروجسامانه‌های حضور و غیاب الکترونیکیشیوه‌نامه ثبت تردد نیروی کارمحمود عبدالهیهیات‌های رسیدگی به حل اختلافثبت صحیح تردد کارگران
https://www.asianews.ir/u/1Sr
اخبار مرتبط
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها ۲۷ درصد از بیکارشدگان قرارداد شغلی دائم داشته و قرارداد باقی بیکارشدگان از نوع قرارداد موقت بوده‌است.
بودجه سال آینده در حالی آخرین مراحل بررسی را پشت سر می‌گذارد که گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد بخش مهمی از اعداد و ارقام با اهمیت بودجه مشخص شده است.
کارگران به دلایل «مقررات‌زدایی‌های بسیار و گسترده» از حقوق مزدی خود به کلی محروم هستند؛ نه ماده ۴۱ ضمانت اجرایی دارد؛ نه کارگران قدرت چانه‌زنی دارند و نه نظارتی بر اجرای قانون اعمال می‌شود و دقیقاً به خاطر همین ضعف‌های ساختاری است که امروز در آخرین سال از دهه‌ی ۹۰ خورشیدی و در سی‌امین سالگرد تصویب قانون کار، مزد و مستمری کارگران شاغل و بازنشسته، به یک‌چهارم نرخ سبد معیشت تقلیل یافته است!
این روزها بازنشستگان کارگری با مصائب بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند؛ دردهایی که قبل از هرچیز در پایین بودن سطح حقوق ماهانه آنها ریشه دارد و بعد از آن، به ناکافی بودن خدمات درمانی و بهداشتی ارائه شده بازمی‌گردد؛ بازنشستگان خواستار مشارکت در تعیین سرنوشت خود هستند و می‌گویند «تامین اجتماعی» سرمایه بین نسلی ماست. در این باره فعال صنفی مستقل بازنشستگان در گفت و گویی با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت جمعی در نیل به اهداف مشترک، از اجرایی نشدن قانون در تعیین مزد و مستمری طبقه کارگر می‌گوید.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم در ارتباط با بدهی دولت به سازمان گفت: دولت خلاف قانون عمل می‌کند و تامین اجتماعی را نادیده می‌گیرد.
براساس آخرین آمارها، بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری، روی هم، در بیشترین حالت، ۲.۵ میلیون نفر هستند؛ اما بازنشستگان تامین اجتماعی، ۳.۵ میلیون نفر هستند؛ وقتی دولت برای ۲.۵ میلیون نفر، ۲۸ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی اختصاص داده، چرا برای ۳.۵ میلیون نفر حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه‌ی همسان‌سازی در نظر نگیرد؟!
رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، گفت که سبد هزینه هر خانوار تقریبا به ۱۰ میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است که بر اساس سبد غذایی وزارت بهداشت از ۶۰ درصد جامعه زیر خط فقرند.
مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت: در شرایطی که کف مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از ناحیه اجرای همسان‌سازی تنها ۷۵ هزارتومان افزایش یافت که افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از همین ناحیه، بین ۷۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان است.
سخنگوی گمرک ایران چندی پیش از صادرات پوشاک ایران به ۲۹ کشور جهان خبر داد و به آن دلیل که از کشورهای مانند سوییس، ایتالیا ‌و اسپانیا که خود مهد مُد و لباس هستند، به عنوان کشور وارد کننده در این خبر نام برده شد، واکنش هایی در برداشت.. در این باره با صدرا شریعتمداری، فعال صنعت پوشاک، تولید کننده، ایده پرداز برند و مُد و فشن نویس باسابقه صحبت کردیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید