صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۰
کد خبر: 308
گزارشگر: 1
۷۴۵
۰
۰
۰

قطع اینترنت نیازی به رزمایش ندارد

شیرین نوری در خبرها شنیدیم که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از لغو برگزاری رزمایش قطع اینترنت در ایران که قرار بود هفتم بهمن‌ماه انجام شود، خبر داد و از نظر ایشان رزمایشی که قرار بود روز هفتم بهمن‌ماه انجام شود، ارتباطی با قطع شبکهٔ اینترنت ندارد و به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداختی توصیه شده سرورهای خارجی‌شان را انتقال دهند و اجباری در کار نیست.

از سوی دیگر شنیدیم که سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران هفته گذشته پس از دیدار با شماری از اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری گفته بود "ما می‌توانیم اینترنت ایرانی ــ اسلامی داشته باشیم چنان‌که اروپایی‌ها، چینی‌ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، ‌موضوعی و معنوی تعریف می‌کنند".
البته برخی افراد نیز می‌گویند شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن به کمپانی‌های بین‌المللی ارائه دهنده سرویس‌های اینترنتی بدهی سنگینی دارند و به همین دلیل ممکن است در آینده نزدیک، اینترنت ایران محدود شود!
اینکه هر کدام از این سخنان تا چه اندازه صحت دارد یا خیر فضایی را در کشور ایجاد کرده است که از نظر بسیاری از بزرگان خوشایند نیست اما از شبکه ملی اطلاعات انتظار می رود که جوابگوی خدمات اساسی مردم باشد چرا که اهمیت پایداری زیرساخت‌های ارتباطی کشور بسیار حائز اهمیت است و اگر این ارتباطات دچار مشکل شود، حتما زندگی مردم دچار مختل می‌شود.
شایسته است که فراموش نکنیم در قرن حاضر ارتباطات زیرساخت اصلی توسعه پایدار در یک جامعه اطلاعاتی هستند که بستر بهبود کیفیت و سبک زندگی، تحول اقتصادی و افزایش بهره وری را فراهم می­کند.
سخن آخر اینکه در جامعه­ای که بر مبنای توسعه پایدار، به دنبال رشد همه جانبه خود است، مردم بدون وجود شبکه های ارتباطی قادر به رفع نیازهای خود از جمله تجارت، آموزش، تفریح و سرگرمی نخواهند بود. زیرا جامعه پیش­روی آنها یک جامعه شبکه­محور است. از شبکه­های انسانی و شبکه­های اجتماعی گرفته تا شبکه های دیجیتالی. در چنین جامعه­ای قدرت در میان مردم از طریق مشارکت های دیجیتالی شکل می­گیرد. در چنین جامعه­ای فاصله میان عوام و خواص کاهش می یابد و دسترسی به خواص یک جامعه به صورت شبانه­روزی می­شود. در چنین جامعه­ای از انحصار علم، تخصص و اطلاعات در یک گروه خاص کاسته می­شود و اهمیت عقل جمعی بیشتر از عقل فردی می­شود. در چنین جامعه­ای اقتصاد، دانش بنیان می­شود و در خدمت بهبود کیفیت زندگی انسان­ها و تحقق یک جامعه ارزش­مدار گام بر می­دارد. در چنین جامعه­ای بر محیط زیست ظلم کمتری شده و در مسیر پیشرفت، به آن نیز بها داده می­شود. در چنین جامعه­ای حق دسترسی به منابع اطلاعاتی، حق ذخیره اطلاعات، برخورداری و عرضه اطلاعات ، عمومی­تر می شود و نظارت اجتماعی از طریق مبادله­ی اطلاعات مردمی انجام می­گیرد.

https://www.asianews.ir/u/1nx
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید