صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۳
کد خبر: 3086
گزارشگر: 213
۱۵۹۰
۰
۰
۱
ساعتی پیش در دماوند

یک فرمانده سپاه پاسداران و چهره برنامه هسته‌ای ایران ترور شد

یک فرمانده سپاه پاسداران و چهره برنامه هسته‌ای ایران ترور شد
یکی از چهره های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عضو ارشد سپاه پاسداران بعدازظهر امروز از سوی افراد ناشناس و در جریان درگیری مسلحانه با تیم محافظ وی ترور شده است.

یکی از چهره های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز از سوی افراد ناشناس و در جریان درگیری مسلحانه با تیم محافظ وی ترور شده است.

به گزارش ایلنا، به گفته منابع خبری یکی از دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز از سوی افراد ناشناس و در جریان درگیری مسلحانه با تیم محافظ وی ترور شده است.

یک منبع آگاه ضمن تایید خبر ترور محسن فخری زاده (دانشمند هسته‌ای) در آبسرد دماوند گفت: من در منطقه بودم که خبر را شنیدم؛ اخبار را دنبال کردم و متاسفانه باید بگویم که خبر صحت دارد.

چند رسانه هم  از ترور «محسن فخری‌زاده مهابادی»، چهره ارشد در برنامه هسته‌ای ایران، در «منطقه آبسرد» دماوند در نزدیکی تهران خبر می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان  نیز در خبر کوتاهی که در این زمینه منتشر کرده، از او به عنوان «یکی از دانشمندان موثر و رده‌بالای حوزه تحقیقات علمی» نام برده و نوشته است پس از وقوع حادثه « تلاش‌ها برای احیای این شخص به نتیجه نرسیده» است.

عکس

این خبرگزاری نوشته است که «سه یا چهار تن دیگر» که عامل عملیات ترور بوده‌اند، در این درگیری کشته شده‌اند.

محسن فخری‌زاده که یک افسر ارشد سپاه پاسداران است و نامش در لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، به عنوان «مهره ای کلیدی» و «مدیر ارشد» برنامه‌های هسته‌ای ایران نام برده می‌شد که از سال ۱۳۸۰ تاکنون در این زمینه نقش مهمی بر عهده داشت.

همچنین رسانه‌ها داخل ایران از او به عنوان «دانشمند شاغل در وزارت دفاع و مدیر پیشین مرکز تحقیقات فیزیک» یا «استاد دانشگاه» نام برده‌اند. همچنین از وی به عنوان «رییس سازمان پژوهش های نوین دفاعی» نام برده اند.

سال ۱۳۹۰ نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی نوشت که محسن فخری‌زاده مقام اجرایی برنامه موسوم به «آماد» در ایران است که در حیطه مواد منفجره و فنون تجهیز موشک برای سوار کردن کلاهک های جنگی فعال بوده است.

بر اساس این گزارش، کلیه این فعالیت‌ها به شکلی تقریبا ناگهانی در اواخر سال ۸۳ به حالت تعلیق در آمد و فخری‌زاده نیز از نظرها پنهان شد.

با این حال شهریور سال ۹۱، روزنامه وال استریت جورنال به نقل از مقامات آمریکا، اسرائیل و سازمان ملل گزارش داد که محسن فخری‌زاده پس از چند سال غیبت به طور فعال به عرصه فعالیت‌های هسته‌ای بازگشته است.

به نوشته وال استریت جورنال، آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن زمان بر این باور بود که آقای فخری‌زاده مرکز تحقیقاتی جدیدی در یکی از محله‌های شمالی تهران باز کرده و این مرکز به تحقیقاتی درباره تولید سلاح‌های هسته‌ای مشغول است.

بر اساس این گزارش، این مرکز تحقیقاتی که شامل شش بخش بود، «سازمان تحقیقات و نوآوری امور دفاعی» نام داشت و در لویزان در نزدیکی مراکز نظامی تهران تاسیس شده بود./

https://www.asianews.ir/u/1Sy
اخبار مرتبط
حسین دهقان، فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه اعلام کرد که برای انتخابات ریاست ‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد و اولین فردی است که رسما نامزدی خود را برای این سمت اعلام کرده است.
صادق خانی علی اکبری به مناسبت روز صنعت دفاعی از سرتیپ حسین دهقان در پیامی تقدیر کرد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید