صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۱
کد خبر: 3088
گزارشگر: 213
۳۹۷۵
۱
۰
۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

واریز یارانه کالاهای اساسی از دی ماه/میلیون ها ایرانی در فقر مطلق بسر می برند

واریز یارانه کالاهای اساسی از دی ماه/میلیون ها ایرانی در فقر مطلق بسر می برند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه ۲۰میلیون ایرانی در خطر فقر مطلق قرار دارند، گفت: اولویت نخست طرح توزیع اقلام اساسی که پرداخت های آن از دی آغاز می شود، متوجه کارگران فصلی، زنان سرپرست خانوار، افراد فاقد حقوق ماهانه، خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و سایر اقشار محروم جامعه است.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه ۲۰میلیون ایرانی در خطر فقر مطلق قرار دارند، گفت: اولویت نخست طرح توزیع اقلام اساسی که پرداخت های آن از دی آغاز می شود، متوجه کارگران فصلی، زنان سرپرست خانوار، افراد فاقد حقوق ماهانه، خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و سایر اقشار محروم جامعه است.

مهدی بیک؛ نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به مطالبات خانواده های جامانده از دریافت سهام عدالت و یارانه های نقدی گفت: طرح ثبت نام جاماندگان از سهام عدالت توسط رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است تا 40درصد باقی مانده نیز بتوانند ثبت نام کنند. پیشنهاداتی هم از سوی نمایندگان برای ثبت نام دوباره از خانواده هایی که یارانه نقدی دریافت نمی کنند، مطرح شده است. این موضوعات در حال بررسی و امکان سنجی است و بعد از ارزیابی های تخصصی در کمیسیون ها راهی صحن می‌شود.

محبی در ادامه در خصوص مشکلات پیش روی اجرای این طرح ها گفت: جدا از مباحث مالی، فقدان داده های اطلاعاتی جامع برای شناسایی افراد نیازمند نیز مشکل ساز است. این موضوع باعث شده تا جهت گیری نظامهای یارانه ای کشور دچار انحراف شود. آمارهای رسمی و البته اطلاعات میدانی، نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده های نیازمند، علی رغم فقر شدید، نه سهام عدالت دریافت کرده اند، نه در لیست دریافت یارانه قرار دارند و نه از سوی نهادهای حمایتی شناسایی شده اند. این در حالی است که برخی از افراد برخوردار جامعه، هنوز یارانه های نقدی دریافت می کنند.

او افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پایش فراگیری در خصوص اطلاعات مالی دهک های مختلف داشته باشد تا هر شخصی بداند در کدام دهک جامعه قرار دارد. باید راهکار میانه ای را به کار گرفت که ضمن شناسایی سطح درآمدی خانواده ها از حریم اقتصادی افراد نیز صیانت کرد. بر اساس اطلاعاتی که آقای شریعتمداری در کمیسیون ارائه کرده اند، بیش از 20میلیون ایرانی در خطر فقر مطلق قرار دارند. باید این افراد را شناسایی و تلاش برای توانمندسازی آنان را در دستور کار قرار داد.

مجلس به دنبال تعامل با دولت است

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از گفتگو یادآور شد: اجرای طرح توزیع اقلام اساسی از دی ماه رسما آغاز خواهد شد. البته این در صورتی است که در ابلاغ طرح، کارشکنی صورت نگیرد. واکنش های مقامات اجرایی به طرح معیشی مجلس به گونه ای بود که ابتدا اعلام شد، منبعی برای اجرای آن موجود نیست، اما ناگهان خبر رسید، دولت به 30میلیون ایرانی یارانه 100هزارتومانی پرداخت خواهد کرد.4ماه و هر ماه 100هزار تومان برای 30میلیون ایرانی حدودا 12هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که دولت ادعا می کرد این رقم ناموجود است.

محبی گفت: البته مجلس در این خصوص رویکرد تعامل در پیش گرفت و از طرح یارانه ای دولت استقبال کرد. معتقدم در این شرایط دشوار معیشتی، هر اندازه که دامنه حمایت ها افزایش پیدا کند به صلاح مردم است. دولت مثل پدر پولداری است که پول دارد اما به نظر می رسد در روند حمایتی از خانواده خود احتیاط می کند. مجلس خوشحال است که پافشاری هایش در نهایت منجر به افزایش پرداخت های یارانه ای به مردم خواهد شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس درباره اینکه کدام اقشار و دهک های جامعه در اولویت پرداخت یارانه های نقدی قرار خواهند داشت؟ گفت: طبیعی است که اولویت نخست اجرای این طرح با دهک های پایینی جامعه است.کارگران فصلی، زنان سرپرست خانوار، افراد فاقد حقوق دریافتی ماهانه، خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و سایر اقشار کمتربرخودار جامعه حلقه های اولیه دریافت کنندگان یارانه را تشکیل می دهند.

به گزارش آسیانیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، محبی با شاره به عزم مجلس برای حذف ارز ترجیحی گفت: مجلس در طرح اصلاح ساختار بودجه به دنبال شفاف سازی و حذف گزاره های رانت زا است. نمایندگان معتقدند هر یک ریال یا هر یک دلاری که برای طرح یا پروژه ای تخصیص می یابد، باید قابل ردگیری باشد. یعنی مشخص شود که این ریال ها و ارزها، توسط چه افرادی بر اساس چه ساز و کاری، صرف چه اموری شده است. این فرایند هم در خصوص ارز ترجیحی و هم سایر پروژه ها و تخصیص ها باید عملیاتی شود تا مردم هر روز شاهد مشکلات عدیده در نهاده دامی و تخصیص ارز 4200تومانی به برخی نور چشمی ها و...نباشند./

https://www.asianews.ir/u/1SA
اخبار مرتبط
بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس سازمان صداوسیما، درباره شیوه پوشش خبری مطالبات و اعتراضات خود در رسانه ملی اعتراض کردند.
براساس رای نهایی دیوان عدالت، دولت باید به‌روزرسانی بدهی خود به تامین اجتماعی را «بپذیرد» و نمی‌تواند با تصویب مصوبه، از زیر بار پرداخت بخشی از بدهی فرار کند.
بودجه سال آینده در حالی آخرین مراحل بررسی را پشت سر می‌گذارد که گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد بخش مهمی از اعداد و ارقام با اهمیت بودجه مشخص شده است.
بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی انتظار دارند در آذر ماه احکام جدید بازنشستگی آنها صادر شود؛ احکامی که متناسب‌سازی را جزو پایه حقوق در نظر بگیرد.
بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با به راه انداختن کارزاری در سایت کارزار، از رییس جمهوری تظلم‌خواهی کردند.
این روزها بازنشستگان کارگری با مصائب بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند؛ دردهایی که قبل از هرچیز در پایین بودن سطح حقوق ماهانه آنها ریشه دارد و بعد از آن، به ناکافی بودن خدمات درمانی و بهداشتی ارائه شده بازمی‌گردد؛ بازنشستگان خواستار مشارکت در تعیین سرنوشت خود هستند و می‌گویند «تامین اجتماعی» سرمایه بین نسلی ماست. در این باره فعال صنفی مستقل بازنشستگان در گفت و گویی با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت جمعی در نیل به اهداف مشترک، از اجرایی نشدن قانون در تعیین مزد و مستمری طبقه کارگر می‌گوید.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم در ارتباط با بدهی دولت به سازمان گفت: دولت خلاف قانون عمل می‌کند و تامین اجتماعی را نادیده می‌گیرد.
براساس آخرین آمارها، بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری، روی هم، در بیشترین حالت، ۲.۵ میلیون نفر هستند؛ اما بازنشستگان تامین اجتماعی، ۳.۵ میلیون نفر هستند؛ وقتی دولت برای ۲.۵ میلیون نفر، ۲۸ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی اختصاص داده، چرا برای ۳.۵ میلیون نفر حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه‌ی همسان‌سازی در نظر نگیرد؟!
رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، گفت که سبد هزینه هر خانوار تقریبا به ۱۰ میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است که بر اساس سبد غذایی وزارت بهداشت از ۶۰ درصد جامعه زیر خط فقرند.
مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت: در شرایطی که کف مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از ناحیه اجرای همسان‌سازی تنها ۷۵ هزارتومان افزایش یافت که افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از همین ناحیه، بین ۷۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
0

سلام.یکی از یکتون درغگوتر نمیتونی کاری بکنی الکی به مردم قول نده.وای برشما خداوند.شاهد اعمال همه ما انسانهاست از خدا بترسیم به هم نوع خود خیانت وستم نکنیم.وای وای وای برما


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید